Renowacja mebli – od pasji do biznesu

Data dodania: 4 listopada 2021

Coraz więcej osób chce mieć w swoim domu niepowtarzalny, stylowy mebel. Stare fotele i stoliki przywołujące ducha minionych epok doskonale sprawdzają się też w kawiarniach i restauracjach. Renowacja mebli nie wymaga dużych inwestycji, a może stać się dochodowym biznesem.

W internecie jest dostępnych wiele porad i filmików pokazujących, w jaki sposób krok po kroku odnowić stare meble. Organizowane są też specjalne szkolenia i warsztaty (zarówno online, jak i offline) poświęcone technikom renowacji. Nie brakuje opinii, że można w ten sposób zarobić niezłe pieniądze. Stary, zniszczony mebel można kupić za grosze, a czasem nawet dostać za darmo. Dzięki szlifierce, farbom, olejom i odpowiednim umiejętnościom można przywrócić mu świetność i sprzedać nawet z kilkusetprocentowym zyskiem.

Na rynku z pewnością nie brakuje poławiaczy okazji, którzy działają według powyższego schematu. Najczęściej jednak prowadzenie biznesu związanego z renowacją mebli jest dużo bardziej skomplikowane. Wymaga cierpliwości, dokładności, a także poduszki finansowej, gdyż zyski zwykle nie pojawiają się z dnia na dzień.

Odnowienie na zamówienie

– Fachowo przeprowadzona renowacja nie tylko zwiększa wartość estetyczną i użytkową mebla, ale może znacząco podnieść jego wartość materialną, o kilkadziesiąt – kilkaset procent. Niestety zakup zniszczonego mebla i poddanie go renowacji nie gwarantuje zysku z inwestycji. Przykładowo, ogromne eklektyczne kredensy z 2. połowy XIX wieku wymagają dużych nakładów na odnowienie, a ze względu na gabaryty i bogatą snycerkę niekoniecznie znajdą swojego nabywcę. Podobnie ciężko jest z odsprzedaniem z zyskiem powszechnie dostępnych przedmiotów, jak maszyny do szycia Singer. Wyszukiwanie perełek wymaga fachowej wiedzy, znajomości rynku i dobrego oka – mówi Maja Fortuna-Hołuj, założycielka pracowni renowacji mebli Alter Novum z Krakowa.

Pracownia powstała sześć lat temu i na początku działalności właścicielka samodzielnie realizowała wszystkie zlecenia. Z czasem ich liczba zwiększyła się do tego stopnia, że konieczne było powiększenie zespołu o kilka kolejnych osób. Alter Novum specjalizuje się wyłącznie w odnawianiu mebli powierzonych przez klientów, nie zajmuje się skupowaniem starych mebli w celu ich renowacji i odsprzedania z zyskiem.

Z kolei podwarszawska pracownia with love to design realizuje zarówno renowacje na zlecenie klientów, jak i wyszukuje na targach staroci perełek, które odnawia, a następnie sprzedaje poprzez swój sklep internetowy. Co ciekawe, znalezienie kupca na gotowy mebel nierzadko jest trudniejsze niż pozyskanie klientów zainteresowanych renowacją.

– Klientom bardzo podobają się kolorowe, niestandardowe meble. To one często przyciągają uwagę, ale większość osób wybiera ostatecznie stonowane, bezpieczne kolory – mówi Małgorzata Opłocka, współwłaścicielka with love to design. Przyznaje, że czasami konieczne było ponowne przerobienie (np. zmiana koloru) odnowionego, gotowego do sprzedaży mebla, tak, by odpowiadał potrzebom klienta.

Zwraca również uwagę na to, że coraz trudniej pozyskać stare meble po okazyjnej cenie. – W ciągu ostatnich dwóch lat ceny znacząco wzrosły, ponieważ wiele mebli jest przywożonych z Europy Zachodniej, a zarówno cena euro, jak i paliwa poszła w górę. Niemniej często można podwoić cenę, za którą się kupiło mebel, a czasem nawet uzyskać przebicie rzędu 200-300 procent – mówi Opłocka.

With love to design to biznes rodzinny, który pani Małgorzata prowadzi od ponad sześciu lat razem z mamą, Agatą. Odnawianie mebli początkowo traktowały jako hobby, które z czasem przekształciło się w pełnoetatowe zajęcie. Panie prowadzą także szkolenia z renowacji mebli. Najczęściej trafiają na nie osoby, którzy traktują renowację przede wszystkim jako hobby.

Jakość i ekologia

Odnawianie mebli raczej nie jest przepisem na szybki biznesowy sukces. To zajęcie dla prawdziwych pasjonatów, choć żyłka do biznesu niewątpliwie jest potrzebna, by pasję przekuć w sposób na zarabianie pieniędzy. Bardzo ważny jest skuteczny marketing i umiejętność pozyskiwania klientów.

– Klienci niejednokrotnie powierzają nam swoje pamiątki rodzinne. Nie wystarczy zobaczenie mebla i zrobienie suchej wyceny prac. Zdawkowe potraktowanie klienta nie zaowocuje nawiązaniem współpracy. Trzeba poświęcić sporo czasu na rozmowę o proponowanym przebiegu renowacji, a także o historii danego mebla. Wtedy klient zdobywa pewność co do naszych kompetencji , widzi, że jesteśmy właściwymi osobami, aby zająć się cennym dla niego przedmiotem – mówi Maja Fortuna-Hołuj.

Jej pracownia obecnie wielu klientów zdobywa z polecenia. Istotnym kanałem dotarcia do klientów jest także internet, w tym obecność w mediach społecznościowych oraz profesjonalnie przygotowana strona internetowa z bogatym portfolio wraz z opisami przebiegu renowacji i historii mebli.

Rolę marketingu podkreślają także właścicielki with love to design, które dbają o obecność marki na targach designu, a także w mediach społecznościowych. Skuteczny w pozyskiwaniu klientów okazuje się w szczególności Instagram.

Prowadzeniu działalności polegającej na renowacji mebli z pewnością sprzyjają także trendy w zakresie urządzania wnętrz oraz społecznej odpowiedzialności. Konsumenci coraz chętniej korzystają z usług i produktów, które wpisują się w ideę ‘zero waste’. Kolejna kwestia to cena i jakość. Nowe meble drewniane to drogi wybór, a większość tych, które kupujemy w rozsądnych cenach, jest z płyt meblowych.

Warsztat renowatora

Każdy, kto zdecyduje się na to, by profesjonalnie zająć się renowacją mebli z pewności stanie przed pytaniem, jak urządzić swój pierwszy warsztat.

– Na początek potrzebujemy podstawowego stołu roboczego, dobrego oświetlenia, ścisków stolarskich, zestawu dłut, struga, drobnych narzędzi ręcznych, wkrętarki, szlifierki, papierów ściernych oraz podstawowych środków chemicznych – klejów, rozpuszczalników, bejc i szpachlówek. Niezbędne też będzie drewno w postaci surowych desek i fornirów – wylicza Maja Fortuna-Hołuj.

Przydatnych narzędzi może być znacznie więcej, jednak wiele z nich można dokupywać z czasem. Według założycielki Alter Novum, wyposażenie pracowni od A do Z w podstawowe urządzenia ze średniej półki cenowej przy założeniu, że będziemy pracować samodzielnie w wynajmowanym do tego celu pomieszczeniu wymaga na start ok. 50 tys. zł. Trzeba się liczyć z tym, że przez pierwsze miesiące zlecenia najprawdopodobniej nie pokryją wszystkich kosztów stałych.

– Najlepsza rada, jakiej mogę udzielić osobie, która planuje wystartować w branży renowacji mebli, to usiąść nad kartką lub tabelką na ekranie, wypisać wszystkie koszty stałe, oszacować wartość niezbędnych inwestycji, obliczyć czas pracy nad daną usługą i na tej podstawie wyliczyć stawki. Liczenie to podstawa każdego biznesu, nawet tego, który narodził się na bazie naszej pasji – podsumowuje.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram