Zagraniczne marki szukają franczyzobiorców

Autor: Redakcja
Data dodania: 11 marca 2009
Kategoria:

Zajmującą się doradztwem w nieruchomościach spółka Jones Lang LaSalle opublikowała nowy raport na temat transgranicznej aktywności firm handlowych. Wynika z niego, że zagraniczne marki chętnie szukają atrakcyjnych powierzchni handlowych dla swoich inwestycji w Turcji, Rumunii Belgii oraz w Polsce. Upowszechnia się przy tym model ekspansji poprzez franczyzę.

Najszerszą gamą marek w Europie Środkowej może pochwalić się Rumunia – przyciągnęła m.in. takich detalistów, jak Peek & Cloppenburg, Karen Millen, Reserved czy Hervis. Obok bezpośredniej działalności sieci handlowych coraz popularniejszy staje się model ekspansji poprzez franczyzę. Jak możemy przeczytać  w raporcie szczególnie Polska, Rumunia i Rosja odnotowują znaczny wzrost liczby franczyzobiorców. W Europie Zachodniej natomiast centrum handlowe Westfield London zgarnęło prawie połowę firm, które weszły na rynek brytyjski. Marki takie jak Ugg (Australia), Hue (USA) i David Mayer (Francja) wykorzystały okazję na zaznaczenie swojej obecności w stolicy Wielkiej Brytanii bez konieczności płacenia wysokich czynszów na londyńskim West Endzie.

Neville Moss, szef projektu europejskiego działu badań sektora handlowego detalistów w Jones Lang LaSalle, tak skomentował wyniki rankingu: „Mimo że obecne spowolnienie gospodarcze odbiło się także na popycie, sprzedawców detalicznych nadal interesuje wejście do Europy Środkowej i Wschodniej, choć w celu zminimalizowania ryzyka wielu z nich rozważa dokonanie tego poprzez franczyzobiorców”.

Zdaniem Andrzeja Krawczyka Partnera Zarządzającego Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych zainteresowanie zagranicznych marek rynkiem środkowoeuropejskim wynika przede wszystkim z tego, że są to  duże rynki o rosnącej sile nabywczej konsumentów. „Są też one stabilne, a dzięki członkostwu w UE łatwiej jest na nich prowadzić biznes niż np. na Ukrainie. Wiele firm traktuje je też jako przyczółek przed ekspansją na rynki Europy Wschodniej (Rosja, Ukraina, itd.).” – dodaje.
Jak twierdzi Krawczyk w przypadku ekspansji międzynarodowej franczyza zawsze będzie popularna, niezależnie od koniunktury rynkowej, bo przerzuca całe ryzyko ewentualnego niepowodzenia na franczyzobiorcę podczas, gdy franczyzodawca może tylko utracić potencjalne zyski. W dobie kryzysu, który wymusza obniżenie nakładów na inwestycje, firmy będą tym bardziej chętnie szukać franczyzobiorców. Nie będzie to jednak łatwe – zaznacza Andrzej Krawczyk z ARSS - bo franczyzobiorcy też widzą, co się dzieje w gospodarce i nie będą podejmować ryzykownych decyzji o wprowadzeniu nowej marki na lokalny rynek. Będziemy mieć tutaj do czynienia z klasyczną sytuacją, gdy podaż przewyższa popyt.

Agnieszka Grabuś, 11 marca 2009 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram