Zwyczaje gastronomiczne Polaków

Autor: Redakcja
Data dodania: 19 grudnia 2016
Kategoria:
Foto: freeimages.com
Przy tak dużej różnorodności i szerokiej ofercie nie lada wyzwaniem jest wybór lokalu i podjęcie decyzji, w które miejsce warto się udać.

Szybkie tempo życia sprawia, że coraz częściej jadamy poza domem. Stajemy się też bardziej świadomymi konsumentami. Branża to dostrzega i zwraca się w kierunku mobilności, szybkości i jakości obsługi oraz serwowanych dań.

Polacy otwierają się również na nowe smaki, w efekcie czego wzrasta znaczenie kuchni niszowych i regionalnych – pokazują wyniki raportu „Polska na Talerzu 2016”, przygotowanego przez firmę MAKRO Cash & Carry. W najnowszej edycji raportu, liczba respondentów deklarujących stołowanie się na mieście przynajmniej raz w tygodniu, wzrosła o ponad 25% w porównaniu do roku 2015.

Rośnie jednak nie tylko liczba osób stołujących się na mieście, ale również świadomość tego, co punkty gastronomiczne powinny sobą reprezentować. Głównymi czynnikami, które sprawiają, że badani pozytywnie oceniają lokal i chętnie do niego wracają, są wysoka jakość dań, na którą wskazało 62% respondentów, przystępne ceny – 46% respondentów oraz wysoki poziom obsługi – 32% respondentów.

Te zmiany dostrzegła już wcześniej Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych (ARSS), która w raporcie „Wiosna w gastronomii 2016” zaznacza, że rynek postawił na jakość. Jak pisaliśmy, było to wynikiem rosnących oczekiwań konsumentów, którzy na posiłek poza domem przeznaczają coraz więcej pieniędzy.

W 2015 roku wydatki w gastronomii były porównywalne do tych z 2008 roku, czyli do czasów sprzed kryzysu, co jest dobrym sygnałem dla branży. Sprzyja to rozwojowi restauracji, których liczba systematycznie wzrasta. Zwiększa się również konkurencja, a to mobilizuje do działań
by sprostać zmieniającym się wymaganiom i upodobaniom konsumentów.

KIERUNKI ROZWOJU

Gastronomia jest jednym z największych i najciekawszych segmentów rynku ze względu na rozwijające się koncepty biznesowe. Odzwierciedla nie tylko styl życia Polaków, ale także ich siłę nabywczą i otwartość na nowości. W swoim raporcie Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych wnioskuje, że 2015 rok był udanym rokiem dla restauratorów. Właściciele konceptów gastronomicznych, z którymi rozmawiali eksperci ARSS zadeklarowali zwiększenie liczby lokali.

Dzieje się tak we wszystkich segmentach rynku - od kawiarni, cukierni, barów kanapkowych po restauracje i bary serwujące jedzenie na wagę.
Jak wynika z zestawienia ARSS, które przedstawia 20 największych sieci gastronomicznych rozwijających się poprzez franczyzę, pozycję lidera ze względu na liczbę lokali od lat zajmuje McDonald’s.

Jest to symbol jedzenia fast - food i nic nie wskazuje na to, by popularność sieciowego giganta w najbliższych latach spadła. Niespodzianką jest z kolei to, że w pierwszej piątce są aż 3 sieci lodziarni (Lody Bonano, Lodolandia i Lody Marsjano). Koncepty lodowe nie ograniczają się jedynie do sprzedaży mrożonych deserów. Lodziarnie zaczynają pełnić rolę punktu kawiarnianego oferując kawę, świeże soki czy przekąski.

Polski rynek gastronomiczny przyciąga też coraz więcej zagranicznych konceptów. Przypomnijmy, że w ub.r. o wejściu na nasz rynek poinformowały Dunkin’ Donuts, Johnny Rockets, Fuddruckers, Paul i Benihana. Oprócz debiutów były też zamknięcia. Z rynku gastronomicznego wypadły sieciowe kawiarnie Aroma Espresso Bar, Bageterie Boulevard oraz sieć ciastkarni Cinnabon. Najpopularniejszymi konceptami w gastronomii ze względu na liczbę lokali są pizzerie i fast-foody.

To ich jest najwięcej w pierwszej dziesiątce zestawienia ARSS – podobnie, jak i dwa lata temu. W raporcie „Wiosna w gastronomii 2016” czytamy, że z jednej strony popularność franczyzy w tym segmencie można tłumaczyć dobrą znajomością marek (McDonald’s, Subway, Telepizza, Da Grasso). Z drugiej – przystępne koszty inwestycyjne (minimalny koszt inwestycji w pizzerię Biesiadowo wynosi 42 tys. zł).

Widzimy tu też zwrot w kierunku mobilności. Powstały nowe koncepty (np. Pizza Bus), natomiast firmy, które już przesiadły się na foodtrucki kontynuują tę strategię rozwoju (np. Telepizza). To pokazuje, że franczyzodawcy poszukują innych możliwości zwiększenia zasięgu sieci. Mobilne koncepty są też konkurencyjne cenowo – prowadzenie pizzerii na kółkach jest tańsze, niż utrzymanie lokalu gastronomicznego.

Raport Makro potwierdza nasze wnioski podając, że największą popularnością wśród Polaków cieszą się pizzerie - aż 70% wskazało ten rodzaj lokalu jako najczęściej odwiedzany. Respondenci chętnie jadają również w sieciowych fast - foodach (61% przebadanych) oraz restauracjach, np. polskich (52% przebadanych). Nie jest zatem zaskoczeniem fakt, że na naszych talerzach prym wiodą dania polskie, włoskie i amerykańskie. Na specjalną uwagę zasługują jednak specjały regionalne oraz kuchnie niszowe, których popularność znacznie wzrosła - o ile w 2015 roku jedynie 15% przebadanych zadeklarowało próbowanie tego rodzaju potraw, o tyle w 2016 roku grupa ta wyniosła już 47%.

Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych zwraca też uwagę na to, że w sektorze barów sałatkowych zapanowała pewna stagnacja. Sieć Salad Story ma obecnie 26 punktów (w tym 8 franczyzowych). Taką samą strukturę firma miała w 2014 roku. To może oznaczać, że przedsiębiorcy myślący o działaniu na licencji skierowali swoją uwagę na inne segmenty rynku gastronomicznego. Jednym z nich jest koncept sprzedaży jedzenia na wagę. W 2015 roku sukcesywnie rosła m.in. sieć Olimp, która w tym roku również znalazła się wśród największych sieci gastronomicznych rozwijających się poprzez franczyzę.

KAWA ROBI KARIERĘ

Miniony rok upłynął w polskiej branży kawiarnianej pod znakiem wzrostów. Ten segment rynku rozwija się w tempie około 6-7% rocznie. Już teraz jego wartość wynosi blisko 500 mln zł. Jest to rynek o ogromnym potencjalne, co ma związek głównie ze zmieniającymi się potrzebami i zachowaniami konsumentów. Miejscami, gdzie najczęściej pijemy kawę są: dom, kawiarnia sieciowa oraz miejsce pracy. Klientami kawiarni sieciowych są najczęściej kobiety.

Najczęstszą porą odwiedzin są późne godziny popołudniowe. Wybierając kawiarnię Polacy kierują się przede wszystkim smakiem kawy i napojów oraz dogodną lokalizacją. Najpopularniejszymi rodzajami kaw od kilku lat pozostają latte, cappuccino oraz espresso. Kawiarnie kształtują nasze życie towarzyskie.

Głównym powodem dla którego bywamy w tego typu lokalach jest możliwość spotkania się ze znajomymi. W kawiarniach oprócz kawy najczęściej zamawiamy herbatę oraz sok z wyciskanych owoców. Co piąta osoba wybiera napoje specjalnie oferowane w danym lokalu, np. smoothie czy lemoniadę. Są to głównie młodzi ludzie między 18. a 24 rokiem życia. Grupa ta dużo rzadziej deklaruje, że pije kawę zastępując ją innymi dostępnymi napojami. Natomiast większość respondentów badania Makro pije kawę i są to głównie kobiety powyżej 35. roku życia.

WAŻNE SĄ OPINIE

Jak zaznaczają autorzy raportu „Polska na talerzu”, przy tak dużej różnorodności i szerokiej ofercie nie lada wyzwaniem jest wybór lokalu i podjęcie decyzji, w które miejsce warto się udać. Gdzie zatem najczęściej szuka się informacji o lokalach i jakie źródła są dla konsumentów wiarygodne? Najpopularniejszym sposobem pozyskiwania informacji są rekomendacje znajomych oraz rodziny, wskazane przez 60% respondentów.

Kolejno uplasowały się internet – 26% respondentów oraz serwisy społecznościowe – 25% respondentów, odnotowując wyraźny wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Warto podkreślić, że informacji o danym miejscu szukają często ci, którzy na jedzenie poza domem wydają powyżej 100 zł w tygodniu oraz w weekendy.

Częściej robią to też kobiety, mieszkańcy największych miast oraz osoby z wyższym wykształceniem. Badani przyznają, że ich wydatki na posiłki rosną. Kwota wydawana w lokalach, zarówno w ciągu tygodnia, jak i podczas weekendowych wyjść, oscyluje zazwyczaj od 10 do 30 zł, co zadeklarowało 34% respondentów. Im częściej jada się „na mieście”, tym jest ona wyższa. Warto jest zatem wykorzystać powyższe trendy i zaplanować działania tak, by klienci lokali jak najczęściej do nich wracali.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 5 lipca 2022
Polska przedsiębiorczość w zapaści
Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram