Biznes dla menedżera

Data dodania: 30 kwietnia 2018
Kategoria:

Osoby z doświadczeniem pracy na stanowiskach kierowniczych świetnie się odnajdują we własnym biznesie działając w oparciu o franczyzę. To indywidualiści, którzy dobrze się czują w zhierarchizowanej strukturze. Jaki jest najlepszy biznes dla menedżera?

Gdy pojawia się pomysł na otwarcie własnej firmy, często brakuje specjalistycznej wiedzy o prowadzeniu biznesu. Dotyczy to zarówno osób, które mają już doświadczenie w konkretnej branży, jak i osób bez takiego doświadczenia. Wsparcie przy założeniu i dalszym prowadzeniu biznesu przydaje się również tym, którzy z racji pełnionych wcześniej obowiązków na stanowiskach kierowniczych mają już wiedzę na temat finansów, zarządzania czy marketingu.

Z pomocą przychodzi franczyza. Wiele franczyzowych sieci działających na naszym rynku ma w swoich strukturach osoby, które wcześniej pracowały w korporacjach lub dużych firmach jako kierownicy czy dyrektorzy działów i departamentów. Przedsiębiorcy, którzy zostawili bezpieczne etaty na rzecz własnego biznesu działają w niemal każdej branży – m.in. w gastronomii, usługach, edukacji, a także w handlu i ochronie zdrowia.

W ocenie Agnieszki Falińskiej, zajmującej się rozwojem sieci sklepów Godan – Strefa Uśmiechu, osoby z takim doświadczeniem wyróżniają się już na etapie przygotowania do uruchomienia własnej firmy. – Franczyzobiorców, którzy pracowali wcześniej na etatach jako menadżerowie cechuje bardzo skrupulatne podejście do opracowania biznes planu, znajomość wskaźników rynkowych i umiejętność wykonania analiz wyników finansowych – zauważa. Dodaje, że dużo zależy też od indywidualnej motywacji, poziomu energii i kreatywności. Jeśli chodzi o grupę menadżerów z doświadczeniem korporacyjnym, ich umiejętności zarządzania są bardzo przydatne.

Wymaga to jednak od nich adaptacji do nowych warunków pracy, ponieważ pomimo posiadanych kompetencji potrzebne jest zdobycie dodatkowych, często nowych umiejętności niezwiązanych z zarządzaniem (to m.in. rozliczenia finansowe czy zamawianie towaru). Dodatkowo muszą zmierzyć się również z faktem, że…sami są dla siebie szefami. Nikt nad nimi nie stoi, nikt nie pilnuje czy praca została wykonana. Muszą więc być bardzo zdyscyplinowani i systematyczni.

Rynek sprzyja transferom biznesowym

Dla franczyzodawców ktoś, kto ma takie doświadczeniem jest pożądanym partnerem. Właściciele wielu sieci franczyzowych mogą pochwalić się tym, że na współpracę z nimi zdecydowały się osoby, które zrezygnowały z bezpiecznych, dochodowych posad i rzuciły się na tak zwaną głęboką wodę. Czy łatwo jest przekonać pracownika korporacji do zakupu licencji biznesowej? I tak, i nie. Chętnych do założenia własnej firmy wśród menedżerów nie brakuje. Wszystko zależy od oferty współpracy. Jak podaje firma Antal w raporcie „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy 2017”, nowego miejsca zatrudnienia poszukuje około 30% menadżerów. W tej grupie są osoby myślące nie tylko o zmianie dotychczasowego pracodawcy, ale i o prowadzeniu swojego biznesu. Zaledwie 8% przedstawicieli kadry menadżerskiej nie zastanawia się w ogóle nad zmianą obecnego miejsca pracy lub formuły zatrudnienia.

Prezes firmy Antal, Artur Skiba zaznacza, że osoby zajmujące stanowiska kierownicze w dużych firmach odważnie podejmują decyzje związane ze zmianą ścieżki zawodowej. „Pracownicy mogą snuć z optymizmem odważne plany rozwojowe w 2018 roku. Stabilna sytuacja ekonomiczna w naszym kraju daje im poczucie bezpieczeństwa” – podkreśla w raporcie Artur Skiba.

Menadżerowie jak nikt inny wiedzą, że w pewnych sytuacjach należy podjąć ryzyko i śmiało iść do przodu. Dokładnie tak, jak w biznesie. Niektórzy z nich świetnie mogliby się odnaleźć w roli szefa własnej firmy. I się odnajdują. W wielu przypadkach doświadczenie pracy w korporacji pomaga w uruchomieniu, a później prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa.

Niektórym udaje się nie tylko z sukcesem prowadzić własną firmę, ale i budować własną sieć lokali restauracyjnych, usługowych, czy oddziałów edukacyjnych. Tak jest m.in. w przypadku Katarzyny Kirchner, współwłaścicielki restauracji McDonald’s, które prowadzi razem z mężem. Na własną działalność gospodarczą zdecydowała się zaledwie siedem lat temu. Dziś zarządza czterema lokalami pod złotymi łukami. Jak opowiada, pomogło jej w tym wieloletnie doświadczenie pracy w korporacji. Decyzja o porzuceniu etatu nie była trudna. Do działania w ramach najbardziej znanej na świeci restauracji fast-food przekonał ją właśnie korporacyjny model działaniafranczyzodawcy – dokładnie taki typwspółpracy biznesowej był w sferze jej zainteresowań.

Kolejny przykład to firma Roberta Szczęsnego, właściciela franczyzowego punktu Mail Boxes Etc., który wcześniej przez dwadzieścia lat pracował w dużej firmie logistycznej. Przedsiębiorca opowiada, że na początku rozpatrywał różne możliwości - od restauracji przez sprzedaż motocykli po franczyzę Żabki, aż wreszcie natrafił na propozycje MBE. – Model biznesowy tej firmy w znaczącej części wpisywał się moje w kompetencje. Uznałem, że jak zaczynać działalność gospodarczą, to od czegoś na czym się znam – dzieli się doświadczeniem Robert Szczęsny.

Menadżerska precyzja

Jarosław Tomczewski, właściciel franczyzowych sieci Lejdis Studio i Kids Studio zauważa, że w przypadku otwierania własnej działalności w oparciu o licencję biznesową przez osoby pracujące w przeszłości na szczeblach menadżerskich, jest to często przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. – Takim osobom o wiele łatwiej jest pracować z ludźmi i zarządzać firmą, wykorzystując dobre praktyki i nawyki zasięgnięte w korporacjach. Pracując w dużych firmach nasi franczyzobiorcy mieli okazję się doszkalać w różnych dziedzinach - chociażby w psychologii sprzedaży, co daje lepsze rezultaty w planowaniu i otwieraniu nowych kursów w naszej sieci. Oczywiście jako franczyzodawca prowadzimy wewnętrzne szkolenia ze sprzedaży, wysyłamy plany marketingowe, a także dajemy wskazówki i zauważamy, iż takie osoby wykorzystują to w 100% – mówi Jarosław Tomczewski.

Dodaje, że dobrym przykładem jest jednostka franczyzowa w Warszawie, którą z sukcesem zarządza osoba, która wcześniej pracowała na stanowisku menadżerskim. Bez takiego doświadczenia jest na pewno o wiele trudniej, lecz system franczyzowy tych marek skierowany jest również do osób bez wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu lub zarządzaniu firmą. Dlatego ten franczyzodawca, a także wielu innych, oferuje przyszłym partnerom biznesowym szereg szkoleń, podczas których franczyzobiorcy otrzymują praktyczną wiedzę jak prowadzić swój biznes pod znaną i rozpoznawalną marką. – Nasze systemy franczyzowe są dla każdego bez obaw, że własny biznes ich przerośnie – podsumowuje Jarosław Tomczewski.

Duch przedsiębiorczości nie drzemie

Powyższe przykłady pokazują, że przechodząc ze znanej korporacyjnej ścieżki na drogę własnej działalności nie wszyscy byli menadżerowie zostają od razu szefami dużych przedsiębiorstw. Wręcz przeciwnie. Zaczynają od małych kroków, tworząc od zera swoje biznesy. Wiele z nich poprzestaje na jednym lokalu, biurze czy oddziale, które przynoszą zyski na zadowalającym poziomie.

Jak rozumieją swoje miejsce w biznesie? Okazuje się, że polscy przedsiębiorcy mają kilka wspólnych cech. Z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego wynika, że dostrzegają przede wszystkim szanse, a nie zagrożenia związane z prowadzeniem własnej firmy. Oznacza to, że myślą przez pryzmat możliwości, a nie barier czy zagrożeń. Chcą panować nad własnym losem, nie boją się konfrontacji z rzeczywistością gospodarczą oraz stawiają na rozwój swoich umiejętności i kompetencji. Dostrzegają też to, że aby z sukcesem prowadzić własny biznes, opłaca się współpracować z dobrymi ekspertami i partnerami.

Profil polskiego przedsiębiorcy, który wyłonił się z tego badania pokazuje też, że są to osoby świadome swoich umiejętności, co pomaga im dostrzec biznesową szansę, niezależnie od branży czy okoliczności. Nie dziwi więc to, że często decydują się na działalność w oparciu o sprawdzoną koncepcję biznesową. Ktoś, kto nadzorował pracę dużego przedsiębiorstwa wie, że warto jest korzystać ze wsparcia stabilnego partnera i sprawdzonych rozwiązań. Te dwa elementy składają się na definicję franczyzy jako sposobu na własny biznes pod znanym logo. Daje to podstawy sądzić, że liczba menadżerów decydujących się na założenie firmy w ramach sieci franczyzowych będzie rosła. Będzie też przybywać nowych marek, których twórcami będą osoby z doświadczeniem pracy w dużych firmach.

Zobacz także: Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram