Za rok wartość rynku produktów ekologicznych może wynieść około 1 mld zł. Jest to najszybciej rosnąca branża na rynku spożywczym, na którym dobrze się sprawdza franczyza – uważa Sławomir Chłoń, prezes spółki Organic Farma Zdrowia.
W 2013 roku rynek żywności ekologicznej szacowano na około 700 mln zł. Przeciętne wydatki Polaków na zdrowe produkty to blisko 17 zł na osobę, czyli 4 euro rocznie. Jest to 21 razy mniej, niż wydaje obywatel Niemiec i 40 razy mniej, niż mieszkaniec Danii. Dla porównania, przeciętny konsument w takich krajach jak Francja, czy Wielka Brytania wydaje na certyfikowaną żywność nie mniej niż 60 euro w ciągu roku
– Żywność ekologiczna jest droższa średnio o 30% ze względu na dużo wyższe koszty jej produkcji, niższe zbiory oraz nadal stosunkowo niską podaż. W 2013 roku 2 mln producentów rolnych z 170 krajów posiadało certyfikat ekologiczny i uprawiało rolnictwo ekologiczne na 43 mln ha – mówi w rozmowie z nami Sławomir Chłoń.
Szef Organic Farma Zdrowia przewiduje, że w ciągu najbliższych kilkanaście lat nastąpi co najmniej 15-20% wzrost rynku eko produktów w skali roku. Szacuje się również, że w 2016 roku rynek powinien osiągnąć wartość miliarda złotych. Możliwy jest także scenariusz, jaki miał miejsce w wielu krajach Europy Zachodniej - szczególnie w Szwecji, gdzie przez kilka lat wzrost rynku wynosił nawet ponad 50% rocznie.
Sławomir Chłoń dodaje, że w 2006 roku kiedy powstała spółka Organic Farma Zdrowia, po przejęciu firmy Organic Market, posiadała 5 sklepów. Dzisiaj ma 39 jednostek handlowych - Delikatesy stacjonarne i internetowe. Jakie znaczenie dla rozwoju tej marki ma franczyza?
– Wierzymy w potencjał modelu biznesowego w oparciu o ten model biznesu. Strategią spółki na lata 2015-2020 jest dynamiczna rozbudowa sieci obiektów handlowych głównie poprzez otwarcia sklepów partnerskich w ramach franczyzy. Celem jest osiągnięcie 100 sklepów w 2018 roku – podsumowuje prezes Organic Farma Zdrowia.