Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 26 styczeń 2017
Mobilna gastronomia to nie tylko przyczepy. Są to również wózki i rowery gastronomiczne, z których serwowane są m.in. lody, hot dogi, hamburgery, kawa i inne napoje.

Foto: Rybkodajnia

Mówią o sobie food truckowcy. Nie traktują siebie nawzajem jako konkurencji, lecz kumpli, z którymi mogą zdziałać więcej. Są dzisiaj tu, a jutro tam, stając się ważnym elementem kuchni streetfoodowej.

Kraków. Impreza miejska Żarcie na kółkach. Warszawa. O tytuł najlepszego food trucka ubiega się kilkadziesiąt „szamowozów”: z burgerami, pizzą, egzotycznymi i orientalnymi potrawami, ze słodkościami. Kielce. W mieście odbywa się Street Food Polska Festiwal, w ramach którego
można spróbować jedzenia z food trucków. Płock. Pierwszy w tym mieście festiwal food trucków. Do miasta zjechało 15 mobilnych restauracji z całej Polski. Wrocław. Wrocławski Festiwal Dobrego Piwa – Strefa Food Trucków.

To zaledwie kilka przykładów wydarzeń kulinarno-kulturalnych, które odbyły się w okresie od kwietnia do czerwca 2016 roku. Lista imprez, w których główną rolę odgrywały mobilne koncepty gastronomiczne jest o wiele dłuższa. Biorąc pod uwagę, że sezon w gastronomii plenerowej może trwać do końca października, lista imprez się wydłuży.

BRANŻA SIĘ ROZWIJA

Mobilna gastronomia to nie tylko przyczepy. Są to również wózki i rowery gastronomiczne, z których serwowane są m.in. lody, hot dogi, hamburgery, kawa i inne napoje. Furgonetki z bufetem na wynos oferują bardziej złożone dania na gorąco - pizzę, sushi i inne dania kuchni światowej (amerykańskiej, meksykańskiej, tureckiej, polskiej). W segmencie mobilnej gastronomii rozwinęły się też usługi wynajmu sprzętu i organizacji imprez. Działa również szereg firm organizujących warsztaty kulinarne w plenerze.

W Polsce największe sieci mobilnych przyczep gastronomicznych zbudowały koncepty lodowe (Lody Bonano, Lodolanadia, Lody Marsjano, Lodostrefa). Tłumaczy to m.in. fakt, że mobilna gastronomia to biznes sezonowy. Wraz z nadejściem upalnych dni rośnie zapotrzebowanie na zimne desery i napoje. Mobilne lodziarnie to także często kawiarnie serwujące mrożoną kawę i inne desery.

Mobilne lodziarnie pozwalają lepiej dopasować się do wymagań rynku oraz umożliwiają sprzedaż lodów także w miejscach, gdzie z różnych względów postawienie tradycyjnego lokalu byłoby niemożliwe. Ile jest food trucków w Polsce? To pytanie pozostaje otwarte. Biorąc pod uwagę to, że z jednej strony co sezon przybywa kolejnych przedsiębiorców wyruszających w drogę z kuchnią na kółkach, z drugiej są też i tacy, którzy z różnych powodów zawieszają ten biznes. Branżowy serwis informacyjny Food Truck Portal pokusił się jednak o podanie takiej liczby.

Należy wziąć pod uwagę fakt, że policzył jedynie te pojazdy, które zostały zarejestrowane w tym serwisie i jest ich około 350. Jak pokazuje mapa food trucków (poglądowa lokalizacja w poszczególnych miastach), najwięcej furgonetek działa w aglomeracji warszawskiej – 142, a najmniej w Szczecinie i okolicach - 9. Natomiast prawie tyle samo jest na północy kraju w miejscowościach nadmorskich - 62 i na południu - 60.

ZANIM URUCHOMISZ WŁASNEGO FOOD TRUCKA

Gastronomia na kółkach kusi nie jednego poszukiwacza przygód z żyłką do przedsiębiorczości. Jednak, jak przypomina Food Truck Portal, serwis skupiający społeczność food truckerów, zanim zdecydujesz się na taki biznes dokładnie przyjrzyj się rynkowi, pomyśl co możesz zaoferować i czy na pewno klienci potrzebują kolejnej przyczepy z burgerami. Zastanów się, czy skorzystać z franczyzy, czy tworzyć własną, unikalną markę?

Jeżeli już wymyśliłeś co chcesz serwować klientom, to zorganizuj imprezę i sprawdź menu na swoich znajomych. Sprawdź także, jakie są możliwości znalezienia miejsca do postawienia food trucka w swoim mieście. Pomyśl czy stać Cię na gotowy food truck czy  będziesz remontował i dostosowywał samochód we własnym zakresie (kupno gotowego samochodu z atestami sanepidu zwiększy koszty, ale znacznie skróci czas i zmniejszy ilość formalności niezbędnych do uruchomienia biznesu).

Warto jest też zastanowić się czy będzie to biznes sezonowy, czy całoroczny i porozmawiać z właścicielami funkcjonujących food trucków - poznać zalety i wady tego typu biznesu. I najważniejsze – przygotuj rzetelny biznesplan!

Mobilna gastronomia ma to do siebie, że w porównaniu do tradycyjnych lokali restauracyjnych nie wymaga wysokich nakładów inwestycyjnych. W tym segmencie rynku, własny biznes można rozpocząć od 30 tys. zł. Taką ofertę ma m.in. firma Wojtex, właściciel kilku dobrze prosperujących franczyz gastronomicznych, a jedną z nich Podobną kwotę wymaga od inwestora sieć małopowierzchniowych punktów gastronomicznych Meat & Fit, w ramach której możliwe jest uruchomienie przyczepy mobilnej.

W tego typu biznesie nie ma tzw. górnej granicy inwestycji. W zależności od tego, co będzie serwował punkt koszt gotowej do pracy przyczepy może sięgnąć i 200 tys. zł. Na taki koszt inwestycji składa się kupno nowego samochodu, wyposażenia i oklejenia pojazdu oraz montaż
wyposażenia sanitarnego. Jednak dzięki dostępnym na rynku konceptom, mobilną gastronomię zaliczamy do biznesów o jednym z najbardziej przystępnych progów inwestycyjnych, co zachęca do uruchomienia własnego food trucka.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Własny Biznes
Franczyza – pomysł na własny biznes
Autor: / Styczeń 28, 2016
Własny Biznes
Branże bez przyszłości
Autor: / Wrzesień 18, 2017
Własny Biznes
Mama zakłada firmę
Autor: / Październik 19, 2017

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Aktualności
Autor: / Listopad 5, 2018
Aktualności

Prezentacje franczyz



Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 05.03.2019

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 11.03.2019

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 14.03.2019

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą