Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 02 październik 2018

Foto: pixabay.com

Z usług architektów wnętrz korzystają wszyscy, którzy potrzebują pomocy przy stworzeniu indywidualnego wnętrza mieszkania lub domu, restauracji czy hotelu. Grupa potencjalnych klientów jest duża, a popyt na tego typu usługi wciąż rośnie.

Rosnące zapotrzebowanie na usługi projektantów wnętrz spowodowało, że wielu specjalistów rezygnuje z pracy na etacie i zakłada własne firmy. Do własnego biznesu zachęca ich m.in. to, że tego typu usługi już nie są postrzegane jako luksusowe, dostępne tylko dla zamożnych klientów. Wręcz przeciwnie. Polacy coraz częściej zlecają architektom wnętrz projekty aranżacji odebranych od dewelopera kawalerek, mieszkań nadających się do remontu czy domów jednorodzinnych. Nie mówiąc już o zapotrzebowaniu na projekty aranżacji klubów, restauracji czy innych przestrzeni publicznych.
O to, od czego trzeba zacząć planując własny biznes w tej branży zapytaliśmy Izabelę Gemzałę, właścicielkę warszawskiej pracowni architektury wnętrz Prosty Plan.
– Podjęcie decyzji o założeniu własnej działalności, jak później załatwienie szeregu formalności było nie lada wyzwaniem. I to nie dlatego, że w internecie czy wokół mnie brakowało informacji na temat tego, co i jak zrobić, ale właśnie dlatego, że tych wiadomości był natłok – wspomina początki swojego biznesu Izabela Gemzała.
I jakby banalnie to nie zabrzmiało w pierwszej kolejności warto jest wybrać odpowiednią nazwę dla swojego biura. Właścicielka pracowni Prosty Plan zwraca uwagę na to, że biura projektowe mają swój trend w nazewnictwie. W tym przypadku sprawdzają się wszelkie „Design”, „Interior”, „Home”, „Projekt”, „Studio”.
– I to wcale nie jest zły kierunek, bo od samego początku budzi jasne skojarzenia. Ale skoro masz o swoim biznesie myśleć inaczej niż inni, pokombinuj również z nazwą. Ważne też, aby nazwa była krótka, nietypowa, niepowtarzalna i dostępna - przed podjęciem ostatecznej decyzji sprawdź czy będziesz mógł zarejestrować jej adres www – radzi Izabela Gemzała.

Wszystko o formalnościach

– Nie ukrywam, że papierologia była tą częścią założenia własnej firmy, która przerażała mnie najbardziej. Z pomocą przyszła mi Twoja Inicjatywa – fundacja, która wspiera takich„nieogarów” jak ja i łopatologicznie tłumaczy im co to podatek i czemu nie da się od tego uciec. Prowadzą cyklicznie bezpłatne szkolenia. Wiedza jaką wyniosłam z trzygodzinnego spotkania była jak objawienie, dzięki któremu wiedziałam w co włożyć ręce zaczynając swój biznes – opowiada nasza rozmówczyni.
Dodaje, że formalnie kwestia założenia własnej firmy sprowadza się do siedmiu kroków:
• Znajdź księgową;
• Zdecyduj jak chcesz się rozliczać;
• Wypełnij i wyślij wniosek o założenie działalności – możesz to zrobić przez internet na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Po wysłaniu wniosku należy udać się w ciągu 7 dni do dowolnego Urzędu Gminy i go podpisać;
• Dowiedz się jaki masz numer w PKD, czyli w Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej;
• Załóż konto bankowe;
• Idź do ZUSu – konieczność odwiedzenia tej placówki wiąże się ze złożeniem druków o ubezpieczenie;
• Zdecyduj czy chcesz być bez VAT.
Usługi projektowania wnętrz mogą być zwolnione z podatku VAT.

Narzędzia pomocne w pracy architekta

– Oprócz wyobraźni, wiedzy i kreatywności architekt potrzebuje przede wszystkim komputera. I to nie byle jakiego. Prawdziwego kombajnu z turbo doładowaniem i mieleniem wizualizacji w oka mgnieniu. Wymagania programów graficznych są większe niż Królowej Elżbiety w stosunku do przyszłych księżnych. Nic dziwnego, że w tym temacie o wiele lepiej sprawdzają się komputery stacjonarne. W cenie dobrego laptopa można mieć bardzo dobry pecet. Z kolei, mobilność laptopa z powodzeniem
zastąpi niedrogi tablet – dzieli się doświadczeniem Izabela Gemzała.
Dodaje, że jeszcze jednym ważnym narzędziem jest program do projektowania. Do najpopularniejszych zestawień należy duet ArchiCad + Artlantis oraz 3DsMax + Vray. Jednak na rynku dostępnych jest całe mnóstwo innych narzędzi do projektowania.
Dla wszystkich osób szukających alternatywy dla drogich programów do projektowania, poleca ten, na który sama się zdecydowała - pCon Planner. Nie tylko ze względu na to, że jest całkowicie darmowy, ale przede wszystkim na fakt, że w 100% spełnia oczekiwania przygotowania dokumentacji technicznej i wizualizacji. Jego obsługa i funkcjonalność nie odbiegają od programów, na których do tej pory pracowała, a które kosztują krocie.
Na trzecim miejscu jest program do wystawiania faktur, a zaraz za nim platforma do kontaktu z klientem, np. cudo.co.
– Kontakt z klientem to 60% czasu pracy każdego architekta. Ważne więc, aby był sprawny i efektywny. Jak połączyć uzgadnianie ostatecznej wersji projektu, przesyłanie wizualizacji, gromadzenie dokumentacji w jednym dostępnym miejscu, kontakt z wykonawcami, przesyłanie ofert ze sklepów, rozdzielanie zadań w zespole i kontrolowanie wydatków? Wystarczy jeden adres, krótka rejestracja i cały ten problem mamy z głowy. Z pomocą przychodzą właśnie systemy do kontaktu z klientem. Nawet jeśli dopiero zaczynacie swoją działalność, to narzędzie bardzo ułatwi pracę przy planowaniu kolejnych zadań i rzeczy do ogarnięcia. A gdy pojawią się pierwsze projekty, pomoże zapanować nad początkowym chaosem – kontynuuje Izabela Gemzała.
Kolejne zagadnienie to kosztorysy projektów. Każdy z architektów ma swój styl i sposób na tworzenie tych wyliczeń.– Jednak zaczynając własną działalność dobrze mieć dobry drogowskaz, dzięki którym łatwiej będzie wypracować własny szablon. Osobiście stworzyłam taki wzór, który udostępniam na swojej stronie w Tece Architekta. Ale jeśli ktoś będziecie potrzebować narzędzia, które pomoże wycenić całościowe koszty budowy domu, remontu, zabudowy kuchni czy aranżacji ogrodu może skorzystać z ogólnodostępnych kalkulatorów budowlanych, które dość dobrze wyliczają te elementy. Pamiętajmy jednak, że dają one cenę orientacyjną, więc aby stworzyć dokładne wyliczenia trzeba się nieco nagłowić.

Ile to kosztuje?

Poniższe obliczenie dotyczy jednoosobowych firm, które stawiają swoje pierwsze kroki:

Założenie konta bankowego od 0 zł do 15 zł miesięcznie
Składki do ZUS od około 500 zł do około 1200 zł miesięcznie
Podatek dochodowy od 0 zł do „sky is the limit” miesięcznie. Na początku prowadzenia działalności należy podjąć decyzję o formie opodatkowania. W skrócie jest to: podatek dochodowy na zasadach ogólnych (18% lub 32%), podatek liniowy (19%), ryczałt lub karta podatkowa.
Kasa fiskalna od 1000 do 1500 zł;
Księgowość – od 250 do 300 zł miesięcznie;
Wynajęcie biura od 800 zł do około 2000 zł miesięcznie;
Założenie strony www od 3000 zł do 10 000 zł
Druk wizytówek od 300 do 500 zł
Pieczątka firmowa – od 70 do 100 zł
Zakup komputera wraz z oprogramowaniem – od 6000 do 20 000 zł
Zakup drukarki od 600 do 1000 zł
Artykuły biurowe (teczki, koperty, koszulki, papier, długopisy itp.) od 300 do 800 zł

Razem: od około 11 900 zł do około 36500 zł

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Własny Biznes
Zakładamy sklep z koszulkami
Autor: / Listopad 27, 2017
Własny Biznes
Uszczelnianie systemu podatkowego – co to oznacza dla przedsiębiorcy?
Własny Biznes
Biznes to nie zabawa, ale zabawki tak!
Autor: / Wrzesień 29, 2017

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Aktualności
Im się udało
Autor: / Wrzesień 28, 2018

Prezentacje franczyz



Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 15.11.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 28.11.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 08.01.2019

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą