Nieobecny, nie znaczy nieaktywny

Data dodania: 2 lipca 2018
Kategoria:
Foto: pixabay.com

Ponad połowa pracujących Polaków deklaruje chęć świadczenia pracy w trybie zdalnym. To trend, który nie powinni lekceważyć pracodawcy. Jakich osób powinni szukać, żeby praca w domu była opłacalna dla obu stron?

Portfolio Career, czyli praca w kilku firmach

To nowy trend na rynku pracy, który jest związany z rozwojem dostępnych nowoczesnych technologii oraz coraz większą grupą pracowników z pokolenia Y (to tzw. milenialsi – pokolenie ludzi urodzonych w Polsce od 1984 do 1997 roku). Zależy im na zdobywaniu jak najwięcej doświadczeń zawodowych oraz na wykorzystywaniu swoich umiejętności i talentów. Etat w jednej firmie nie jest już szczytem marzeń każdego. – To popularne zwłaszcza u osób wykonujących wolny zawód, np. fotografa,
grafika czy dziennikarza. Taki model polega na pracy w kilku miejscach naraz, najczęściej w różnych formach, np. jako freelancer w jednej firmie, pracownik na pół etatu w drugiej i dodatkowo jako prowadzący własną działalność gospodarczą. Praca zdalna jest wtedy nieodzownym elementem funkcjonowania zawodowego. Zatrudnienie kogoś do pracy zdalnej nie wiąże się z żadną stratą dla pracodawcy, o ile wybierze się na takie stanowisko właściwą osobę – wyjaśnia Juliusz Korwin, dyrektor ds. marketingu firmy Powermat.
Dodaje, że pracodawcy niejednokrotnie boją się zatrudniać osoby do pracy w systemie zdalnym, bo obawiają się, że pracownik pozbawiony kontroli zwierzchnika nie będzie pracował efektywnie.
– Ewentualna opieszałość w wykonywaniu obowiązków bardzo szybko się zweryfikuje, bo każdy pracownik zdalny powinien po zakończonym dniu pracy rozliczyć się z tego, co udało mu się zrobić. Nie ma tu więc miejsca na oszukiwanie pracodawcy – zauważa Juliusz Korwin.
Badania również przemawiają na korzyść pracownika zdalnego, ponieważ strata czasu podczas pracy w domu i w firmie jest podobna – nigdzie nie jesteśmy w stanie być w 100% produktywni. Ponad 30% pracowników szacuje, że w pracy traci około 1 godziny dziennie.
– Nie ma więc znaczenia czy w czasie wykonywania obowiązków zawodowych rozmawiamy przez chwilę z koleżanką z biura czy w domu przerwiemy wykonywane akurat zadanie, żeby otworzyć drzwi listonoszowi czy podlać kwiaty. Strata czasu jest porównywalna, grunt to wybrać osobę, która jest odpowiedzialna i realnie umie ocenić swoje moce przerobowe – ocenia dyrektor ds. marketingu z firmy Powermat.

Najważniejsze cechy

Zdaniem Juliusza Korwina to, co jest szczególnie ważne przy wyborze pracownika na stanowisko zdalne to jego mobilność. Pracując w kilku miejscach nie sposób być efektywnym np. bez prawa jazdy. Ważnym wymaganiem jest też rozeznanie w technologiach, które dziś pozwalają nam mieć wszystkie potrzebne dane zawsze przy sobie.
– Nigdy nie wiadomo, czy szef z jednej firmy nie zadzwoni do nas z prośbą o podanie ważnych informacji, gdy będziemy w drugiej pracy. Zamiast szukać konkretnego dokumentu na pendrive, lepiej jest mieć wszystko zapisane np.w wirtualnej chmurze, która jest nowoczesnym i bezpiecznym sposobem na przechowywanie danych – radzi Juliusz Korwin. Niemniej ważna jest umiejętność sprawnego komunikowania się za pomocą najnowszych zdobyczy technologicznych, np. przy okazji telekonferencji.
Zacisze własnego domu to nie jedyne miejsce, w którym pracujemy poza firmą. Kawiarnie i restauracje to najbardziej popularne lokalizacje, w których można pracować przy komputerze. Właściciele lokali już dawno zauważyli tę tendencję i inwestują w różne udogodnienia dla osób korzystających z oferty lokali wykonując pracę w trybie zdalnym. To m.in. wygodne strefy, gdzie nie dociera głośna muzyka czy odgłosy rozmów.

Korzyści dla pracownika, oszczędności dla firmy

Według badania „Praca zdalna – jestem na TAK!” opracowanego przez Instytut Kantar Public na zlecenie startupu Crossover, 81% pracujących Polaków chciałoby samemu decydować o czasie swojej pracy. Nowe pokolenia pracowników już od kilku lat rewolucjonizują rynek pracy. Zmieniają trendy wprowadzając coraz nowsze formy i pomysły na pracę. Te rozwiązania wpisują się w poglądy i styl życia młodych ludzi – zdrowy styl życia, kreatywne środowisko pracy oraz troska o nasze środowisko naturalne poprzez ograniczanie jazdy samochodem. To też oszczędność czasu pracowników. Co piąty pracujący Polak traci na dojazdach do pracy ponad godzinę dziennie, a w korkach czas ten może wydłużyć się nawet dwukrotnie. Ponad połowa porusza się najczęściej samochodem a jedynie 18% i 16% pracujących dojeżdża komunikacją bądź chodzi pieszo. Dlatego, dla wielu rozwiązaniem jest praca zdalna, którą oferuje coraz więcej pracodawców na świecie i w naszym kraju. Warto jest podkreślić, że taki tryb świadczenia pracy to również korzyści dla firmy w postaci m.in. ograniczenia przestrzeni biurowej, co redukuje koszty działalności gospodarczej. W czasach gdy wielu z nas wykonuje kilka zawodów naraz, przystosowanie przedsiębiorców do modelu pracy zdalnej jest nieuniknione. W ocenie Juliusza Korwina kluczem do sukcesu jest dobór osoby posiadającej odpowiednie kompetencje do pracy poza firmą. Należą do nich m.in. odpowiedzialność, umiejętność korzystania z nowych technologii i mobilność. W takim wypadku praca zdalna jest rozwiązaniem wygodnym i opłacalnym dla obu stron.

A wady?

Niestety wady są. Praca zdalna nie jest odpowiednia dla każdego. Wielu osobom atmosfera biura dodaje energii i pomaga skupić się na pracy. Chodzi też o kwestię umiejętności organizacji czasu. Pracą zdalną może zajmować się tylko ktoś, kto potrafi się skupić na tym, co robi bez kontroli za plecami. Kolejnym minusem jest brak kontaktu z ludźmi, możliwości udziału w spontanicznej dyskusji, którą nie zastąpi telekonferencja. Jeszcze jednym minusem może być to, że pracując w zaciszu własnego domu zwyczajnie przestajemy dbać o siebie – wystarczy założyć wygodny dres i do roboty! Są osoby, którym to nie przeszkadza i prawie w każdej sytuacji nie przyjmują się swoim wyglądem, a są też tacy, dla których ten aspekt jest bardzo ważny. Kiedy wychodzimy każdego ranka do miejsca pracy, z reguły zwracamy uwagę na swój wygląd. Pracując w domu – o wiele rzadziej. Pozostaje też to, w jaki sposób pracowników zdalnych postrzegają inne osoby. W naszym społeczeństwie wciąż pokutuje przekonanie, że jeśli ktoś pracuje w domu, ma czas na wszystkie obowiązki domowe. Na przykład, często jest proszony o wstawienie prania, zrobienie obiadu, zakupów, przyprowadzenie ze szkoły dziecka, sprzątanie, spacer z psem itd. Wynika to z tego, że wielu osobom wciąż jest trudno zrozumieć, że pracownik zdalny, mimo że w domu - jest w pracy. Niestety zrozumienie tej prostej wydawałoby się sprawy, często bywa bardzo trudne.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram