Jak prowadzić własną aptekę?

Data dodania: 14 listopada 2013
Kategoria:

O tym czy prowadzenie apteki to biznes dla każdego i czy prowadzenie jej w ramach sieci franczyzowej jest ułatwieniem dla franczyzobiorcy opowiada Pani Magdalena Klimczak – Mucha, właścicielka apteki w Wieliczce prowadzonej w ramach sieci Nowa Farmacja.

Skąd pomysł na franczyzę w branży aptecznej i przyłączenie do sieci Nowa Farmacja?

Posiadając własną aptekę doświadczyłam sytuacji, gdzie pojedyncza apteka nie była w stanie konkurować z aptekami sieciowymi. Decyzja o wyborze grupy Nowa Farmacja została podjęta w oparciu o wnikliwą analizę kilku ofert franczyzowych oraz moje doświadczenie związane z pracą w aptekach tego typu. Oferta grupy Nowa Farmacji była najbardziej korzystna, stąd decyzja o jej wyborze.

Jak ocenia Pani współpracę z franczyzodawcą na etapie wdrożenia do sieci i jak długo ono trwało?

Etap wdrożenia do sieci przebiegał bardzo sprawnie. Od uzyskania zezwolenia w proces uruchomienia apteki zaangażowanych było wiele osób pracujących w grupie Nowa Farmacja. Wystarczyło kilka dni, żeby apteka była w pełni gotowa do uruchomienia. Procedury w niej funkcjonujące są przejrzyste, więc proces pełnego wdrożenia odbył się bez większych zakłóceń.

Jak z perspektywy czasu ocenia Pani współpracę z siecią Nowa Farmacja?

Od początku współpraca układa się prawidłowo. Można powiedzieć, że z dnia na dzień poznajemy się coraz lepiej, co przekłada się również na jeszcze lepszą współpracę. Na tym etapie ocena współpracy z siecią jest jak najbardziej pozytywna.

Po zmianach w ustawie refundacyjnej na rynku farmaceutyczny doszło do zawirowania. Czy miało to wpływ na sprzedaż w Pani aptece?

Nasza apteka od początku funkcjonuje w oparciu o nowe przepisy, więc nie doświadczyłam tych zawirowań. W mojej ocenie przepisy nowej ustawy refundacyjnej powodują, iż współpraca z silnym partnerem biznesowym jest konieczna.

Czy prowadzenie tego typu biznesu bez wsparcia silnej, rozpoznawalnej marki, jaką jest Nowa Farmacja miałoby, Pani zdaniem, sens w dzisiejszych czasach?

Uważam, że nie. Podejmując decyzję o otwarciu apteki, nawet przez chwilę nie myślałam o samodzielnym jej prowadzeniu. W dzisiejszych czasach samodzielna działalność bez wsparcia silnego partnera biznesowego nie ma racji bytu. Działając w ramach sieci mogę liczyć m.in. na wyższe rabaty, co przekłada się na korzystniejsze ceny dla pacjentów. Grupa pomaga nam w procesie zarządzania apteką, daje wsparcie prawne, pozwala funkcjonować pod rozpoznawalną marką.

Jak wiadomo apteki nie mogą prowadzić aktywnego marketingu w związku z zakazem reklamy. Jak zatem sieć pomaga Pani w działaniach mających na celu przyciągniecie klientów?

Grupa Nowa Farmacja wykorzystując wsparcie prawne, daje możliwość zastosowania właściwych narzędzi marketingowych bez narażania się na konsekwencje wynikające z zakazu reklamy. Przykładem takiego działania może być dystrybucja gazetki informacyjnej w formule zgodnej z obowiązującymi przepisami prawa.

Czy dziś również zdecydowałaby się Pani przyłączyć do sieci Nowa Farmacja?

Pięć miesięcy działalności pozwoliło realnie ocenić wsparcie grupy. Obecnie jesteśmy na etapie otwarcia drugiej apteki i robimy to wspólnie z grupą Nowa Farmacja.

Czy uważa Pani, że prowadzenie apteki to biznes dla każdego?

W mojej ocenie posiadanie wykształcenia farmaceutycznego zwiększa szanse powodzenia tego biznesu, jednakże nie jest to warunek absolutnie konieczny. Jak każdy biznes jego powodzenie warunkuje suma wielu zmiennych np. właściwe zlokalizowanie apteki, dobór personelu czy otoczenie konkurencyjne.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design