Branding co to jest nie każdy - niestety - widzi, choć żyjemy w świecie, w którym branding, agencje brandingowe są wszechobecne, w którym marki są wszechobecne. Jesteśmy nimi otoczeni z każdej strony.
Z brandingiem niestety nie jest jak z koniem i nie każdy wie z czym należy kojarzyć ten termin. Ale z brandingiem nie jest też tak że - to nie żaden rocket science, z łatwością można zrozumieć jego zasady, cele, normy, narzędzia.
O brandingu napisano bardzo wiele, jeśli nie wszystko, warto zatem poznać o co w nich chodzi w bardziej syntetycznej formie, jaką jest przystępnie napisany artykuł.
Czym jest agencja brandingowa, czym jest branding?
Co to jest branding? Co należy rozumieć pod pojęciami takimi jak: branding marki, branding firmy? Czym dokładnie zajmuje się agencja brandingowa? Czy warto skorzystać z pomocy agencji brandingowej i kiedy jest najlepszy moment na podjęcie takiej współpracy?
Jakie korzyści może odnieść początkujący lub całkiem dojrzały, doświadczony tygrys biznesu, gdy zdecyduje się na współpracę z agencją która łączy kompetencje agencji brandingowej, software house`u oraz agencji UX?
Warto poznać odpowiedzi na te pytania, bowiem branding jest naprawdę bardzo istotną kwestią w biznesie i bez niego sukces rynkowy produktów, usług, organizacji jest naprawdę mocno utrudniony, problematyczny. Mówiąc wprost: nie korzystając z brandingu wyznaczamy dla swojej firmy ścieżkę prowadzącą wprost pod wysoką, stromą, oblodzoną górkę.
Agencje brandingowe, czy między innymi agencja brandingowa?
Pojęcia branding, agencja brandingowa w świecie produktów cyfrowych, marketingu, projektowania, designu, a także User Experience jest oczywiście doskonale znane, bowiem branding to nic innego jak budowanie świadomości marki, wizerunku marki. Koniec końców każda firma chce być znana i lubiana.
Branding jest słowem angielskim, imiesłowem stworzonym na bazie słowa brand, oznaczającego markę. Na markę najczęściej składają się jej nazwa, logotyp, znak graficzny, opakowania produktów lub inna - dowolna, adekwatna do celów - kombinacja elementów werbalnych, wizualnych, audialnych, audiowizualnych, a coraz częściej i związanych z innymi zmysłami, na przykład zapachem, czy smakiem.
Marki czynią swoim wyróżnikiem różne elementy, ale to co stałe i powtarzalne to operowanie specyficznym kodem, zbiorem, układem form, kolorów, nazw.
Marki tworzy się, kreuje, rozwija, wzmacnia, nadaje się im osobowość, tożsamość, wyrazistość, by coś dzięki temu oznaczyć (np. produkt lub usługę), by w ten sposób produkt lub usługę odróżnić od konkurencyjnych dóbr, marek, organizacji.
Ale także, by stworzyć szczególną więź emocjonalną, symboliczną, kulturową, społeczną, psychologiczną z jej klientami, użytkownikami. Aktualnymi i potencjalnymi. Trwałość tej więzi ma wielu ojców i wiele matek, ale nie bez przyczyny za najważniejszych rodziców uważa się branding, reklamę, promocję oraz ostatnimi czasy User Experience.
Ludzie, klienci, użytkownicy lubią wchodzić w interakcję z firmami, produktami, usługami, które lubią, rozumieją, które wydają im się bliskie, znajome, sympatyczne, wygodne, użyteczne, które wyrażają jakąś część ich osobowości, mówią ich językiem, zachowują się zgodnie z ich oczekiwaniami.
Przykładowo, na markę Coca-Cola składa się jej wyrazisty logotyp, charakterystyczny zestaw kolorów (biel, czerwień, zieleń, czerń), a także od jakiegoś czasu konotacje kulturowe (np. skojarzenie marki Coca-Cola ze Świętami Bożego Narodzenia). Mikołaj Coca-Coli, atmosfera Świąt i kilka innych elementów pozwalają marce budować porozumienie z jej klientami. Pozwalają jej tworzyć wspólnotę identycznych wartości, celów, emocji.
Skoro wiemy już, czym jest marka, możemy wrócić do brandingu.Branding można przetłumaczyć jako metkowanie, nadawanie cech produktom, usługom, firmom w celu zwiększenia ich rozpoznawalności, zwiększenia ich odróżnialności od produktów, usług, przedsiębiorstw konkurencyjnych. Jest to szereg prac, działań, które mają charakter procesualny.
Branding produktów cyfrowych
Branding oczywiście musi być uwzględniany nie tylko przy wprowadzaniu na rynek nowych produktów, usług, przedsiębiorstw, ale także przy nowych produktach, usługach organizacji już istniejących, a w tym wypadku w szczególności należy zadbać o spójność brandingową.
Choć produkty cyfrowe w większości przypadków nie mają materialnego charakteru, nie oznacza to, że mogą nie być obrandowane. Stąd też bardzo często w ofercie agencji UX, software house`ów, agencji interaktywnych, agencji digital znajdziemy usługi brandingowe.
Na rynku nie brakuje także “monousługowych” butików brandingowych, które wyspecjalizowane są tylko w wąskim zakresie. Przy tak dużym, złożonym wyborze pojawiają się siłą rzeczy dylematy, na przykład takie, czy wybrać butik brandingowy, czy agencję, w której wszystkie najważniejsze usługi są pod jednym dachem.
Zadanie zaprojektowania identyfikacji wizualnej wydaje się być zaadresowane do butików. Ale czy na pewno? Czy w każdym przypadku są one naturalnym adresatem? Przecież nie znając specyfiki produktu cyfrowego, tego jak on będzie działał w sensie użyteczności dla klientów oraz procesów biznesowych, nie znając technologii, całego zaplecza związanego z programowanie i User Experience, nie znając wyników badań, testów nie sposób stworzyć w pełni świadomie, z głębokim zrozumieniem identyfikacji marki. Ładne fonty, kolory, ilustracje to nie marka. A przynajmniej nie jej pełnowartościowa wersja.
Najprostszą wskazówką, jaką można zaproponować przy rozstrzyganiu takich dylematów jest uwzględnienie, z jakiego rodzaju produktem, usługą mamy do czynienia. Jeśli nie jest to produkt, usługa stricte cyfrowa lub cyfrowo wspierana, albo firma po prostu potrzebuje przyjemnego dla oka “opakowania” to butik kreatywny, agencja stricte brandingowa jest wyborem bardzo trafnym.
Jeśli mamy do czynienia z bardziej złożonymi potrzebami, w których odkrywanie tożsamości firmy, misji jest priorytetem to wybór powinien uwzględniać doświadczenia wykonawcy w przeprowadzaniu takich procesów, projektów. Znak graficzny, logotyp, księga znaku, identyfikacja wizualna to po prostu tylko zewnętrzne manifestacje bardziej złożonych kwestii.
Zarządzanie reputacją, tworzenie wizerunku, zarządzanie wizerunkiem, promocja, akcentowanie wartości, celów, działań wymaga wiedzy, doświadczenia oraz grona kompetentnych specjalistów (np. badaczy, strategów, designerów, analityków). Nie każda agencja brandingowa je posiada, nie każda radzi sobie, podejmuje działania z wykorzystaniem różnych narzędzi. Niestety ze szkodą dla potencjalnych klientów.
Ponadto, warto pamiętać, że branding, rebranding produktów, usług oferowanych, świadczonych online i offline to dwa różne światy, rządzące się różnymi zasadami. W planie ogólnym są podobne, ale różnią się znacząco szczegółami. A diabeł jak wiadomo w szczegółach tkwi.
Trzeba pamiętać, mieć świadomość, że branding, development, User Experience, UX Design to są współzależne kwestie. W brandingu produktów cyfrowych nie chodzi o to, by nadać im tylko estetyczną formą, ale by wpisać się w szereg kwestii, które odpowiadają za sprzedaż, konwersję, lojalność, satysfakcję, reputację, znajomość, opinie, oceny.
Branding powinien pasować, powinien wynikać, powinien rezonować z modelem biznesowym, branżą i jej specyfiką, ramami organizacyjnymi, prawnymi, jakie w niej obowiązują.
Branding produktów cyfrowych powinien uwzględniać dostępność na rynku rozwiązań cyfrowych (np. chmurowych) i ich API. Powinien brać pod uwagę zachowania, doświadczenia, przyzwyczajenia, oczekiwania klientów, użytkowników.
Branding produktów cyfrowych powinien wynikać z badań User Experience, ze znajomości wzorców, praw, zasad, rekomendacji projektowych (np. dotyczących nawigacji, projektowanie interfejsu).
Czy warto skorzystać z pomocy agencji brandingowej?
Mówi się, że stawki, o jakie się gra w ramach działań brandingowych są wysokie. To oczywiście prawda. Żyjemy pośród marek i to marki w dużym stopniu sprzedają. Ale pamiętajmy, że w internecie, w domenie produktów cyfrowych sprzedają także funkcjonalności, to jak produkty działają, jakie wrażenia wywołują.
Jeśli marki mają sprzedawać w domenie cyfrowej, nieodłącznie wiąże się z tym konieczność wspierania brandingu narzędziami, technologiami, wzorcami, danymi, badaniami (np. analiza konkurencji), testami, które jego skuteczność po prostu potęgują. Tylko myślenie w kategoriach synergii jest w stanie zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu i zminimalizować prawdopodobieństwo porażki.
Branding produktów cyfrowych, gdy prowadzimy własną działalność pozwala na zwiększenie przychodów, zysków, pogłębianie, wydłużanie lojalności oraz zwiększanie satysfakcji. Pozwala budować trwałą, stabilną, mocną pozycję. Dodajmy na marginesie, że nie tylko w mediach społecznościowych, w których firmy częstokroć poszukują potencjalnych klientów.
Pozwala uzyskiwać przewagi i wykorzystywać szanse. Ale bez odpowiedniej strategii UX, bez całego zaplecza analitycznego, badawczego, testowego, technologicznego, metodologicznego, strategicznego będzie jedynie minimalnie użyteczny i skuteczny.
Branding bowiem nie jest zbiorem kolorów, form, typografii, ale działaniem, w którym wykorzystuje się narzędzia, metody, techniki, technologie, wiedzę do zwiększania świadomości marki, do docierania z przekazem w sposób trafny, pożądany, adekwatny.
Branding produktów cyfrowym lokuje się na przecięciu wielu domen (np. marketingu, technologii, projektowania, badań, strategii, analiz biznesowych). Warto o tym pamiętać i korzystać z pomocy agencji brandingowych, które jednocześnie są agencjami UX, software house`ami, bowiem bez takich szerokich kompetencji nie jest możliwe wykorzystanie potencjału brandingu w świecie produktów cyfrowych.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji