W sieci czy osobno? Jak łatwiej dorobić się w branży IT

Autor: Redakcja
Data dodania: 27 listopada 2009
Kategoria:

Firmy, które rozwijają sieć franczyzową w obecnej sytuacji nie prowadzą aktywnej polityki poszukiwania franczyzobiorców spoza grona działających już sklepów komputerowych

Przez wiele lat pierwsza trójka sieci detalicznych w branży IT pozostawała bez zmian. W 2008 roku - po przejęciu sieci Karen Notebook - na pozycji lidera znalazła się firma Komputronik, która dzięki akwizycji pokonała wieloletniego potentata - sieć Vobis. W rok po tym wydarzeniu Komputronik – nadal z żółtą koszulką lidera - liczy ponad 330 sklepów własnych i franczyzowych. W samym 2009 roku zostało otwartych ponad 40 nowych salonów pod tą marką. Drugie miejcie zajmuje Vobis, który ma 228 sklepów (w tym 118 franczyzowych).

Kiedy zacznę zarabiać?

Jak zauważa Michał Mazepa, Kierownik ds. Kluczowych Klientów Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, praktyczne każdy duży dystrybutor w branży IT posiada programy partnerskie, które przez wiele firm mylnie nazywane były franczyzowymi. Tak naprawdę są to systemy oparte na wzajemnej współpracy partnerów handlowych, kierowane są tylko do firm działających już w branży IT i często każdy ze sklepów „uczestniczy” w kilku programach partnerskich. Wybór jest więc duży. Nie ma wprost odpowiedzi na pytanie, jak długo trzeba czekać, by w końcu zacząć zarabiać jako partner sieci franczyzowej. Jest to uzależnione od modelu biznesowego poszczególnej sieci. - Przy obliczaniu zwrotu z inwestycji i osiągnięciu BEP bierzemy głównie pod uwagę: wysokość inwestycji (przystosowanie lokalu, zakup mebli, sprzętu, rozwiązań IT), oraz poziom kosztów bieżącej działalności (wynagrodzenie pracowników, poziom kosztów stałych, inne koszty) – mówi Mazepa. Jak dodaje, ogólnie w systemach franczyzowych zakłada się, że zwrot z inwestycji nie powinien przekraczać 24 miesięcy - wówczas system franczyzowy jest atrakcyjny i zainteresowanie jest dużo większe. W przypadku przyłączenia do sieci działającego już sklepu komputerowego – wyższy zarobek pojawia się w ciągu kilku miesięcy. W tym przypadku franczyzobiorca ponosi jedynie koszty wizualizacji, a zyskuje wiele ciekawych rozwiązań i dodatkowych kanałów dystrybucji.

W sieci łatwiej

Zdaniem Michała Mazepy obecne plany rozwoju firm z branży IT działających we franczyzie skupione są na przyłączaniu do sieci działających już sklepów komputerowych. - Firmy, które rozwijają siec franczyzową w obecnej sytuacji rynkowej nie prowadzą aktywnej polityki poszukiwania nowych franczyzobiorców spoza grona działających już sklepów komputerowych – wyjątkiem może być tutaj Komputronik, który prowadzi najwięcej działań związanych z pozyskiwaniem nowych franczyzobiorców – dodaje. Na tego typu decyzje ogromny wpływ ma obecna sytuacja gospodarcza (głównie przez ograniczony dostęp do kredytów kupieckich). Za sprawą kryzysu finansowego w gospodarce dokonuje się pewna sanacja, rynek oczyszcza się ze słabszych firm. Tylko w ostatnim roku aż trzy podmioty e-commerce z obszaru elektroniki i sprzętu komputerowego ogłosiły upadłość. Znak.pl, Ulubiony.pl i Sirius.pl nie walczą już o klientów w sieci. - Przyłączając do sieci działający już sklep komputerowy sieć zyskuje nie tylko wykształconego partnera, ale przede wszystkim zmniejsza ryzyko porażki biznesowej (wypracowana grupa klientów, przeszkolony personel, sprawdzona lokalizacja). Ze swojej strony franczyzodawca oferuje sprawdzone know-how, lepszy dostęp do kredytów kupieckich, skuteczny marketing, atrakcyjną ofertę handlową oraz cykl szkoleń (sprzedażowych i produktowych) – zaznacza Mazepa. Dodatkowo sklep, który przyłącza się do sieci często zyskuje nowe kanały dystrybucji, w których wcześniej nie działał (np. obsługa klientów biznesowych, nowy asortyment.

Małych mniej, wielcy więksi?

Na branżę IT bardzo mocno wpłynął kryzys, który przyczynił się nie tylko do spadków obrotu, ale również jeszcze większe spłaszczenie marż, które w branży IT są i tak na niskim poziomie. Do tego wahania kursowe również negatywnie odbiły się na wynikach finansowych poszczególnych firm i ich partnerów franczyzowych. - W takich warunkach biznesowych najlepiej sprawdzają się firmy, które mają rozwinięty model biznesowy, zdywersyfikują przychody (głównie w kierunku usług „około sprzedażowych”, dający wyższe i stabilniejsze dochody) oraz mają mocne zaplecze logistyczne i marketingowe – mówi Mazepa. - Wiele firm w branży IT zatrzymało rozwój, bądź nawet wycofało się z rozwoju biznesu. Rynek sklepów komputerowych w Polsce jest bardzo rozdrobniony i z pewnością w najbliższych latach czeka nas konsolidacja branży - dodaje.

 

 

 

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

zobacz więcej

Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram