Pośrednicy finansowi we franczyzie

Data dodania: 19 listopada 2012
Kategoria:

Branża finansowa cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony franczyzobiorców. Widać to wyraźnie po rozwoju sieci placówek bankowych, których na zasadzie franczyzy działa ponad 3,5 tysiąca. Jednak współpraca z bankiem to nie jedyna opcja rozwoju dla przedsiębiorczych finansistów. Liczne możliwości oferuje także branża pośredników.

Rynek pośrednictwa finansowego jest w naszym kraju młodym rynkiem. Większość działających na nim firm powstała dopiero po 2000 roku. Do ukształtowania się tej branży przyczyniła się silna konkurencja między bankami oraz innymi instytucjami finansowymi (ubezpieczyciele, fundusze inwestycyjne), a także coraz większa złożoność produktów finansowych. Klienci zaczęli bowiem poszukiwać miejsc, w których mogliby porównać oferty.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat powstały tysiące firm pośrednictwa finansowego, ale na ogólnopolską skalę działania mogło pozwolić sobie niewiele z nich. Istotną barierą był tutaj brak środków na rozwój i promocję sieci. Nieuniknione w tej sytuacji stały się procesy konsolidacyjne. Najważniejsi gracze na rynku zaczęli być przejmowani przez potężniejsze instytucje finansowe bądź łączyli się ze sobą, by w ten sposób wzmocnić swoją pozycję na rynku. Wielu zdecydowało się także na rozwój poprzez punkty franczyzowe i agencyjne.

Franczyza nie odgrywa obecnie kluczowej roli w rozwoju branży pośrednictwa finansowego w Polsce. Choć na tę formę rozwoju postawiło już ok. 15 firm, czyli podobna ilość jak w przypadku banków, to placówek działających na tej zasadzie jest nieporównywalnie mniej. Przypomnijmy, że franczyzobiorcy prowadzą około 3,5 tys. placówek bankowych. Dla porównania, punktów pośrednictwa finansowego działających na zasadzie franczyzy jest niecałe 300.

Wiele firm pośrednictwa finansowego decyduje się na samodzielny rozwój sieci placówek, inne stawiają na luźną współpracę partnerską z zewnętrznymi agentami, którym pozostawiają dowolność zarówno co do marki, pod jaką działają, jak i co do oferty (nie wymagają wyłączności). Po stronie drobnych, lokalnych przedsiębiorców z branży także można zauważyć dużą samodzielność, wielu z nich bowiem na własną rękę zawarło umowy z bankami czy ubezpieczycielami pozwalające im na sprzedaż tego typu produktów.

Niemniej firmy, które zdecydowały się postawić na franczyzę, odnoszą już pierwsze sukcesy, mimo tego, że na pewno liczba kandydatów do współpracy jest bardziej ograniczona niż w przypadku innych branż. O ile w wielu dziedzinach know-how franczyzodawcy może zastąpić doświadczenie franczyzobiorcy, o tyle w finansach takie przypadki są niezwykle rzadkie. Zarówno banki, jak i firmy zajmujące się pośrednictwem preferują franczyzobiorców z wcześniejszym doświadczeniem w branży, zwłaszcza sprzedażowym.

Spektrum oferowanych przez pośredników produktów systematycznie się poszerza. Zaczynali oni budować swoją potęgę na sprzedaży kredytów, głównie hipotecznych. Dla wielu z nich zresztą do dziś stanowią one najważniejsze źródło dochodów. Coraz częściej jednak spotykamy w ich ofertach produkty inwestycyjne, ubezpieczenia, a także kolejną ważną gałąź – produkty dla firm, takie jak leasing czy kredyty firmowe. Już tylko kilka firm stawia na wąskie specjalizacje, zagospodarowując pewne nisze. Większość dostrzegła, że urozmaicona oferta jest ważna, bowiem tzw. cross-selling – proponowanie tym samym klientom kolejnych produktów – jest bardzo istotnym elementem sukcesu w tej branży.

Największe sieci franczyzowe w branży pośrednictwa finansowego
wg liczby jednostek franczyzowych

Największe sieci franczyzowe w branży pośrednictwa finansowego

Warunkiem sukcesu, czyli prowadzenia zyskownego biznesu w branży pośrednictwa finansowego jest niewątpliwie duża aktywność franczyzobiorcy i umiejętność pozyskiwania nowych klientów na lokalnym rynku. Niektóre firmy podają wręcz, że klienci przekazywani franczyzobiorcy do obsługi przez centralę, a więc zgłaszający się poprzez stronę internetową bądź infolinię, nie powinni stanowić więcej niż jedną trzecią klientów placówki. Dlatego z pewnością istotna jest dobra lokalizacja punktu tak, aby sporo osób trafiało tam także „z ulicy” oraz znajomość technik marketingowo-sprzedażowych przez osobę prowadzącą punkt, aby mogła dotrze bezpośrednio do potencjalnych klientów, np. firm.

Joanna Cabaj - Bonicka

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design