Proponowane zmiany w dotychczasowych umowach związane są z rozwojem sieci i chęcią poprawienia konkurencyjności sklepów Żabka. Spółka podkreśla, że pierwsze działania nastąpiły jeszcze zanim temat podatku handlowego stał się elementem debaty publicznej.
Na rynku pojawiły się informacje, że Żabka - największa polska sieć sklepów convenience - zmienia model biznesowy i przechodzi z systemu ajenckiego na franczyzowy. Jak podają niektóre media, jednym z celów takiego działania może być uniknięcie nowego podatku handlowego.
Przypomnijmy - podatek, który pierwotnie miał obejmować sklepy wielkopowierzchniowe, wyewoluował do modelu, w którym płaci się fiskusowi procent od obrotu. Wiadomo, że uniknie go większość sklepów franczyzowych. Podatek ma być "zależny od NIP-u", czyli płaci go konkretny sklep i nieważne pod jakim jest szyldem. To akurat bardzo słuszne rozwiązanie, o ile nie planuje się zabić rodzimych sklepów.
Zarząd spółki Żabka Polska zaprzecza powyższym doniesieniom.
„Wobec pojawiających się nieprawdziwych doniesień prasowych zarząd Żabki Polska zdecydowanie zaprzecza, jakoby modyfikacja modelu franczyzowego miała jakikolwiek związek z planowanym podatkiem handlowym. Proponowane zmiany w dotychczasowych umowach związane są z dynamicznym rozwojem sieci i chęcią poprawienia konkurencyjności sklepów Żabka” – odpowiada spółka na nasze pytanie, co jest powodem zmiany modelu ajencyjnego na franczyzę.
Z informacji, którą otrzymał portal Franczyzawpolsce.pl wynika, że nowa umowa współpracy nie modyfikuje franczyzowych zasad współpracy, pozostają one niezmienne od chwili powstania sieci. Żabka Polska nadal jest hurtowym dostawcą towaru i dostarczycielem know-how. Zaproponowane zmiany w systemie rozliczeń zmierzają do zwiększenia przychodu franczyzobiorców, a także zwiększenia ich motywacji i wprowadzenia mechanizmów zapewniających wzrost konkurencyjności na rynku.
„Żabka Polska pracuje nad zmodyfikowaniem dotychczasowego modelu franczyzowego od wielu miesięcy. Pierwsze działania nastąpiły jeszcze zanim temat podatku handlowego stał się elementem debaty publicznej. W ścisłej współpracy z franczyzobiorcami przeprowadzone zostały już kompleksowe testy takiego rozwiązania, a ich pozytywne efekty skłoniły spółkę do wspólnej decyzji o objęciu nim całej sieci” – przedstawia swoje stanowisko spółka.