Franchise Expo Paryż 2010 oczami Polaka

Autor: Redakcja
Data dodania: 15 marca 2010
Kategoria:
Paris_2010_-_Planet_Sushi421 wystawców z 25 krajów, spodziewane ponad 30 tysięcy potencjalnych franczyzobiorców, długa kolejka przed ogromną halą targową Porte de Versailles. To obraz jednych z największych targów franczyzowych w Europie, które od 14 do 17 marca odbywają się w Paryżu.

I choć organizatorzy targów (Francuska Organizacja Franczyzodawców - FFF) stawiają na międzynarodowy charakter imprezy, wystawiający się tam przedstawiciele systemów franczyzowych są przede wszystkim nastawieni na sprzedaż licencji na terenie Francji lub w krajach sąsiadujących. Targi są świetnie zorganizowane. Stoiska wystawców zostały pogrupowane nie tylko ze względu na podobieństwo rodzaju wykonywanej działalności, ale również wzięto pod uwagę zasięg geograficzny rozwijanej sieci franczyzowej (krajowy / międzynarodowy).

W uzupełnieniu do prezentowanych systemów na obszarze hali targowej znajdują się wydzielone strefy, gdzie uczestnicy targów w zależności od stopnia zaawansowania wiedzy (i potrzeb) mogą uczestniczyć w prezentacjach szkoleniowych związanych z rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej (start-up business advice), zagadnieniami związanymi z rozwojem systemu franczyzowego (z punktu widzenia obu stron umowy – franczyzodawcy i franczyzobiorcy), a także posiąść podstawy wiedzy o możliwościach rozwoju licencji zagranicą (mastefranchising). Imponująca oprawa targów, rożnorodność wystawiających się systemów, bogactwo wydarzeń towarzyszących pokazuje, że 4 dni przeznaczone na organizację tej imprezy nie są wcale długim okresem czasu dla tłumnie przybyłych inwestorów z całej Francji, choć można też czasem zauważyć odwiedzających z innych krajów, co cieszy szczególnie, również z Polski.

Paris_2010_kwiaciarniaPodczas targów Franchise Expo Paris 2010 najliczniej reprezentowane są koncepty gastronomiczne (food shopy, pizzerie, kawiarnie i restauracje). Koncepty te zajmują blisko jedną trzecią powierzchni hali targowej. Nie jest to wielkim zaskoczeniem w kraju, gdzie celebracja spożywania posiłków jest widoczna na każdym niemalże rogu ulicy, niezależnie od dnia tygodnia. Jednakże uwagę wchodzącego do hali przykuwają ogromne stoiska firm kwiaciarskich, kolejna wizytówka kraju, w którym najlepiej się one rozwijają. Poza tym poszukujący pomysłu na biznes inwestor może wybierać pomiędzy sklepami spożywczymi, salonami piękności, fryzjerami, bogatą ofertą konceptów z branży artykułów dekoracyjnych i wyposażenia wnętrz, hotelami, agencjami nieruchomości oraz wieloma innymi, niedającymi się w prosty sposób sklasyfikować.

Swoistym nowym trendem, nawet na rynku francuskim są firmy oferujące licencje na biznes lombardowy – zjawisko to pomału widać również w Polsce. Warto odnotować również znaczącą obecność systemów usługowych, szczególnie nastawionych na klienta indywidualnego, a także firm oferujących licencję franczyzową na rozwiązania stosowane w przemyśle – zjawisko, które w Polsce dopiero bardzo powoli się pojawia. Bogactwo wyboru więc zapewnione. I skutecznie oddziaływuje na odwiedzających. Większość stoisk oferujących koncepty franczyzowe nie narzeka na brak zainteresowania, znalezienie stolika do przeprowadzenia rozmów wstępnych o wybranym koncepcie nie jest sprawą łatwą.

Obserwując targi w Paryżu, pobieżnie analizując dynamikę rozwoju francuskiego rynku licencji franczyzowych, których obecnie jest ponad 1400, a także ich wymogi ekonomiczne w powiązaniu do siły nabywczej Francji i Polski – zauważamy, że większość z wystawiających się koncepctów ma niestety niewielkie szanse na zaistnienie w naszym kraju. Głównym problemem jest oczywiście stopień zamożności odbiorców licencji, czyli statystycznego mieszkańca naszego kraju, którego potrzeby i aktualne zwyczaje konsumenckie daleko odbiegają od produktów oferowanych systemów. Drugim niemniej ważnym czynnikiem jest wysokość opłat licencyjnych, które, nie będąc dopasowanymi do polskiego PKB, skazują większość oferowanych, często atrakcyjnych konceptów na brak rozsądnych perspektyw zwrotu z inwestycji.

Reasumując, można zaryzykować stwierdzenie, że polski rynek systemów franczyzowych jest obecnie na poziomie rozwoju francuskiego z lat 1992-1995. Widać jednak, że przyspieszamy i coraz skuteczniej staramy się skracać dystans, jaki nas dzieli, nie tylko ze względu na rodzaj pomysłów na biznes, jakie staramy się w Polsce rozwijać, ale również jakość oferty franczyzowej, wsparcie franczyzodawcy, wypracowane narzędzia marketingu itp. Warto więc tego typu targi odwiedzać, zwłaszcza, że rynek franczyzy we Francji ma już ponad 40 lat, aby na podstawie poczynionych obsserwacji skutecznie wdrażać je do rodzimych biznesów rozwijanych poprzez franczyzę.

Adam Wroczyński

Obejrzyj naszą galerię zdjęć z targów Franchise Expo Paris 2010:

Paris_2010 Paris_2010_-_kwiaciarnia Paris_2010_-_Laforet_Restaurante

Paris_2010_-_Planet_Sushi Paris_2010_-_targi Paris_2010_kwiaciarnia

Paris_2010_kwiaty Paris_2010_targi

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 12 sierpnia 2022
Bezrobocie w Polsce najniższe od 32 lat
Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram