Lokalizacja kluczem do sukcesu– jak wybrać miejsce pod lodziarnię?
DATA DODANIA: 23 lipiec 2020
Sprzyjająca pogoda oraz odpowiednia lokalizacja – te dwa czynniki mają kluczowe znaczenie w biznesie właściciela lodziarni. Mimo że na dobrą aurę nie mamy wpływu, to zadbanie o atrakcyjne miejsce jest już w zasięgu naszych możliwości. Czym się kierować podczas jego wyboru?
Lodziarnie dobrze prosperują w miejscach, które tętnią życiem i sprzyjają odpoczynkowi na świeżym powietrzu. Jedzenie lodów to ważny element rodzinnych spacerów, wakacyjnych wyjazdów czy popołudni spędzanych z dzieckiem lub w gronie przyjaciół. Wybierając lokalizację, warto więc w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę tereny popularne pod względem turystycznym, parki oraz miejskie skwery. Poszukiwania mogą nam zająć trochę czasu i wymagają podjęcia konkretnych działań. Jak robić to skutecznie?
KROK 1. OBSERWUJ ZACHOWANIA MIESZKAŃCÓW MIEJSCOWOŚCI, W KTÓREJ CHCESZ OTWORZYĆ LODZIARNIĘ
W których częściach miasta ludzie lubią spędzać czas? Gdzie odpoczywają? Gdzie znajdują się ważne atrakcje turystyczne? Odpowiedzi na te pytania uzyskamy uważnie śledząc nawyki mieszkańców. Dlatego na początku należy poświęcić czas na obserwacje różnych miejsc, szczególnie gdy robi się ciepło i chętniej spacerujemy na świeżym powietrzu. Jeśli decydujemy się na otworzenie lodziarni w miejscowości, w której mieszkamy, sprawa wydaje się prostsza. Możemy wtedy skorzystać z własnych doświadczeń czy spostrzeżeń sąsiadów i znajomych. Pytanie o opinie za pośrednictwem portali społecznościowych także poszerza naszą perspektywę i konfrontuje z oczekiwaniami szerszego grona konsumentów. W swoich poszukiwaniach nie należy pomijać osiedli. Chociaż nie każde się nada – w tym przypadku lodziarnie najlepiej prosperują na osiedlach z własną, małą infrastrukturą. Obecność parków, skwerów oraz sklepów będzie ogromnym atutem. Jedyną odradzaną lokalizacją jest ta
w pobliżu centrów handlowych bądź marketów.
KROK 2. OSZACUJ KONKURENCJĘ
Jeśli jakieś miejsce przykuje naszą uwagę, należy dokładnie przebadać obecną konkurencję. Ile lodziarni działa w pobliżu? Jakiego są typu? Warto pamiętać, że bliska obecność innego lokalu nie musi dyskwalifikować atrakcyjnej lokalizacji. W tym przypadku bierze się bowiem pod uwagę także grupę docelową oraz proponowany asortyment. Klienci lubią mieć wolność wyboru – jedne osoby wolą tradycyjne, naturalne lody, inne zaś zakręcone świderki oraz różne dodatki. A jeśli zdecydujemy
się na otwarcie lodziarni w ramach sieci franczyzowej, możemy na starcie zyskać przewagę konkurencyjną. – Popularna, rozpoznawalna marka zachęci klientów do odwiedzania naszej lodziarni – mówi Monika Zalewska, manager rozwoju sieci LodyBonano. – Sieć to zawsze gwarancja jakości oraz ciekawe akcje promocyjne, które pozytywnie oddziałują na kupujących. Marka z renomą i ugruntowaną pozycją na rynku, cieszy się też większym zaufaniem, a to w prosty sposób przekłada się na sympatię konsumentów.
KROK 3. POSZUKAJ ODPOWIEDNIEGO LOKALU
Gdy dokonamy wstępnej selekcji miejsc, należy rozpocząć poszukiwania odpowiedniego lokalu. W przypadku otworzenia lodziarni w sieci LodyBonano wymagania nie są duże – wystarczy kilkanaście metrów kwadratowych. Specjalne okienko pozwala nam na prowadzenie sprawnej sprzedaży oraz obsługiwanie sporej liczby klientów. Niewielka powierzchnia będzie miała także wpływ na wysokość czynszu oraz obniży koszty związane z wykonaniem prac adaptacyjnych. A co w sytuacji, gdy w atrakcyjnym miejscu nie znajdziemy odpowiedniego lokalu? Wtedy warto rozważyć format mobilny. Jeśli chcemy prowadzić biznes lodowy przez cały rok, możemy skorzystać z opcji wyspy lodowej, którą ustawia się w galeriach handlowych. Stały przepływ klientów, nie tylko w sezonie, pozwoli nam sprzedaż w okresie, w którym inne lodziarnie przestają prosperować.
KROK 4. ZGŁOŚ SWÓJ POMYSŁ DO SIECI, KTÓRA OCENI POTENCJAŁ LOKALIZACJI
Po wybraniu lokalizacji oraz odpowiadającego jej konceptu sprzedaży, warto poddać swój pomysł ocenie specjalistów. – Przyszli franczyzobiorcy często zgłaszają się do nas z konkretnym miejscem, w którym chcieliby otworzyć swój biznes. Naszym zadaniem jest doradzenie im w tej kwestii i pomoc w wyborze rozwiązania, które ma największy potencjał – mówi Monika Zalewska. Jeśli zaistnieje taka konieczność, pracownicy sieci osobiście oglądają daną lokalizację. Ich wskazówki mogą okazać się kluczowe i zwiększyć nasze szanse na odniesienie sukcesu w tym biznesie.
Z JAKIMI WYDATKAMI WIĄŻE SIĘ PROWADZENIE WŁASNEJ LODZIARNI?
Przy ich szacowaniu należy wziąć pod uwagę kilka czynników.
KONCEPT I PRACE ADAPTACYJNE
Pierwszą kwestią, jaką należy rozważyć, jest koncept. W sieci LodyBonano franczyzobiorcy mają cztery opcje: lodziarnię stacjonarną, lodobus, punkt gastronomiczny Bonano Holiday oraz wyspę lodową. Każda z nich charakteryzuje się inną specyfiką i sprawdzi się w odmiennych lokalizacjach. Lodziarnia stacjonarna to opcja dla osób, które już dysponują lub dopiero poszukują lokalu w atrakcyjnym miejscu. Jeśli nie chcemy wynajmować oddzielnego pomieszczenia, możemy zdecydować się na jeden z trzech innych wariantów – do założenia lodobusa i Bonano Holiday wystarczy nam bowiem dzierżawa niewielkiego kawałka działki. Wyspa lodowa sprawdzi się natomiast w galeriach handlowych. Ten koncept pozwala także na prowadzenie sprzedaży przez cały rok.
PIERWSZY MIESIĄC DZIAŁALNOŚCI
Przy szacowaniu kosztów inwestycji związanych z otworzeniem własnej lodziarni należy pamiętać także o kilku innych wydatkach czy należnościach, które z pewnością poniesiemy. Właściciel musi na starcie wziąć pod uwagę koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jeśli planujemy zatrudnić pracowników, oni także powinni mieć zabezpieczenie swojej wypłaty i wszelkich składek (zależnych od typu umowy). Kolejną sprawą jest czynsz i rachunki za dzierżawę lokalu czy działki. Ich wysokość zależy od lokalizacji – im bardziej atrakcyjne miejsce, tym większe prawdopodobieństwo wyższych cen. Do otwarcia lodziarni konieczna jest także maszyna do lodów oraz pierwsze zatowarowanie.
Artykuły które powinny Ci się spodobać

Dom strachów. Za te emocje klienci płacą często niemałe stawki

O czym pamiętać otwierając salon kosmetyczny? - praktyczne wskazówki
A może te Cię zaciekawią

Franczyza, to nie gwarancja sukcesu, a biznesowy zestaw „zrób to sam”

Polska na 28 miejscu w rankingu siły nabywczej w Europie
Jak kupić franczyzę
- Co to jest franczyza (franchising) i systemy sieciowe?
- Franczyza, czyli biznesowe małżeństwo
- Słownik pojęć
- Cechy jakie powinien posiadać franczyzobiorca
- Pytania jakie należy zadać franczyzodawcy
- Jak zweryfikować pakiet franczyzowy?
- Odkrywanie prawdy o franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Umowa franczyzy
- Za i przeciw założeniu własnej działalności gospodarczej
- Jak zarejestrować własną firmę
- Jak napisać biznes plan
- Zalety i wady franczyzy
Jak zarządzać franczyzą
- Jak wybrać model rozwoju we franczyzie?
- 5 kroków prowadzących do sprzedania franczyzy
- Znaczenie marki i know-how we franczyzie
- Szybki test dla przyszłego franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Pięć błędów świeżaka
- Czego brakuje w ofertach franczyzodawców?
- Biznesy niefranczyzowalne
- Jak zostać franczyzodawcą
- Rekrutacja kandydatów na franczyzobiorców
- Opracowanie i sprzedaż pakietu franczyzowego
- Tworzenie podręcznika operacyjnego
- Aspekty finansowe działalności systemu franczyzowego
- Etapy rozwoju systemu franczyzowego
- Jak zbudować jednostki pilotażowe?
- Czy Twój pomysł na biznes powinien zostać rozwinięty poprzez franczyzę?
- Czy Twój istniejący biznes może rozwijać się poprzez franczyzę?
- Czy Twój pomysł na biznes nadaje się do rozwijania poprzez franczyzę?
- Dlaczego warto tworzyć system franczyzowy (franchisingowy)?
- Słownik pojęć
- Co powinna zawierać umowa franczyzy?
- Jak pozyskać franczyzobiorców?