Dobra znajomość rynku B2B umożliwia tej firmie ekspansję w ponad 30 krajach. W Polsce Mail Boxes Etc. jest również na intensywnym etapie rozwoju – o budowie sieci partnerskiej na rynku usług dla biznesu rozmawiamy z Joanną Procyszyn Retail Network Development Manager MBE.
Jaka jest obecnie struktura sieci oddziałów MBE – ile jest placówek partnerskich?
Obecnie działa ponad 1600 punktów MBE w ponad 30 państwach Europy, Azji, Australii i Oceanii oraz obu Ameryk. W dalszej perspektywie Mail Boxes Etc. planuje ekspansję w Afryce. Chcemy umocnić swoją pozycję największej sieci oferującej usługi kurierskie i poligraficzne. Dobra znajomość rynku „business to business” umożliwia nam stałą ekspansję.
W Polsce jesteśmy na etapie intensywnego rozwoju. Obecnie istnieją 24 punkty – nie tylko w największych, ale też w średnich miastach (jak Grudziądz) czy na obrzeżach metropolii (np. w Przeźmierowie koło Poznania). Placówki Mail Boxes Etc. Doskonale sobie radzą wszędzie tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie na usługi business to business, zwłaszcza dostosowane do małych i średnich firm. W najbliższym czasie podpiszemy jeszcze 8 umów franczyzowych. Do 2020 roku planowane jest otwarcie 100 nowych placówek w całym kraju.
Niedługo zostaną otwarte punkty w Częstochowie, Siedlcach, Bydgoszczy i Bielsku-Białej. Kiedy kiedy to nastąpi i czy będą to punkty franczyzowe?
Wspomniane 4 punkty zostaną otwarte, zgodnie z ustalonym harmonogramem, jeszcze we wrześniu. Będą to placówki franczyzowe, podobnie jak cała sieć Mail Boxes Etc. Nasz system opiera się na sprawdzonym w praktyce przekonaniu, że najlepsze rezultaty daje połączenie wypracowanego przez lata know-how z indywidualną zapobiegliwością przedsiębiorcy. Franczyzobiorcy są w 100 procentach właścicielami swoich punktów MBE i to oni podejmują najważniejsze decyzje.
Z jakim doświadczeniem przychodzą do Państwa nowi partnerzy? Są z tej samej branży, czy raczej uczą się prowadzenia tego biznesu od podstaw?
Widać tu duże zróżnicowanie. Część naszych franczyzobiorców to osoby, które przez lata pracowały na etacie, często na stanowiskach menadżerskich. W większości przypadków mieli już dosyć pracy u kogoś, chcieli być niezależni i samodzielnie podejmować kluczowe decyzje. Wielu spośród naszych partnerów korzystało na co dzień z usług „business to business”, dzięki czemu doskonale rozumieją potrzeby klientów MBE.
Ale wśród naszych franczyzobiorców są też bardzo młode osoby, energiczne i zdeterminowane. Brak wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu własnej firmy nie jest przeszkodą na drodze do sukcesu. Mail Boxes Etc. organizuje dla swoich partnerów wszechstronne szkolenia. Poza tym franczyzobiorcy przez cały czas mają możliwość konsultacji z ekspertami z centrali w Warszawie i korzystają ze sprawdzonych rozwiązań.
Czy przewidują Państwo jakieś promocje dla nowych franczyzobiorców?
Założenie własnego biznesu to ważna decyzja, dlatego zawsze spotykamy się przed podpisaniem umowy i poświęcamy dużo czasu na indywidualną rozmowę o oczekiwaniach i możliwościach przyszłego franczyzobiorcy. Razem ustalamy rozwiązane skrojone na miarę możliwości finansowych kandydata. To bardziej sprzyja rozwojowi nowej placówki, niż czasowa promocja.
Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk