Zysk wypracowany etycznie cz. 2.

Autor: Redakcja
Data dodania: 17 marca 2009
Kategoria:

Wiemy już o tym, że działania CSR mogą bardzo skutecznie wspierać prace nad wizerunkiem naszej fimy. Poznaliśmy również firmy franczyzowe, które bardzo prężnie działają na polu CSR. Poznajmy teraz przykłady firm, które realizują popularny trend w strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, jakim jest zakładanie fundacji oraz przeczytajmy o tym, jak trudno odbudować nadwątloną reputację firmy.

W stronę fundacji…
Popularnym trendem wśród firm w realizacji strategii społecznej odpowiedzialności biznesu jest zakładanie fundacji. W tym kierunku poszła Grupa Muszkieterowie prowadząca sieć sklepów Intermarche i Bricomarche (w Polsce: 125 sklepy Intermarche). W kwietniu 2002 roku wzorem swoich francuskich kolegów, Muszkieterowie postanowili powołać Fundację Muszkieterów. Jej głównym celem jest pomoc tym, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej, zwłaszcza dzieciom z domów dziecka. Poprzez akcje fundacji przedsiębiorcy starają się realizować zasadę społecznej odpowiedzialności polegającą m. in. na dzieleniu się wypracowanymi zyskami. Od 2001 w ramach fundacji, co roku przed Świętami Bożego Narodzenia, Muszkieterowie zaopatrują (m.in. w żywność i artykuły higieniczne) domy dziecka, ośrodki pomocy społecznej, parafie, punkty Caritasu i PCK itp znajdujące się w miejscowościach, gdzie sieć ma swoje sklepy. Ponadto w każdej miejscowości, gdzie znajduje się sklep Intermarche i Bricomarche, Muszkieterowie chcą zbudować bezpieczne place zabaw. Od siedmiu lat programy na rzecz zdrowia dzieci realizuje Fundacja Ronalda McDonalda. Działanie te mają przede wszystkim na celu inwestycje w poprawę wczesnej wykrywalności chorób nowotworowych u dzieci. Fundacja realizuje programy badań profilaktycznych oraz edukacji lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej służące poprawie sytuacji w tej dziedzinie. Inicjuje i wspiera różnego typu projekty w tym zakresie. W tym roku, podczas XVII finału WOŚP, Fundacja przeprowadziła kolejną akcję bezpłatnych przesiewowych badań profilaktycznych wśród dzieci. Fundację Ronalda McDonalda powołała do życia firma McDonald’s Polska. Jest ona częścią większej, działającej w 52 krajach świata organizacji charytatywnej Ronald McDonald House Charities (RMHC). Międzynarodowy zasięg ma także Fundacja Carrefour, która powstała dziewięć lat temu we Francji, a obecnie działa w 44 krajach na całym świecie. Fundacja Carrefour główny nacisk kładzie na wspieranie inicjatyw lokalnych, wspiera PCK, PAH, akcje informacyjno-edukacyjne zachęcające klientów do przekazywania 1% podatku na wybrane organizacje pożytku publicznego, przyczynia się do popularyzacji akcji „I Ty możesz zostać św. Mikołajem", która ma na celu zebranie pieniędzy na rzecz domów dziecka i innych ośrodków społeczno-wychowawczych. Od 2004 roku Carrefour Polska wspólnie z Biurem Promocji Miasta Warszawa przeprowadza kampanię świąteczną zorganizowaną dla najbiedniejszych rodzin z Warszawy pod nazwą „Mikołaj z sąsiedztwa". Fundacja Carrefour wspiera wiele innych inicjatyw, od 9 do 13 lutego w hipermarketach Carrefour trwał „Energy week” - akcja promująca odpowiedzialne zużycie energii i wydajność energetyczną w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Energii. Carrefour przyłączył się w ten sposób do działań Komisji Europejskiej na rzecz podnoszenia świadomości obywateli i promowanie wśród nich proekologicznych postaw (co więcej, sieć zobowiązała się do systematycznego obniżania zużycia energii – od roku 2004 zużycie to spadło o 9,2%, natomiast do roku 2020 redukcja ma wynieść 20%).

Ku przestrodze: Studium jednego przypadku
O tym, jak trudno odbudować zaufanie społeczeństwa pokazuje przykład sieci sklepów Biedronka. W 2004 roku Biedronka, jako marka popadła w „dół wizerunkowy”. W prasie pojawiły się liczne doniesienia o nieludzkim traktowaniu pracowników jednego z hipermarketów, czego konsekwencją były liczne procesy sądowe. Władze siedzi stanęły przed trudnym pytaniem, jak z tego wybrnąć? Na początku próbowano ocieplić markę reklamami. W kolejnym etapie „Biedronka” z firmy zamkniętej stała się nagle otwarta na media. Od 2006 roku „Biedronka” zaczęła podkreślać, że jest odpowiedzialna społecznie, że dba o pracowników, oferuje konkurencyjne zarobki i pakiet socjalny. Dziewięć tysięcy pracujących w sieci kobiet dostało skierowania na bezpłatne badania mammograficzne i cytologiczne. Na broszurze z czerwca 2008 roku widać wiele pozytywnych działań sieci i wysiłku włożonego w bycie konkurencyjną siecią. Znalazły się na niej m.in. informacje na temat dbałości o klienta, działalności społecznej i środowiskowej, a także bycia dobrym pracodawcą. Wydaje się, że tok myślenia firmy jest prawidłowy i takie działania w niedalekiej przyszłości mogą spotkać się z uznaniem opinii publicznej, warunkiem jest jednak, by kierownictwo firmy przyznało się do popełnionych błędów. Firmie przydałoby się całościowe podejście CSR, a nie selektywne działania społeczne. Przykład sieci Biedronka pokazuje jak łatwo można stracić wizerunek i jak trudno odbudować wiarygodność wśród opinii publicznej.

Odpowiedzialne kupowanie
Według badań zleconych przez Euro RSCG Poland, Polacy czują się coraz bardziej odpowiedzialni za kupowanie produktów. 73% z nich deklaruje, że nie kupi produktu firmy działającej nieetycznie. Choć, moim zdaniem, dziś deklaracje takie można jeszcze włożyć między bajki, to należy wierzyć, że w miarę bogacenia się społeczeństwa, zamienią się one w czyny. Prowadzenie odpowiedzialnego biznesu jest zauważane przez media i społeczeństwo i w niedalekiej przyszłości będzie doceniane przez konsumentów zaangażowanych w tzw. „odpowiedzialne kupowanie”.

Agnieszka Grabuś, 2 marca 2009 r.

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram