Własna strona WWW czy fanpage na Facebooku? Plusy i minusy obu rozwiązań

Data dodania: 5 września 2023

Prowadząc marketing internetowy warto korzystać ze wszystkich dostępnych narzędzi, aby zaakcentować swoją obecność w sieci. Podstawa takich działań to oczywiście strona internetowa oraz obecność w mediach społecznościowych. Jednak czy fanpage na Facebooku jest w stanie zastąpić stronę WWW?

Chcesz pokazać swoją obecność w sieci? Uruchomienie strony internetowej to jeden z najważniejszych kroków. Możesz na niej umieścić wszystkie najważniejsze informacje odnośnie Twojej działalności. Jednak z drugiej strony ostatnie lata pokazują, że kluczem do budowania rozpoznawalności nie jest nudna strona internetowa, a angażujące media społecznościowe. Przyjrzyjmy się plusom i minusom obu rozwiązań.

Dlaczego warto mieć fanpage na FB?

Fanpage na Facebooku to naprawdę przydatne rozwiązanie. Choć to medium społecznościowe traci nieco na popularności w stosunku do nowszych portali i aplikacji (np. TikTok), to jednak ciągle jest to doskonały sposób na zaakcentowanie swojej obecności w sieci.

Prowadząc profil na Facebooku, masz możliwość:

stworzenia wizytówki dotyczącej Twojej firmy - wystarczy, że uzupełnisz informacje na temat swojej działalności oraz wzbogacisz je kilkoma zdjęciami i już masz gotowy profil. Oczywiście to dopiero początek - jednak w ten sposób przy małym nakładzie pracy, organizujesz miejsce w sieci, na które mogą trafiać Twoi klienci;
publikowania postów - zamierzasz napisać o zmianach w swojej firmie lub poinformować o promocji? Chcesz zachęcić klientów do kupowania Twojego produktu i przedstawić jego zalety? Profil na Facebooku jest do tego idealnym miejscem!
zdobywania obserwujących - korzystając z Facebooka możesz pozyskiwać obserwujących, czyli osoby zainteresowane Twoją ofertą. Dzięki temu publikowane przez Ciebie treści trafiają przede wszystkim do nich. Daje Ci to też informacje, jak wiele osób jest zainteresowanych Twoją firmą. Możesz dbać o relacje z obserwującymi, a nawet budować społeczności skupione wokół marki.

Czy fanpage na Facebooku wystarczy?

Choć Facebook wiąże się z korzyściami, obok których naprawdę trudno przejść obojętnie, to jednak nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Warto mieć świadomość, że fanpage na Facebooku:

nie jest Twoja własnością - tak naprawdę prowadzisz wyłącznie profil na portalu korporacyjnego giganta. To raczej nie Ty rozdajesz karty w tej grze 🙂
jest tylko pozornie darmowy - wprawdzie uruchomienie fanpage’a na Facebooku jest darmowe, to jednak zdobywanie obserwujących i docieranie do nich ze swoimi treściami wymaga już ponoszenia nakładów na reklamę. Zbudowanie rozpoznawalności opierając się wyłącznie na atrakcyjności publikowanych treści jest naprawdę ciężkie (lub mówiąc dosadniej - graniczy z cudem)
ma sporo ograniczeń dotyczących treści czy formy - chcesz opublikować coś kontrowersyjnego? Twoja strona może zostać szybko zgłoszona a post usunięty. A może chcesz zamieszczać artykuły blogowe? No cóż… publikować możesz wyłącznie w formie postów. Na pewne rzeczy nie możesz sobie pozwolić prowadząc fanpage na Facebooku - i warto mieć tego świadomość.

Dlaczego warto mieć stronę internetową?

Strona internetowa to absolutna podstawa Internetu. Owszem - istnienie Facebooka sprawia, że wiele typów działalności może zrezygnować ze strony. Tak jest np. w przypadku lokalnych restauracji, barów czy niewielkich usługodawców.

Jednak - nie ma się co oszukiwać - strona internetowa niesie ze sobą ogromne korzyści. Zwróć uwagę, że:

możesz na niej publikować co chcesz i jak chcesz - to Ty decydujesz co, w jakiej formie i jak często będzie wrzucane na stronę. W granicach prawa (oraz dobrego smaku) możesz publikować co tylko chcesz;
jest Twoją własnością - gdy utworzysz stronę, to jest ona Twoją własnością. Owszem - musisz wykupić i przedłużać domenę oraz opłacać serwer, jednak sama strona należy wyłącznie do Ciebie;
możesz budować jej pozycję - dzięki pozycjonowaniu - które opiera się na dostarczaniu treści, pozyskiwaniu wartościowych linków oraz dbaniu o szybkie działanie strony i użyteczną strukturę - długofalowo budujesz swoją pozycję w wyszukiwarce. W ten sposób możesz przeskoczyć swoją konkurencję, a odwiedzającemu będzie o wiele łatwiej dotrzeć na Twoją stronę.
Przeczytaj ? Jak stworzyć stronę internetową? - poradnik JakWybraćHosting.pl krok po kroku omawiający różne możliwości.

A czy własna strona WWW ma wady?

Oczywiście - choć strona internetowa ma mnóstwo plusów, to jednak jej prowadzenie także ma pewne minusy. Przede wszystkim:

jest mniej angażująca od mediów społecznościowych - Facebook jest stworzony do komentowania i interakcji, podczas gdy strona ma po prostu dostarczyć informacji odwiedzającemu. W związku z tym trzeba bardzo się postarać, aby strona angażowała w równym stopniu co fanpage;
trzeba ją zaprojektować - na Facebooku nie musisz przejmować się kwestiami struktury prezentowanych informacji, bo po prostu działasz w ramach gotowego schematu. Stronę internetową musisz zaprojektować od zera - tak jak chcesz. Możesz korzystać z gotowych szablonów, jednak przeważnie tego typu rozwiązania mają swoje ograniczenia w zakresie personalizacji, a także… mogą sprawiać, że strona będzie działać wolniej;
wymaga samodzielnego utrzymywania na serwerze - strona internetowa wymaga od Ciebie pewnego rodzaju “trzymania ręki na pulsie”. Musisz pamiętać o tym, żeby przedłużyć domenę, zadbać o odpowiedni hosting, przedłużyć certyfikat SSL itd. Oczywiście najlepiej zrobić to raz a dobrze - wybierając serwer, który korzysta z nowych technologii i nie ma zbyt wyśrubowanych limitów (dotyczących zarówno transferu, jak i np. jednoczesnych procesów PHP czy połączeń HTTP). W związku z tym samodzielne utrzymywanie na serwerze wcale nie musi okazać się dużym problemem - jeżeli po prostu zdecydujesz się na dobry hosting;
może paść ofiarą cyberataku - gdy masz stronę internetową, nie możesz jej zostawić samej sobie. Jeżeli nie zadbasz o jej odpowiednie zabezpieczenie, może ona paść ofiarą cyberataku (i w konsekwencji np. zawirusować strony Twoich klientów lub służyć do wyłudzania danych od odwiedzających). Tutaj także istota tkwi w dobrym serwerze. Jeżeli będzie on wyposażony w oprogramowanie antywirusowe, WAF (czyli firewall dla aplikacji internetowych) czy separację stron, to rozprzestrzenianie się złośliwego oprogramowania może być skutecznie zatrzymane - nawet bez konieczności jakiejkolwiek ingerencji z Twojej strony.

Podsumowując - czy lepszym rozwiązaniem jest strona internetowa czy raczej fanpage na Facebooku? Prawda jest taka, że najlepiej jest mieć i to, i to. Dobra strona internetowa to podstawa dla każdej działalności w Internecie. Jest stosunkowo niedroga w utrzymaniu, a dzięki niej Twoje odwiedzający mogą szybko znaleźć informacje na Twój temat. Z kolei fanpage na Facebooku pozwoli Twoim klientom być na bieżąco z tym, co się dzieje u Ciebie. Naprawdę nie warto rezygnować z jakiegokolwiek z tych narzędzi.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design