Czysty zysk na sprzątaniu

Data dodania: 10 kwietnia 2019
Foto: Rynek usług sprzątających

Rosnącą zamożność Polaków w połączeniu z coraz bardziej szybkim trybem życia – obowiązki zawodowe, rodzinne a coraz częściej też wygoda – napędzają ten segment branży usługowej.

Rynek usług sprzątających dynamicznie rośnie, a jego wartość sięga około 2 mld zł. Działają na nim zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i małe lokalne firmy. Planując tego rodzaju działalność należy się zastanowić jakiego rodzaju usługi będzie świadczyć firma. Czy jej oferta zostanie skierowana do klientów indywidualnych, czy biznesowych - może do obydwu grup?  Na początek trochę statystyki. Najczęstszymi klientami firm sprzątających są kobiety w wieku 25–40 lat. Są to mieszkanki dużych miast i właścicielki mieszkań o powierzchni do 64 m². Cenią też swój czas, 80% wszystkich zamówień składanych jest przez internet. Co czwarty klient regularnie zamawia mycie okien, a co piąty piekarnika lub lodówki, 10% wszystkich zamówień stanowi sprzątanie po remontach lub przeprowadzkach. Z kolei, czynności takie jak pranie, porządkowanie szaf czy zmywanie naczyń Polacy wolą wykonywać samodzielnie. Z roku na rok rośnie też liczba zleceń od osób niepełnosprawnych, dla których zamówienie usług sprzątających jest dużym ułatwieniem. Coraz więcej jest też zamówień od klientów biznesowych - drobnych przedsiębiorców, którzy odliczają serwis sprzątający od kosztów prowadzenia działalność gospodarczej.

Od czego zacząć

Jeżeli nie mamy w tym biznesie żadnego doświadczenia i startujemy od przysłowiowego zera, zacznijmy od skompletowania bazy potencjalnych klientów – radzi Robert Kręglicki, właściciel firmy sprzątającej z podwarszawskich Marek. Jest to ważne z kilku powodów. – W momencie, gdy będziemy dysponować taką bazą, łatwiej będzie się zdecydować w jakim kierunku się rozwijać. Na przykład, jeśli na danym terenie niewiele jest firm, które potencjalnie byłyby zainteresowane naszą ofertą, warto jest przerzucić się na klienta indywidualnego – opowiada Robert Kręglicki. Dodaje, że jest to odpowiedni biznes dla kogoś, kto nie posiada pokaźnego kapitału na rozkręcenie działalności. Jak mówi, jego firma zaczynała od kilku szmatek, chemii gospodarczej z marketu, mopa z wiadrem i dużego odkurzacza. Zaznacza, że nie należy też się spodziewać błyskawicznych zysków. Budowanie marki i grupy stałych klientów trwa około dwóch lat, po tym okresie można mówić zyskach. Wraz z większymi przychodami trzeba też więcej wydawać na sprzęt. – Wymieniliśmy odkurzacz, kupiliśmy parownicę, zaoferowaliśmy też pranie dywanów i tapicerki, to jedna z najbardziej popularnych usług. Myjemy też okna na wysokości, w tym celu potrzebny był zakup odpowiedniej drabiny – kontynuuje Robert Kręglicki.

W jego ocenie, wybierając sprzęt należy wziąć pod uwagę to, jakie powierzchnie będzie sprzątać firma – w przypadku domów i mieszkań, nie musi to być sprzęt o bardzo wysokich parametrach technicznych, co znacząco obniża początkowe koszty inwestycji.

Inaczej jest w przypadku, gdy firma planuje sprzątać duże powierzchnie biurowe czy sale lekcyjne lub wykonywać usługi porządkowe wokół posesji. Ułatwieniem jest to, że wykonywanie tego rodzaju działalności nie wymaga szczególnego przygotowania. Nie trzeba się też starać o odrębne pozwolenia czy koncesje. Nie jest również konieczne zatrudnianie specjalistów lub posiadanie szczególnych kwalifikacji. Wspomnianą działalność można wykonywać na ogólnych zasadach po jej zarejestrowaniu.
Otwierając firmę oferującą usługi porządkowe, można wybrać każdy rodzaj działalności gospodarczej. Często wybieranym rodzajem działalności jest tzw. jednoosobowa działalność gospodarcza. Trzeba pamiętać, że wykonywanie usług sprzątania związanych z utrzymaniem porządku podlega zwolnieniu z obowiązku ich ewidencjonowania przy użyciu kas fiskalnych. To wyłączenie nie obejmuje usług dotyczących zagospodarowania zieleni. Usługi sprzątania są opodatkowane natomiast według stawki podstawowej - 23 %. Jednakże, usługi zewnętrzne - zamiatania śmieci, usuwania śniegu czy też związane z zagospodarowaniem terenów zielonych podlegają stawce VAT - 8%.

Jakie są stawki

Mniejsze firmy zwykle oferują jednorazowe zlecenia za godzinową stawkę średnio 15-20 zł/h. Sposobem zatrudniania takich pracowników będzie najczęściej umowa o dzieło lub zlecenie. Natomiast, wpływ na cenę usług porządkowych ma ich rodzaj (standardowa, ekspres, jednorazowa lub cykliczna), wielkość sprzątanej powierzchni, stopień zabrudzenia, miasto w którym ma odbyć się usługa, a w przypadku biur także stopień aktywności pracowników. Firmy sprzątające biorą w Warszawie ok. 3-6 zł/m² w abonamencie lub miesięczną opłatę w wysokości co najmniej 1400 zł za codzienne sprzątanie niewielkiej powierzchni. Jak podaje serwis My-Rendi pośredniczący w dzieleniu się usługami pomiędzy klientami a osobami świadczącymi usługi sprzątania, można również spotkać się z ofertami na sprzątanie biura w abonamencie, w dużo niższych cenach, już od 240 zł netto za miesiąc. Przy takiej kwocie mamy określony zakres usługi i częstotliwość. Każdorazowo przy wycenie ważne jest także użycie środków czystości – własnych lub tych, które oferuje zleceniodawca. Jednorazowe usługi porządkowe standardowo obejmujące m. in. mycie podłóg, wycieranie kurzu, czyszczenie łazienki, z wykorzystaniem środków klienta mogą więc przykładowo wynieść 90-120 zł za kawalerkę lub 175-205 zł za mieszkanie o powierzchni 50-70 m². Z kolei za zlecenia „ekstra”, czyli np. sprzątanie po remoncie, trzeba liczyć się z kwotą około 40-45 zł/h plus 50 zł za serwis z dowozem sprzętu i maszyn. Podobną kwotę firma sprzątająca może otrzymać za mycie okien lub prasowanie, choć w tych przypadkach, zdarza się, że mniejsze firmy, aby pozyskać klienta, raz na pół roku oferują takie usługi za darmo.

Ile to kosztuje?

Firma świadcząca usługi porządkowe nie musi mieć stacjonarnego biura, wystarczy zainwestować w dobrą witrynę internetową, za pomocą której można zamówić usługę.
Strona WWW – od 500 do 10 000 zł
Sprzęt (wiadro, mop, szczotka, drabina, ścierki, odkurzacz wielofunkcyjny, parownica) – od 500 do 5 000 zł
Środki chemiczne – od 200 do 500 zł
Reklama internetowa i prasowa – od 500 do 2 000 zł

Razem: od 1200 do 17 500 zł

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design