Czy opłaca się wynajmować biuro w Warszawie w 2022 roku?

Data dodania: 31 sierpnia 2022

Wybór odpowiedniego biura to jedna z najważniejszych decyzji podczas prowadzenia działalności gospodarczej. To, w jakim biurze będzie działać firma, wpływa w ogromnym stopniu na jej wizerunek oraz to jak jest odbierana przez pracowników.

Najbardziej prestiżowym miastem do prowadzenia biznesu w Polsce jest jej stolica. Jednak wynajęcie biura w Warszawie jest średnio najdroższe. Pojawia się więc pytanie, czy w 2022 roku opłaca się nadwyrężać budżet firmy i decydować się na wynajęcie przestrzeni w mieście stołecznym? Zanim jednak odpowiemy na to pytanie, opiszemy w skrócie, na co należy zwrócić uwagę podczas wybierania biura.

Na co zwrócić uwagę podczas wybierania biura?

Wybór odpowiedniego biura nie jest łatwy i może od niego zależeć los całej firmy. Aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji, jest cała masa. Poniżej opiszemy kilka najważniejszych:

Cena — nie wolno nam zapominać, że celem prowadzenie działalności gospodarczej jest zarabianie pieniędzy. Koszt najmu i utrzymania biura, jest często jednym z większych kosztów. Ograniczenie go sprawi, że firmie łatwiej będzie wypracować zadowalające zyski. Dlatego tak ważne jest, aby szukając biura na wynajem korzystać tylko z renomowanych stron z ogłoszeniami, jak Rentola. Na takich stronach znajdziesz ogłoszenie, których stosunek jakości do ceny jest najlepszy.

Przepisy BHP — polskie prawo stosunkowo precyzyjnie reguluje różne kwestie związane z budową i wyposażeniem pomieszczeń, w których przebywają pracownicy. Pisząc w największym skrócie, biuro musi zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Oznacza to, że w budynku musi być zainstalowana wentylacja lub klimatyzacja, ogrzewanie, oświetlenie naturalne i sztuczne oraz inne elementy wyposażenia zapewniające bezpieczną i komfortową pracę. W budynku musi też znaleźć się pomieszczenie higieniczno-sanitarne, które spełnia określone warunki i jest odpowiednio oznaczone. Z reguły biura oferowane na wynajem spełniają owe warunki, ale nie zmienia to faktu, że szukając biura na wynajem, pierwszą rzeczą, którą trzeba sprawdzić, jest to, czy biuro jest zgodne z przepisami prawa. Nikt chyba nie chciałby, aby kontrola PIP wykazała jakieś nieprawidłowości lub co gorsza, aby pracownikom zagrażało jakieś niebezpieczeństwo, czy dyskomfort.

Lokalizacja — w branży nieruchomości funkcjonuje powiedzenie, że jeśli chodzi o nieruchomości, najważniejsze są trzy rzeczy: lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. Zasada ta dotyczy również biur. Dobra lokalizacja to klucz do sukcesu z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze chodzi o prestiż. Zupełnie inaczej postrzegana jest firma, której siedziba znajduje się w warszawskim śródmieściu, a inaczej firma, która swoje biura ma przykładowo w Legionowie. Ważny jest też dojazd. Dotyczy to zarówno klientów jak i pracowników. Łatwy dojazd zachęci klientów i partnerów do odwiedzenia twojego biura, jak również sprawia, że pracownicy są zadowoleni. Dzięki temu możesz znaleźć biuro w prestiżowej dzielnicy, w takiej cenie jak gdzieś na obrzeżach miasta.

Udogodnienia — dla wielu pracodawców oczywiste staje się, że na polskim rynku pracy dochodzi właśnie do sporej zmiany. Rynek ten staje się rynkiem pracownika, a firmy muszą ze sobą konkurować, aby najlepsze osoby przyciągnąć do siebie. Jednym ze sposobów na to jest wygodne biuro pełne udogodnień. Nie mówimy tu jednak tylko o dobrze wyposażonej kuchni, czy palarni, ale o salonach gier, wygodnej kanapie, czy miejscach do pracy w ciszy. Dlatego wybierając biuro, zastanów się, jakie udogodnienia dla swoich pracowników będziesz w nim w stanie stworzyć.

Biuro w Warszawie

To czy wynajęcie biura w Warszawie jest opłacalne, zależy w dużej mierze od rodzaju prowadzonej działalności. Dla biznesów, w których wizerunek jest najważniejszy, reprezentatywne biuro jest kluczowe. To właśnie biuro będzie pierwszą rzeczą, którą zobaczą klienci, kontrahenci, czy partnerzy biznesowi i to w dużej mierze na wyglądzie oraz lokalizacji biura będą oceniali, z jaką firmą mają do czynienia. Klient widzący zadbane biuro w wieżowcu w centrum Warszawy oceni firmę na znacznie poważniejszą, niż gdyby odwiedził kamienicę w Radomiu.

Biuro w Warszawie jest też ważne dla firm współpracujących z firmami z zagranicy. Pomimo tego, że obecnie większość spotkań odbywa się zdalnie i fizyczne spotkania odbywają się znacznie rzadziej, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu, to wciąż przedstawiciele firm spotykają się i odwiedzają w swoich biurach. W związku z tym dla zagranicznego gościa znacznie łatwiejsze będzie przylecenie do Warszawy, niż do jakiegokolwiek innego miasta. To w Warszawie lądują dalekobieżne samoloty ze Stanów, Azji, czy innych odległych zakątków świata. Decydując się na biuro w innym mieście, musisz liczyć się z tym, że twoi goście będą musieli się przesiadać lub korzystać z dodatkowych środków transportu, przez co ich podróż będzie znacznie mniej komfortowa i będą odnosili wrażenie, że odwiedzają jakiś zaściankowy kraj.
Warszawa to też największe miasto w Polsce, a co za tym idzie, oferuje największy rynek pracowników. Dlatego decydując się na wynajęcie biura w stolicy, możesz być pewien, że znajdziesz odpowiednich pracowników. Z drugiej strony musisz też liczyć się z tym, że pracownicy w Warszawie będą liczyli na nieco wyższe wynagrodzenie, niż w innych, mniejszych miastach.

Podsumowanie

Wynajęcie biura w Warszawie jest z co najmniej kilku powodów droższe niż w innych miastach. Ale jeśli twój biznes wymaga reprezentatywnej siedziby, dostępu do szerokich możliwości i bogatego rynku pracowników, to inwestycja taka jest opłacalna.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design