Hotele powiększają bazę turystyczną

Data dodania: 19 stycznia 2022
Kategoria:

Zwiększone zainteresowanie turystyką krajową wspiera rozwój infrastruktury noclegowej, szczególnie w kurortach, oraz otwarcie interesujących hoteli miejskich. Rok ten przynieść powinien stabilizację w branży hotelarskiej, w związku z przekształceniem pandemii COVID-19 w endemię.

Analiza obecnej sytuacji w sektorze hotelowym w Polsce ukazuje podział na dwa rynki: miejskie i turystyczne. Rynek hoteli miejskich, uznawany przed pandemią za stabilniejszy, obecnie boryka się z trudnościami, skupiając się na zachowaniu rentowności. Hotele turystyczne natomiast lepiej radzą sobie z odbudową. Jak stwierdza Katarzyna Tencza z Walter Herz, mimo odbudowy popytu i cen, wyniki 2021 roku znacznie odbiegają od tych sprzed pandemii.

W roku 2021 obserwowano wzrost liczby polskich turystów w obiektach hotelowych, zwłaszcza w miesiącach letnich. Jesień przyniosła duże zainteresowanie pobytami wypoczynkowymi i grupowymi, jednak koniec roku okazał się trudniejszy.

Zmiany na rynku nieruchomości hotelowych

Mimo wyzwań, rynek hoteli w Polsce nie odnotował licznych transakcji sprzedaży. Duża część największych graczy rynkowych powstrzymała się od zakupów w tym segmencie. Nie doszło do przewidywanych bankructw, a hotele na sprzedaż nie przyciągały inwestorów z powodu lokalizacji lub innych czynników.

W ubiegłym roku doszło do zmiany właścicieli kilku hoteli, zarówno w dużych miastach, jak i kurortach. Przykładowo, Hotel Rysy w Zakopanem został kupiony przez spółkę NK Rysy, a hotel Astoria w Kłodzku sprzedano deweloperowi z Krakowa.

Polski Holding Hotelowy aktywnie działał na rynku, nabywając obiekty hotelarskie należące do spółek skarbu państwa, w tym spółkę Geovita SA oraz hotele należące do Elbest, spółki PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Nowe obiekty w kurortach i miastach

W 2021 roku polskie kurorty wzbogaciły się o nowe, wysokiej klasy hotele, m.in. Radisson Resort Kołobrzeg, Crystal Mountain w Wiśle czy Tremonti Ski&Bike Resort w Karpaczu.

W miejscowościach nadmorskich kontynuowano inwestycje w condohotele, jak Wave Międzyzdroje Resort&SPA czy Mövenpick Kołobrzeg. Podobnie w górach, gdzie powstały nowe obiekty, np. Elements Hotel & SPA w Świeradowie Zdroju czy Linden Hotel & Resort w Szklarskiej Porębie.

W miastach także pojawiły się nowe hotele, np. ibis Styles Kraków Centrum, NYX Hotel Warsaw czy Mercure Katowice Centrum, a także inne obiekty w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu i Gdańsku.

Wyzwania i perspektywy branży hotelowej

Sektor hotelowy stoi przed wyzwaniami związanymi z rosnącymi kosztami utrzymania i brakiem pracowników, odbudową popytu ze strony klientów korporacyjnych, sektora MICE oraz turystów zagranicznych. Rosnące ceny energii i gazu, wywóz śmieci oraz koszty pracy wpływają na podwyżki cen noclegów. W najbliższych miesiącach można się spodziewać dalszych wzrostów cen, zarówno w kurortach, jak i miastach.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design