Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 15 maj 2017
Jak zostać księgowym?

Foto: freeimages.com

Własne biuro rachunkowe wydaje się być całkiem przyzwoitym biznesem. Spokojna praca, obsługa firm i osób. Czy tak jest w rzeczywistości ? I ile trzeba wydać na własne biuro?

Na początek wymagania a właściwie… ich brak. Po tzw. deregulacji księgowym może zostać praktycznie każdy. Nie trzeba mieć certyfikatów, zdawać egzaminów, w teorii można być kompletnym laikiem. Jedyne wymogi formalne to pełna zdolność do czynności prawnych, wymóg
niekaralności za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, oraz odpowiednie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (10 tys. euro od zdarzenia).

Jeśli działalność biura ma się ograniczać do prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów oraz pomocy w sporządzaniu zeznań i deklaracji, wtedy nie trzeba mieć nawet tego specjalnego ubezpieczenia. Przyznajmy jednak, że takie biuro nie jest specjalnie atrakcyjne. W praktyce, żeby skutecznie działać w tym zawodzie warto zadbać o odpowiedni poziom wykształcenia i wiedzy, uzupełnianej na bieżąco. Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście ukończenie odpowiednich kursów, najlepiej poświadczanych certyfikatem uznanej instytucji.

Może być to kurs księgowości lub rachunkowości, ale lepiej zainwestować w karierę doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta. Są one prowadzone pod patronatem np. Krajowej Izby Doradców Podatkowych, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce etc. Kursy wyższego szczebla kończą się egzaminami państwowymi i uzyskaniem certyfikatów poświadczanych przez Ministerstwo Finansów. Na dodatek osoby certyfikowane bardzo często mają obowiązek uczestnictwa w kursach doszkalających nawet kilka razy w roku. Jednocześnie stają się bardziej wiarygodnymi partnerami dla swoich klientów.

ILE KOSZTUJE WŁASNE BIURO?

W opcji podstawowej – nic. Można założyć działalność gospodarczą i prowadzić ją w domu, co jakiś czas odbierając i dostarczając dokumenty od i do klientów. Taką drogę wybierają najczęściej osoby początkujące w zawodzie. Koszt? Minimalny. Wystarczy komputer z odpowiednim programem księgowym, warto też mieć samochód lub skuter, by w miarę szybko dojeżdżać do klientów. Warto jednak skupić się na tym, by takich spotkań w mieście mieć jak najmniej i większość spraw załatwiać mailowo i telefonicznie.

Dojazdy zajmują sporo czasu i oznaczają na ogół stracone pieniądze. Można też otworzyć biuro w domu - przeznaczyć na ten cel jedno z pomieszczeń i tam obsługiwać i przyjmować klientów. Niestety musimy pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy – prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu czy domu może wiązać się ze zmianą warunków jego użytkowania. Jeśli więc zamierzamy tak zrobić, warto przejść się do spółdzielni i zapytać „co by było gdybym założył / założyła biuro w mieszkaniu”. Jeśli chcemy pracować sami – na ogół nie ma problemu.

Jeśli uda nam się wygospodarować jedno z pomieszczeń na biuro – będziemy płacić wyższe stawki za czynsz i użytkowanie, ale możemy to wrzucić w koszta prowadzenia działalności. Ale jeśli w tymże biurze chcemy przyjmować klientów, prawdopodobnie będziemy musieli uzyskać zgodę wszystkich sąsiadów. W przypadku ulokowania biura we własnym domu jednorodzinnym, po poradę musimy udać się do starostwa. To również jest zmiana funkcji budynku z mieszkalnego na mieszkalno-domowy i może wymagać specjalnych pozwoleń, szczególnie jeśli zamierzamy kogoś zatrudnić, to zaś wiąże się z potrzebą spełnienia dodatkowych wymagań określanych np. przez prawo pracy czy straż pożarną.

Mimo wszystko spółdzielnia czy starostwo nie robią na ogół żadnych problemów – w końcu prowadzenie biura księgowego to działalność bardzo mało uciążliwa i nie wprowadzająca zamętu wśród mieszkańców. Opcja pośrednia to wynajęcie odpowiedniego lokalu użytkowego, może być to mieszkanie na parterze z osobnym wejściem, powierzchnia w osiedlowym pawilonie – w zasadzie trzeba tylko pamiętać, by być blisko swoich potencjalnych klientów i że księgowy potrzebuje odrobiny spokoju, więc i miejsce powinno być spokojne. To truizm, ale trudno o skupienie gdy ma się biuro nad przedszkolem.

Takie biuro to już odpowiednio większy koszt. Samo wynajęcie lokalu to od 1 000 do 3 000 zł miesięcznie, trzeba też mieć jakieś meble, czasem zrobić remont, jeśli się da – zainwestować w szyld. I to już raczej opcja dla biur, w których pracuje kilka osób. Jedną można oddelegować do bieżącej obsługi klientów, „za ladę”, resztę zaś oddzielić i pozwolić im pracować.

Najdroższa wersja biura księgowego to oczywiście spory, reprezentacyjny lokal w centrum miasta. To wyjście dla dużych firm, które muszą się pokazać. Na ogół budują swoją reputację przez wiele lat, więc na razie o tej opcji możemy zapomnieć. Przy zaczynaniu działalności księgowo- rachunkowej najważniejsza jest wiedza oraz odpowiedni program. Kursy kosztują od kilkuset złotych w górę (mówimy o podstawowych), można się też załapać na bezpłatne szkolenia sponsorowane przez urzędy pracy – warto sprawdzić w swoim mieście czy jest taka możliwość. A profesjonalne programy dla biur rachunkowych kosztują na ogół 1 000- 2 000 zł z aktualizacją danych (np. stawki podatkowe i inne parametry regulowane przepisami) przez rok.

SAMEMU CZY WE FRANCZYZIE?

Cóż, odpowiedź na to pytanie jest trudna. Na rynku działa kilka poważnych systemów franczyzowych, jednak by do nich dołączyć, potrzebne jest doświadczenie. Sieć po prostu nie może sobie pozwolić na ryzyko wzięcia pod skrzydła osoby całkowicie zielonej w temacie. Osoby zaczynające karierę są więc w pewnym sensie skazane na dwa warianty. Mogą albo pracować u kogoś w biurze, nabierając doświadczenia, albo założyć własną działalność i pracować na własny rachunek.

Pierwsza opcja oznacza stabilność, ale i zależność od szefostwa. Druga daje wolność, ale i nie gwarantuje od razu finansowej satysfakcji. Sieć franczyzowa taniarachunkowosc.pl przyjmuje tylko franczyzobiorców z doświadczeniem. Co to oznacza w praktyce? Wyjaśnia to właściciel firmy, Tomasz Pytlos: - Nie wymagamy certyfikatów, musimy mieć jednak pewność, że nasz partner umie prowadzić rozliczenia księgowe klientów. Księgowy to nie jest zawód, w którym umiejętności da się zweryfikować poprzez jakiekolwiek dokumenty. Owszem, są różne kursy, ale przede wszystkim liczy się praktyka.

A czy są jakieś specyficzne wymagania co do lokalu?

Nie ma, ale jasne jest, że biuro musi dobrze wyglądać. Najlepiej sprawdza się na przykład osobny pokój w domu, niekoniecznie mieszkaniu. Wielkość lokalu powinna odpowiadać potrzebom firmy. Mamy biura wielkości ok. 100 m², w których pracuje kilku księgowych, ale wśród naszych franczyzobiorców są też osoby mające lokale o powierzchni 25 – 30 m² idealne dla dwóch, trzech pracowników – mówi Tomasz Pytlos.

KOSZTY ZAŁOŻENIA BIURA KSIĘGOWEGO

Symulacja nie uwzględnia kosztów założenia działalności gospodarczej oraz kosztów niewymiernych – czyli doświadczenia.

Program do prowadzenia biura księgowego:
1 000 – 2 000 zł rocznie

Przystosowanie lokalu:
0 – 5 000 zł

Sprzęt informatyczny:
(komputer, drukarka – o ile kupujemy nowe, specjalnie dla biura):
3 000 – 4 000 zł

Konrad Bagiński

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Własny Biznes
Autor: / Marzec 21, 2019
Własny Biznes
Autor: / Kwiecień 10, 2019
Własny Biznes
Autor: / Maj 14, 2019

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Autor: / Kwiecień 25, 2019
Aktualności
Autor: / Luty 8, 2019
Aktualności

Prezentacje franczyz



Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 19.06.2019

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 12.06.2019

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 05.06.2019

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą