Czy Empik zostanie sprzedany?

Data dodania: 20 grudnia 2011
Kategoria:
empik_salon

Na początku grudnia Reuters podał informację o planowanej sprzedaży Grupy Empik Media & Fashion, do której należą sieci handlowe: Smyk i Empik oraz spółka Ultimate Fashion, która w oparciu o zawarte umowy franczyzy prowadzi sklepy marek modowych Aldo, Dune, Esprit, Gap, Mango, Mexx, Peacocks, River Island, Spring, Wallis, Bodique oraz New Look. Zakupem miałyby być zainteresowane fundusze private equity Penta Investment i Advent International.

Maciej Dyjas, prezes Grupy Eastbridge, która kontroluje 60 proc. udziałów spółki Empik Media & Fashion zaprzeczył jednak doniesieniom dotyczącym sprzedaży firmy i w oficjalnym komunikacie podkreślił, że firma nie zamierza pozbywać się udziałów w EM&F.

W spółce prowadzona jest natomiast restrukturyzacja organizacyjna. Powstaje nowa spółka EM&F Development, w ramach której z początkiem 2012 roku zostaną scentralizowane i połączone departamenty ekspansji spółek Empik, Smyk i Ultimate Fashion, działające dotychczas odrębnie w ramach tychże spółek. Nowa firma EM&F Development przejmie obowiązki świadczenia usług na rzecz wszystkich tych spółek.

W III kwartale 2011 r. przychody ze sprzedaży LFL (na porównywalnej bazie punktów handlowo-usługowych, liczone po kursie stałym) Grupy EMF spadły o 1,7% w ujęciu rok do roku. Głównym powodem były ujemne LFL w Grupie Moda i Uroda, za co odpowiada spadek liczby odwiedzających w sklepach franczyzowych Grupy w Polsce i Rosji.

W celu poprawy wyników segmentu Moda i Uroda spółka planuje podjęcie szeregu działań, takich jak:

  • Zmiana umów franczyzowych na joint-venture (I - II kwartał 2012 r.):
    • negocjacje w Polsce, Rosji i na Ukrainie,
    • 4 marki zaakceptowały rozwiązanie joint-venture,
    • efekt: wzrost marży brutto (min. 5%), brak opłaty franczyzowej (min. 2%), mniejsze ryzyko,
    • większe zaangażowanie właścicieli, zagwarantowana opcja wyjścia z inwestycji.
  • Poprawa cash-flow poprzez:
    • sprzedaż udziałów w ramach umów joint-venture - +20-30 mln PLN w 2012 r.,
    • sprzedaż sieci sklepów Mango (III kwartał 2011 r.) oraz wkrótce jeszcze jednego brandu (I kwartał 2012 r.) - łącznie +19 mln PLN,
  • Zamknięcia nierentownych sklepów w nierokujących lokalizacjach:
    • 8 sklepów w I-III kwartale 2011 r. oraz dalsze zamknięcia w I kwartale 2012 r. (-5 mln PLN straty EBITDA w I-III kwartale 2011 r. w zamkniętych sklepach),
  • Wprowadzenie nowych popularnych marek:
    • otwarcie pierwszego sklepu marki GAP w Polsce w IV kwartale 2011 r. - większa niż planowana sprzedaż, wysokie wskaźniki konwersji, pozytywna EBITDA,
    • planowane otwarcie kolejnych 2-3 sklepów marki GAP w 2012 r.

Na koniec III kwartału 2011 r. Grupa EMF miała 742 punkty sprzedaży przy łącznej powierzchni 312,4 tys. m2.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design