Marketing 360º dla biznesu franczyzowego

Data dodania: 28 kwietnia 2021

Silna i rozpoznawalna marka, specjalistyczne know-how, pomoc we wdrożeniu – systemy franczyzowe kuszą potencjalnych franczyzobiorców gotowymi rozwiązaniami na prowadzenie intratnego biznesu. Czy jako właściciel biznesu franczyzowego możesz wykazać się większą aktywnością by zbudować własną reputację i zwiększyć zyski?

Korzystasz z siły marki franczyzowej, zatem masz ułatwiony start w biznesie. Procedury, wiedza, rozwiązania – przetestowane i gotowe do wdrożenia. Biznes powoli rusza, z czasem jednak okazuje się, że nie generujesz zysków takich jak zakładałeś na początku. Franczyzodawca dba o marketing w skali globalnej, Ty jako lokalny oddział – musisz zadbać o własną reputację. Zapraszamy na lekturę Marketing 360° dla biznesu franczyzowego.

Ile razy zdarzyło Ci się doznać wrażenia, że jakieś hasło reklamowe, piosenka w radiu, kreacja reklamowa maniakalnie prześladuje Twoją świadomość. Tę samą kreację reklamową widzisz na bilbordzie, logując się na Facebook lub otwierając e-mail? Za wszystko odpowiadają działania marketingowe 360°, czyli integracja kilku kanałów dotarcia do klienta jednocześnie. Czy możesz ich moc wykorzystać w działaniach franczyzowych? Oczywiście, tylko musisz zrobić to z głową.

Punktem wyjścia do planowania własnej strategii marketingu zintegrowanego jest postawienie konsumenta w roli głównej. Stworzenie takiego komunikatu aby był nienachalny, ale przede wszystkim chciany przez klienta. Nie możesz oczywiście zapomnieć, iż to właściciel franczyzy decyduje o tym jak jego marka komunikuje się z otoczeniem. Nie zmienia to jednak faktu, że możesz mieć na jakość tej komunikacji realny wpływ.

FRANCZYZOWY BRAND BOOK TO NIE FANABERIA, ALE KONIECZNOŚĆ

Wraz z podpisaniem umowy franczyzy, franczyzobiorca otrzymuje również wskazania co do komunikacji marketingowej, zasad wykorzystania materiałów reklamowych, logotypu wraz kolorystyką oraz inne niezbędne informacje. Część systemów franczyzowych udostępnia swoim partnerom dodatkowe narzędzia marketingowe jak choćby programy lojalnościowe, akcje plakatowe, ulotki, broszury czy bannery. W oparciu o te zasady musisz prowadzić swój marketing. Nie musisz jednak robić tego biernie. Masz realny wpływ na optymalne wykorzystanie udostępnionych przez franczyzodawcę narzędzi marketingowych oraz cały katalog innych narzędzi do budowania relacji z otoczeniem.

ZACZNIJ OD PRAWDZIWEGO CONTENT MARKETINGU

Content marketing, czyli marketing treści użytecznej dla Twojego klienta. Nie rozumianej tylko jako sama treść, pod tym pojęciem kryje się również jej wykorzystanie, czyli:

  • to jak wypromujesz swój content,
  • czy za jego pośrednictwem zwiększysz swoją sprzedaż lub pozyskasz wartościowe kontakty.

Prowadzisz biznes franczyzowy, jesteś wiec specjalistą w określonej dziedzinie. Multiubezpieczalnia, biuro doradztwa kredytowego, restauracja, biuro podróży – w trakcie szkoleń nabywając doświadczenie zawodowe zdobyłeś unikalną wiedzę. Wiedzę, którą możesz wykorzystać, by przywiązać do siebie klientów i zbudować reputację dobrego eksperta. Pozyskać nowego oraz skorzystać z marketingu plotki by zyskać kolejnego.

Punktem wyjścia do wykorzystania content marketingu na skale lokalną jest Twój klient. Większość marketingowców tworzy dobre treści, lecz nie zastanawia się czy są one pożądane przez ich klientów. Dlatego musisz bliżej przyjrzeć się potrzebom Twoich klientów: Czego potrzebują? Jakich rodzajów treści oczekują? Co ich w szczególności frapuje? Jaki rodzaj treści do nich przemawia i sprawia, że chętniej dzielą się nią z innymi – budując Twój bezpłatny zasięg organiczny. Czy działając w branży ubezpieczeń możesz sobie pozwolić na żartobliwy content, a może klienci oczekują włącznie eksperckich treści?

Rozpoznania klientów możesz dokonać na kilka sposobów. Statystki z Twoich nośników informatycznych (strona www, profil na facebook'u), czy bazy danych Twoich klientów. Nic nie zastąpi jednak bezpośredniej rozmowy z klientem oraz poznania jego potrzeb. W sprawdzeniu jaki rodzaj treści jest pożądany przez Twoich klientów pomocne są oczywiście testy i analizy. Na podstawie testów porównujących różnego rodzaju treści możesz sprawdzić, które są naprawdę skuteczne.

ZADBAJ O PROMOCJĘ CONTENTU

Promować swoje treści możesz na kilka sposobów. Tu z pomocą przychodzi cały wachlarz narzędzi marketingu 360° do wykorzystania, czyli:

  • strony internetowe i marketing
  • w wyszukiwarkach,
  • marketing bezpośredni,
  • marketing w mediach
  • społecznościowych,
  • reklama tradycyjna / offline - rozumiana, jako reklama
  • w radio, w telewizji, czy
  • publikacje w prasie.

Zakładamy, iż jesteś lokalnym przedsiębiorcą. Wyposażony w część wyżej wymienionych narzędzi do prowadzenia marketingu franczyzowego i dbając oczywiście o spójność z jakością komunikacji marki, pod którą działasz, możesz zadbać dodatkowo o własną reputację. Zweryfikuj, modeluj i wykorzystaj dostępne niżej narzędzia do dystrybucji własnego contentu.

POZYCJONOWANIE NA WŁASNĄ RĘKĘ, CZYLI JAK?

Będąc lokalnym franczyzowym przedsiębiorcą posiadasz stronę internetową. Możesz skorzystać z usług pozycjonerów, którzy są w stanie za odpowiednie pieniądze zapewnić Ci wysokie pozycje w wyszukiwarce na frazy związane z Twoją działalnością. Możesz jednak wzbogacić swoją stronę o zakładkę blog. Znając potrzeby swoich klientów, dopasuj do nich treści, wykorzystaj narzędzie planera słów kluczowych od Google do wyboru odpowiednich fraz. Każdy wpis na blogu będzie generował nowy ruch. Zadbaj o to, by pod każdym wpisem znalazły się odnośniki do social mediów i zachęć do zapisania się na newsletter. Staraj się trafiać w niszowe tematy i pisać najpierw na potrzeby klientów, dopiero później optymalizując wpisy pod potrzeby robotów Google. Pozycjonowanie na własną rękę możesz wzbogacić linkowaniem – przeszukaj lokalne fora internetowe, czy lokalne grupy na facebook. Podstawą zaistnienia w lokalnej sferze internetowej jest dodanie wizytówki Twojej firmy do katalogów i lokalnych portali.

E-MAIL I SMS NADAL DOBRYM NARZĘDZIEM

Część franczyzodawców udostępnia swoim partnerom system do marketing automation, czyli zintegrowanego systemu zarządzania powiadomieniami wykorzystującego e-mail, SMS, personalizację treści ofert na stronach, a nawet call center etc. Nie wszystkie systemy franczyzowe posiadają takie narzędzia, jednak w zależności od bazy Twoich klientów możesz samemu zarządzać komunikacją z nimi. Newstletter to podstawa – nie jest trudny w konfiguracji oraz wysyłce do klientów, a będzie podstawą do pozostawania w stałym kontakcie z Twoimi klientami oraz budowania z nimi relacji. Wykorzystaj darmowe narzędzia jak canva do stworzenia prostej grafiki, czy kompleksowe rozwiązania wysyłki personalizowanych wiadomości wraz z grafiką takie jak SARE czy Fresmail. Narzędzia SMS i e-mail doskonale sprawdzą się do przypominania o terminie wygaśnięcia usługi, kolejnej płatności czy dacie urodzin.

FACEBOOK, INSTAGRAM ORAZ POZOSTAŁE SOCIAL MEDIA

W modelu franczyzowym lokalni partnerzy mogą prowadzić odrębną komunikację (spójną z marką) za pośrednictwem social mediów. Dziś samo posiadanie firmowego profilu na Facebook oraz udostępnianie treści od partnera niestety już nie wystarczy. Facebook oraz Instagram dają użytkownikom narzędzia do wąskiego targetowania reklam. Dodatkowo udostępniają w języku polskim bardzo przydatny samouczek w formie filmów instruktarzowych – nie musisz więc wynajmować drogich agencji.

Postaraj się tylko, aby zarówno treści umieszczane na Twoim Facebooku, czy same reklamy nie były nudne. Prowadzisz franczyzę jednego z butików modowych – nie informuj, o tym że oferujesz zniżkę na spódnicę! Zdefiniuj odbiorcę reklamy według zainteresowań – uderz w wydarzenie, które niebawem pojawi się w jego życiu. Czy reklama brzmiąca tak: Ubierz się tak, jak już byś była sławna! Wyprzedaż modeli sukien ślubnych z rocznika 2019 – tylko dziś 30 % taniej! – nie będzie brzmieć bardziej intrygująco?

Pamiętasz – wspominaliśmy o content marketingu. Publikuj treści ściśle powiązane Twoją branżą, ale również z życia firmy. Pomogłeś lokalnej fundacji, otwieracie kolejny oddział, zatrudniliście dodatkowa osobę, pomogliście już 100 klientom, otrzymaliście nową rekomendację – pochwal się tym. Tracisz entuzjazm, bo twój Facebookowy profil ma tylko 100 obserwatorów? Czas przestać mylić liczbę obserwatorów w mediach społecznościowych z prawdziwymi relacjami!

LOKALNA PRZESTRZEŃ MIEJSKA

Wykorzystaj siebie i swój zespół jako ambasadorów swojej marki. Podziel się wiedzą i doświadczeniem na spotkaniach networkowych, czy lokalnych konferencjach lub imprezach. Możesz zarezerwować sobie miejsce w lokalnych mediach jako specjalista – dobrze napisany artykuł sponsorowany nie tylko przykuje uwagę ale zawalczy o nowych klientów. Możesz skorzystać z sezonowości: pułapki ofert ubezpieczeń bagażu w podróży – dla lokalnego biura turystycznego, czy jak zaoszczędzić 20% na zakupie materiałów budowlanych – dla franczyzy marketu budowalnego.

Zastanów się przez chwilę, czym dla marki RedBull jest akcja latania na byle czym? Akcją dzięki, której marka może zaistnieć w przestrzeni miejskiej i świadomości konsumentów jako energizer do działania i dobrej zabawy. Połączenie genialne, prawda? Zastanów się czy marka Twojej franczyzy i Twoja osobowość może w kontekście wydarzeń w Twojej miejscowości zaistnieć w świadomości Twoich klientów.

Marka franczyzy zapewni spójność twoich przekazów, Ty znasz już pozostałe narzędzia marketingowe, które możesz wykorzystać do budowy lokalnej reputacji. Sukces jest w zasięgu ręki, potrzebna jest tylko Twoja inicjatywa i energia w działaniu. Nieustannie poszukuj nowych możliwości dotarcia do klienta. Marka franczyzy to swoisty bożek, Ty jesteś ambasadorem tej marki – możesz poprowadzić w jej imieniu skuteczny dialog z konsumentami.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design