Pomaluj mi… paznokcie

Data dodania: 8 kwietnia 2020
Foto: pixabay.com

Zadbane dłonie, wypielęgnowane skórki, piękne paznokcie są dzisiaj nieodłącznym elementem dress code nie tylko wśród pań, ale też coraz częściej wśród panów. Jednak, wbrew pozorom, salon manicure to nie jest łatwy biznes.

Manicure jest jedną z najpopularniejszych usług kosmetycznych i mimo zmiennych trendów, nic nie wskazuje, aby miało być inaczej. Zajęcie manikiurzystki jest więc bardzo przyszłościowe. Wydawać by się mogło, że zawodową manikiurzystką  można zostać w każdej chwili, bo przecież pomalowanie paznokci jest dziecinnie proste. Nic bardzie mylnego. To nie jest zawód dla każdego. Stylizacja paznokci to trudna sztuka, która wymaga dużo cierpliwości, dokładności, doświadczenia i… odrobinę finezji. Nie trzeba być wykształconą kosmetyczką by się tego podjąć, ale bez wiedzy i praktyki zdobytych podczas profesjonalnych kursów  nie da się prowadzić tego biznesu.

OTWORZYĆ I PRZETRWAĆ

Rynek usług kosmetycznych w tym manicure jest mocno konkurencyjny. Praktycznie każdy salon czy ośrodek  spa ma  w swojej ofercie zabiegi dla dłoni i stóp. Myśląc o takim biznesie,  jeszcze przed otwarciem należy się zastanowić i przygotować ofertę zabiegów dodatkowych, które też pozwolą nam się wyróżnić  od innych miejsc. Ciekawym rozwiązaniem jest bardzo popularna  usługa depilacji woskiem czy np. regulacja i henna brwi.  Można również zainwestować w profesjonalny sprzęt do podologii.  Kolejnym ważnym aspektem takiego miejsca będzie jakość, a tę może nam zapewnić tylko  wyszkolony personel, który potrafi wykonać pełen wachlarz usług, zna się na trendach danego sezonu, potrafi doradzić i dobrze wykonać zabieg. Następnym czynnikiem wpływającym na popularność i rentowność danego miejsca będzie higiena i sterylność. Wydaję się to nieistotne, ale klienci zwracają uwagę na to, czy zestaw do manicure i pedicure jest wysterylizowany po każdym zabiegu. Jedyny skuteczny sposób na sterylizowanie narzędzi, to wyjaławianie ich w autoklawie. Klienci są dzisiaj bardzo świadomi i zazwyczaj przed umówieniem się na zabieg bądź już na miejscu pytają czy salon posiada takie urządzenie. Oprócz tego musimy pamiętać, że klient lubi mieć wybór, dlatego paleta kolorów do manicure nie może się ograniczać do 10 lakierów.

SZTUKA, PRECYZJA I … LOKALIZACJA

W każdym biznesie usługowym największą rolę odgrywa lokalizacja.  Dlatego przed uruchomieniem biznesu warto jest dokładnie przemyśleć i zaplanować miejsce, w którym będziemy świadczyć nasze usługi. Jeśli otworzymy gabinet na osiedlu zamkniętym, naszym klientem zostanie tylko mieszkaniec takiego osiedla, bo nie będziemy dostępni dla tzw. „klienta z ulicy”. A jest to spora grupa naszych potencjalnych klientów. Musimy mieć tego świadomość, gdyż nie będziemy wstanie dotrzeć z informacją  o otwarciu naszego salonu nie będziemy w stanie dotrzeć do każdego mieszkańca danego miasta. Chyba, że nasze nazwisko jest znane i kojarzone  na rynku, wtedy możemy liczyć, że mimo przeszkód, klient do nas dojedzie. – Dwa lata temu otworzyłam salon manicure na znanym i modnym warszawskim osiedlu Marina w Warszawie. Byłam przekonana, że jest to dobra lokalizacja do tego typu usług. Nie przemyślałam jednak do końca tej decyzji. Marina to osiedle zamknięte, a dodatkowy minus to brak parkingu dla klientów. Niestety nie byłam w stanie utrzymać salonu tylko z klientów osiedla i przeniosłam biznes do lokalu przy ruchliwej ulicy – mówi Pani Marta, która prowadzi salon na Powiślu w Warszawie. Ponadto zwróćmy uwagę na otoczenie konkurencyjne i rozeznajmy rynek. Można podpytać klientek i klientów sklepów i innych punktów usługowych w interesującej nas lokalizacji czy w okolicy jest salon, czy są zadowoleni, a jeśli nie, to z czego to wynika.

MIŁA ATMOSFERA W CENIE

Zwykle wracamy do miejsc, które budzą w nas pozytywne skojarzenia – są ładne, przewidywalne i czujemy się w nich bezpiecznie. Lojalność klientek gabinetu kosmetycznego budujemy już na etapie pierwszej wizyty w salonie. Biorąc pod uwagę, że czas wykonania zabiegów to często ponad dwie godziny (w przypadku kompletu, czyli manicure i pedicure), warto zadbać o komfort klienta. Ten proces zaczynamy już na etapie tworzenia koncepcji naszego biznesu. Począwszy od doboru koloru ścian – idealnie sprawdzą się jasne kolory, wyposażenia – wygodne fotele dla klientów i personelu, rozmieszczenia stanowisk, na muzyce i dobrej kawie kończąc.  Musimy pamiętać, że klient przychodzi do nas nie tylko po usługę, ale także by się zrelaksować. Dlatego ważne jest by personel był przeszkolony równie z obsługi klienta. Zadamy sobie pytanie, ale po co? Przecież liczy się tylko jakość usług. Otóż nie. Usługi to bardzo newralgiczna branża, klient oczekuje indywidualnego podejścia.  Dlatego ważne jest, aby osoba na takim stanowisku lubiła pracę z ludźmi, była otwarta, potrafiła słuchać swoich klientów. – Klienci bywają bardzo różni. Są panie, które uwielbiają rozmawiać podczas wykonywania zabiegu, a są takie które oczekują ciszy i skupienia. Dlatego mój personel jest do tego odpowiednio przygotowany, musi umiejętnie wyczuć z kim ma do czynienia, szczególnie podczas pierwszej wizyty. Raz zrażony klient już nigdy nie wróci – dodaje Pani Marta. To wszystko pozwoli nam zbudować  lojalność klientów.

DOBRY START

Od czego zacząć? Oczywiście od biznesplanu, w którym przeanalizujemy nakład inwestycji oraz wszystkie koszty związane z uruchomieniem gabinetu, oraz jego działalnością w pierwszych miesiącach. Musimy dokonać wyboru formy prawnej prowadzonej działalności. Od tego zależy przebieg rejestracji. W przypadku gdy sami będziemy pracować w gabinecie, najczęściej wybieraną formą jest  jednoosobowa działalność gospodarcza. Otwarcie salonu kosmetycznego wiąże się także ze znalezieniem odpowiedniego pomieszczenia, które będzie spełniało wszystkie standardy Sanepidu. Najlepiej więc znaleźć lokal w którym wcześniej działał salon fryzjerski czy kosmetyczny, ale nie zapominajmy o tym, by przeanalizować historię poprzedniego najemcy, czy przypadkiem miejsce w którym chcemy otworzyć nasz gabinet, nie będzie miało negatywnych skojarzeń. Koszt dostosowania lokalu do naszych potrzeb będzie więc zależny od jego stanu. Jeśli chcemy zrobić „na bogato”, ekskluzywnie, to przy lokalu ok. 80m² musimy się liczyć z wydatkiem rzędu 1000zł/m². Potem można przejść do przyjemniejszych rzeczy, jak wyposażenie salonu kosmetycznego. Jednorazowo zakupimy  biurka, fotele, autoklaw, misy, frezarkę, kasę fiskalną. Produkty co do których będziemy robić zamówienia cykliczne to preparaty do sterylizacji, artykuły kosmetyczne, artykuły do pielęgnacji i stylizacji. Dosyć sporym wydatkiem będzie pierwsze zaopatrzenie w lakiery, gdzie koszt wyniesie nas ok 3040 tys. zł. Do tego dojdą oczywiście koszty najmu lokalu oraz jeśli zatrudnimy pracowników to ich wynagrodzenie oraz koszty pracownicze.

CZY MOŻNA ZAROBIĆ I SIĘ NIE NAROBIĆ?

Jak w każdym biznesie, aby zarobić trzeba pilnować kosztów, dbać o klientów i personel, oferować jakość w dobrej cenie. W branży usługowej, a szczególnie w tego rodzaju usługach dominuje sezonowość. Można powiedzieć, że od kwietnia do września mamy tzw. wysoki sezon, w którym każdy pracownik powinien mieć obroty na poziomie 10 tys. zł miesięcznie. W pozostałych miesiącach obrót spada, ale możemy nadrobić wspomnianymi wcześniej usługami jakie będziemy mieć w ofercie. Aby klient do nas trafił, musimy bardzo rozważnie dobierać formy reklamy, oraz ich zasięg. Wiadomo, że najlepszy jest marketing szeptany, ale by dojść do takiego etapu, trzeba najpierw zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów, a w tym z pewnością pomoże nam internet. Dziś bardzo popularne są social media, czy portale tematyczne. Pamiętajmy, że nie wystarczy puścić jedną emisję reklamy i liczyć na falę klientów. Musimy krok po kroku budować naszą markę i pamiętać , że efekty nie będą widoczne od razu.

ILE KOSZTUJE WŁASNY SALON MANICURE I PEDICURE?

Adaptacja lokalu: 1000 zł/m² (przy założeniu, że jest to nowy lokal, ok. 80m²)
Wyposażenie salonu: 60 000 zł
Czynsz: 6 000 – 10 000 zł
Koszty pracownicze: stała pensja jednego pracownika na poziomie 3000 zł netto, lub procent od obrotu (w zależności od rodzaju umowy)
Media: 500 zł/miesiąc
Reklama: 2000 zł/miesiąc (w tym pozycjonowanie naszej strony internetowej)

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design