Franczyza w Polsce

Jedną z branż oferującą franczyzy, które uruchomimy stosunkowo szybko jest edukacja.

Foto: Ship Center

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wielu wydaje się żmudnym i czasochłonnym procesem. Są jednak koncepty, które uruchomimy niemalże natychmiastowo albo w terminie od kilku dni do 3 miesięcy od momentu zakupu licencji franczyzowej.

Uruchomienie własnego biznesu wielu z nas kojarzy się z kilkuletnim gromadzeniem kapitału na inwestycję oraz długim okresem czasu związanym z przygotowaniem firmy do startu. Odczarowujemy ten mit pokazując, że na rynku z powodzeniem działają koncepty, które umożliwiają rozpoczęcie działalności jeśli nie natychmiastowo, to w ciągu kilku dni czy miesięcy od momentu podpisania umowy franczyzy. Oczywiście - jak to w biznesie bywa – każda oferta współpracy ma swoje niuanse.

2-3 DNI

Jedną z branż oferującą franczyzy, które uruchomimy stosunkowo szybko jest edukacja. W tym segmencie rynku działają zarówno tradycyjne systemy oferujące naukę języków obcych, lekcje matematyki czy muzyki, jak i innowacyjne koncepty wykorzystujące nowoczesne technologie. Pod względem szybkości otwarcia rekordzistą jest RoboCAMP (przygotowany przez psychologów i inżynierów nowatorski program nauczania rozwijający kreatywność dzieci, oparty na wykorzystaniu klocków LEGO i nauk ścisłych).

Jak mówi nam Patrycja Lehmann z RoboCAMP, każdy pakiet ćwiczeń uruchamia się w kilka minut. Wystarczy wejść na stronę internetową i wybrać pakiet, którym inwestor jest zainteresowany. Po dokonaniu zakupu, otrzymuje się dane do logowania i można ruszać z zajęciami. Aby prowadzić lekcje przedsiębiorca nie musi mieć stałego lokalu. Zajęcia można prowadzić w wynajętych salach komputerowych.

Do rozpoczęcia zajęć potrzebne są: klocki LEGO, pakiet ćwiczeń RoboCAMP, rzutnik oraz dostęp do internetu. Kapitał początkowy na uruchomienie zajęć nie przekracza 6 tys. zł, a może się zamknąć nawet w 500zł. Wybrana przez franczyzobiorcę kadra pracownicza nie musi mieć wykształcenia pedagogicznego - z prowadzeniem zajęć RoboCAMP poradzą sobie wszyscy, którzy lubią pracę z dziećmi. Przed rozpoczęciem zajęć należy zrobić nabór dzieci do grup zajęciowych. Wystarczy oprzeć go o podział wiekowy (grupy młodsze znajdują się w przedziale 7-8 lat, a grupy starsze 9-14 lat) – opowiada Patrycja Lehmann.

Z marszu rozpoczniemy też działalność pod logo taniarachunkowosc.pl. Uruchomienie własnej jednostki w ramach tej sieci zajmuje od 2 do 3 dni. Firma kieruje swoją ofertę współpracy m.in. do już działających księgowych. Jeżeli biuro już działa, to jest to kwestia jednej wizyty. Natomiast jeśli się dopiero otwiera, to zależy od obrotności franczyzobiorcy i jego planów co do terminu otwarcia.

2-3 TYGODNIE

Tyle czasu zajmuje uruchomienie wielousługowej placówki kurierskiej, która oferuje m.in. usługi poligrafii i wirtualnego biura. Mowa o sieci Ship Center, której hasłem jest: „Załatw wszystko w jednym miejscu”. Łukasz Osyra, manager zarządzający Ship Center zaznacza, że sieć oddziałów rośnie z każdym miesiącem. W czerwcu br. pod wspólnym logo działało 42 placówki. Planuje się, że do końca roku sieć będzie liczyć około 50 punktów.

Franczyzę Ship Center wyróżnia właśnie stosunkowo krótki termin otwarcia biura i niski koszt inwestycji. Franczyzobiorcą może zostać osoba, która dysponuje około 20 tys. zł na start. Od podpisania umowy do uruchomienia placówki upływa około 2-3 tygodni.

Zwrot inwestycji następuje między 12 a 18 miesiącem działania placówki, jest to możliwe dzięki nie wysokiemu wkładowi początkowemu i sprawdzonemu systemowi sprzedaży. Natomiast od uruchomienia punktu do uzyskania pierwszych zarobków punkt potrzebuje od 4 do 6 miesięcy. Właśnie dlatego zmieniliśmy naszą ofertę i przez ten okres nie pobieramy opłaty licencyjnej, która jest w naszym przypadku naliczana od 7 miesiąca, czyli od momentu w którym punkt przynosi już dochody – opowiada Łukasz Osyra.

2-3 MIESIĄCE

Maksymalnie 3 miesiące potrzebne są na uruchomienie markowego stoiska kosmetycznego Golden Rose. Urszula Sypniewska, kierownik ds. marketingu i PR zaznacza, że wszystko zależy od uprzedniego przygotowania franczyzobiorcy.

Najbardziej pożądane jest, by franczyzobiorca dysponował już wykupionym miejscem pod stoisko w lokalizacji zaakceptowanej przez Golden Rose. Ten proces bywa dość skomplikowany i na pewno czasochłonny. Czasami zdarza się, że na dobre miejsce w popularnej galerii czeka się nawet rok – uprzedza przedstawicielka sieci.

Ze swojej strony Golden Rose zapewnia stoisko (montaż i zatowarowanie) oraz odpowiednio przeszkala franczyzobiorcę już w okresie 1 miesiąca. Doświadczenia w branży kosmetyków kolorowych nie jest wymagane.

W przypadku naszego konceptu dużo zależy też od wymagań galerii. Zdarza się, że stoisko musi być personalizowane pod jej wymagania. W przypadku różnych modyfikacji wyglądu stoiska proces ten wydłuża się do maksymalnie 3 miesięcy – wyjaśnia Urszula Sypniewska.

Dodaje, że franczyzobiorca współpracujący z marką Golden Rose ma do spełnienia szereg warunków. Musi przede wszystkim posiadać kapitał inwestycyjny na pokrycie opłaty wstępnej, zatowarowanie stoiska i zakup sprzętu komputerowego. Skompletowanie kadry to kolejny wymóg, stawiany franczyzobiorcy.

Często zdarza się, że początkujący franczyzobiorcy decydują się na samodzielne objecie stanowiska sprzedawcy ewentualnie rozszerzając zatrudnienie o osoby dochodzące lub na niepełne etaty. Osobista obecność w punkcie sprzedaży pozwala ograniczyć zatrudnienie. Tego rodzaju rozwiązania sugerujemy już od początku przeprowadzania rozmów z potencjalnym franczyzobiorcą. Przy pełnym zaangażowaniu franczyzobiorcy w prowadzenie stoiska, zwrot z inwestycji jest możliwy już po 9 miesiącach od rozpoczęcia sprzedaży – kontynuuje Urszula
Sypniewska.

Teraz przykład z innej branży. Średni czas potrzebny do otwarcia placówki pod szyldem multiagencji ubezpieczeniowej Superpolisa.pl to zaledwie 2 miesiące. Jak mówi Jakub Nowiński, członek zarządu multiagencji - to czas potrzebny na znalezienie lokalu i aranżację wnętrza zgodnie ze standardami firmy. W tym okresie nowi franczyzobiorcy przechodzą także cykl bezpłatnych szkoleń, franczyzodawca pomaga im z formalnościami w KNF-ie, czyli w uzyskiwaniu niezbędnych uprawnień do sprzedaży multiagencyjnej.

Podstawą rozpoczęcia współpracy franczyzowej z Superpolisą jest odpowiednio zaaranżowana placówka w atrakcyjnej lokalizacji. Za znalezienie lokalu odpowiedzialny jest franczyzobiorca, choć może oczywiście liczyć na wsparcie franczyzodawcy.

Franczyzobiorcy na starcie od Superpolisy otrzymują dofinansowanie w wysokości 10 tys. zł na aranżację placówki (kaseton, oznakowanie, meble, itp.). Dzięki temu realnie zmniejsza się wkład własny na rozpoczęcie działalności. Praktyka pokazuje, że w zdecydowanej większości na biznesowym starcie nasi franczyzobiorcy sami prowadzą sprzedaż, a dopiero z czasem zatrudniają pracowników. Mogą sobie na to pozwolić, ponieważ w ramach współpracy otrzymują system transakcyjno-rozliczeniowy, który poprawia wydajność ich pracy.

Dobrze prosperujące placówki franczyzowe poziom rentowności osiągają już nawet po 6 miesiącach. Satysfakcja z wyników finansowych wzrasta po pierwszym roku działalności, kiedy to zadowoleni z kupionego ubezpieczenia klienci odnawiają je, co automatycznie zwiększa sprzedaż. W ten sposób nawet 70% sprzedanych polis przynosi zysk również w kolejnym roku – dodaje Jakub Nowiński, członek zarządu Superpolisa.pl.

W okresie 2 do 3 miesięcy uruchomimy też agencję nieruchomości. Tak jest m.in. w przypadku sieciowej marki Metrohouse. W tym czasie franczyzobiorca szkoli się i przygotowuje placówkę.

Tego czasu powinno też wystarczyć na znalezienie lokalu, jeżeli przedsiębiorca go nie posiada – przekonuje Piotr Jarosz, dyrektor ds. sieci franczyzowej Metrohouse.

To zaledwie kilka przykładów konceptów, których uruchomienie zajmuje mniej czasu, niż mogło by się wydawać. Warto jest jednak pamiętać, że to nie szybkość otwarcia firmy decyduje o jej sukcesie. Jak podkreślają doświadczeni przedsiębiorcy, aby działalność gospodarcza zaczęła generować stabilne dochody trzeba popracować co najmniej rok. I ma być to czas mozolnej pracy.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Pin It
Oceń: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
INK

Najnowsze franczyzy

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 16.11.2017

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 23.11.2017

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 29.11.2017

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Na co zwracasz uwagę w pierwszej kolejności w ofercie współpracy franczyzowej?

44.7%
28.9%
10.5%
10.5%
5.3%