Ten bardziej popularny wariant współpracy wymaga zdecydowanie niższych nakładów inwestycyjnych na starcie, gdyż część kosztów pokrywa ACM. Wartość inwestycji ze strony franczyzobiorcy może się wahać w przedziale 30-100 tys. zł w zależności od lokalu i lokalizacji. Niższe są także koszty bieżące, bowiem franczyzobiorca pokrywa jedynie wydatki związane z zatrudnieniem personelu.
W przypadku pełnej franczyzy wymagana jest natomiast całkowita inwestycja w przystosowanie lokalu, wyposażenie, gotówka na zabezpieczenie umowy oraz kaucja. Franczyzobiorca, wybierający tę formułę współpracy, musi być gotów do zainwestowania od 100 do 250 tysięcy złotych oraz liczyć się z tym, że z wypracowanej prowizji od sprzedaży trzeba utrzymać personel oraz opłacić pełne koszty funkcjonowania sklepu (czynsz, media, środki czystości itd.). Druga opcja, choć wiąże się z większymi wydatkami, daje także możliwość osiągnięcia wyższych zarobków, bowiem prowizja od sprzedaży skalkulowana jest na wyższym poziomie.
- Po odliczeniu kosztów inwestor korzystający z tego programu może utrzymać miesięczne dochody na poziomie 8-12 tys. zł netto. Poziom zarobków przy systemie menadżersko-inwestycyjnym kształtuje się natomiast w przedziale 5-8 tys. zł, w zależności od ilości zatrudnionych. Koszt poniesionych inwestycji zwraca się więc po ok. 1 do 1,5 roku - mówi Paweł Łakomy, dyrektor handlowy ACM.
W jednej i drugiej opcji firma zapewnia m.in. projekt sklepu, pakiet szkoleń, dobór asortymentu i promocji, a także pełne zatowarowanie. Idealny franczyzobiorca marki Bergson to ktoś, kto dzieli pasję do aktywnej rekreacji i potrafi zarazić swoim entuzjazmem klientów. Jednak jak przyznaje Paweł Łakomy, w praktyce wystarczą odpowiednie środki na start i chęć do zaangażowania się w projekt, w tym dobór odpowiedniego personelu.
We franczyzowej ofercie Bergsona zawarta jest także wartość dodana - możliwość udziału w życiu sportowym. W tym celu organizowane są spotkania integracyjne i meetingi np. z gwiazdami BERGSON Team. ACM dąży bowiem do tego, aby uczestnicy sieci realizowali się nie tylko w biznesie, ale by wspólnie tworzyli i reprezentowali styl aktywnego życia oraz zaangażowania w sport i modę codzienną w sposób pasjonacki.
Warto zauważyć, że większe zainteresowanie franczyzobiorców formułą współpracy, która zakłada sfinansowanie części inwestycji przez franczyzodawcę, nie dziwi, zwłaszcza w świetle wyników trwającej właśnie na portalu FranczyzawPolsce.pl sondy. Pytamy w niej o to, jakie zachęty do przystąpienia do systemu franczyzowego są najatrakcyjniejsze dla franczyzobiorców. Dofinansowanie inwestycji początkowej jest na razie na prowadzeniu. Choć niewiele mniej głosów ma opracowanie realnego medlu finansowego, a więc ujawnienie szczegółowych wyliczeń, na podstawie których franczyzodawca buduje swoją sieć. Zachęcamy do oddawania głosów.
Joanna Cabaj - Bonicka