Dark kitchen – nowy trend w gastronomii

Autor: AS
Data dodania: 17 stycznia 2022
Kategoria:

Gdy restauracje są zamknięte, klienci zamawiają jedzenie online. Z danych firmy Revolut wynika, że tylko w marcu ub.r. Glovo odnotował ponad 120 proc. więcej transakcji, Wolt 49 proc. więcej, a Uber Eats 46 proc. Z rosnącą liczbą zamówień muszą sobie radzić lokale gastronomiczne.

Z pomocą przychodzi koncept dark kitchen (inaczej cloud kitchen), czyli miejsce, które skupia kilka restauracji. Z prognoz CBRE wynika, że w 2021 roku wartość rynku przekroczyła 600 mln dolarów.

– Dark kitchen najczęściej są zlokalizowane w największych miastach, dzięki czemu proces dostawy jest znacznie szybszy. W jednym miejscu skupionych jest kilka a nawet kilkanaście restauracji, które w okresach rosnącej liczby zamówień, dążą do tego, żeby zwiększyć swoją wydajność, zasięg i przychody, ale jednocześnie ograniczyć koszty. Dzięki dark kitchen staje się to możliwe. Z pewnością, panująca obecnie epidemia koronawirusa spotęguje trend tworzenia dark kitchen, zwłaszcza, że koncept dobrze radził sobie już wcześniej. Przykładowo, Deliveroo posiada ok. 250 multikuchni w aż 35 lokalizacjach na całym świecie, w tym w Londynie jest aż 81 dark kitchen, w Paryżu 20, w Madrycie 12, a w Amsterdamie 3 – mówi Renata Kamińska, specjalista ds. Ulic Handlowych, CBRE.

Świetne perspektywy wzrostu

Dark kitchen to wspólna przestrzeń wykorzystywana przez kilka lub kilkanaście restauracji do przygotowywania i dystrybucji zamówień online. Istnieją dwa dominujące modele: dark kitchen jest zarządzana przez dostawcę, takiego jak Uber Eats czy Deliveroo lub kierowaniem miejscem zajmują się sami restauratorzy, wspólnie dzielący przestrzeń. Najczęściej dark kitchen jest tworzona w magazynach zlokalizowanych w miastach, choć coraz częściej stawia się kontenery wyposażone w sprzęt kuchenny w miejscach, gdzie zamówień jest najwięcej.
Eksperci CBRE wskazują, że tak dynamiczny rozwój dark kitchen to pochodna m.in. trwającej aktualnie epidemii koronawirusa, która napędza rynek dostaw online.

Zalety i wady dark kitchen

Z punktu widzenia lokali gastronomicznych, niezaprzeczalna zaleta dark kitchen to możliwość dotarcia do większej liczby klientów, niższe koszty operacyjne oraz zdecydowanie niższy miesięczny czynsz, zamiast długoterminowych umów najmu. Dodatkowo, właściciele restauracji dostają więcej informacji o preferencjach klientów, które są zbierane przez aplikacje do zamawiania jedzenia.

– Multikuchnia to również świetny sposób na sprawdzenie swojego produktu, zanim zdecydujemy się wynajęcie lokalu i otworzenie regularnego punktu gastronomicznego. Jeżeli okaże się, że jest popyt na jedzenie danego typu, warto wtedy rozważyć rozszerzenie własnej działalności o lokal – mówi Renata Kamińska, specjalista ds. Ulic Handlowych, CBRE.

Dla klientów dark kitchen zaletą są przede wszystkim: różnorodność oferty i krótszy czas dostawy. Dodatkowo, jedzenie zamówione z dark kitchen nie odbiega jakością od tego przygotowanego w restauracji, choć nie wszyscy konsumenci w to wierzą, co jest jedną z wad tego typu rozwiązania. Mankamentem dark kitchen jest również to, że w momencie, gdy zarządzaniem zajmuje się dostawca jedzenia, może on ograniczać zasięg niektórych restauratorów w określonych lokalizacjach, żeby zrównoważyć popyt na jedzenie innego typu. W niektórych europejskich miastach zdarza się też, że co prawda nie płaci się za korzystanie z dark kitchen, ale od każdego zamówienia pobierana jest spora prowizja. Problemem może być również lokalizacja. Jeżeli dark kitchen znajduje się w pobliżu osiedli, mieszkańcy narzekają na dużą częstotliwość przejazdów dostawców oraz hałas.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram