Wiele badań rynkowych jednoznacznie pokazuje, że w ostatnich latach Polacy są bardzo ostrożni w zakładaniu własnych przedsiębiorstw. Polski biznes od kilku lat zmaga się z problemem dużej liczby zamykanych oraz zawieszanych działalności. Kryzys gospodarczy powoduje, że nawet osoby skłonne do inwestycji i zakładania własnych firm, szukają oszczędności, a także sposobów, które zmniejszą ryzyko niepowodzenia. Z tego powodu dla wielu atrakcyjną opcją okazuje się działalność franczyzowa.
Ważnych informacji na temat trendów rynkowych dostarcza badanie Indeks Przedsiębiorczości za rok 2024 roku, wykonywane przez Grupę Muszkieterów, odpowiedzialną m.in. za franczyzy Intermarché i Bricomarché. Zgodnie z jego wynikami skłonność do zakładania nowych biznesów stopniowo wzrasta, lecz wciąż daleko jeszcze do poziomu, jaki można było zaobserwować chociażby na koniec 2023 roku. Polacy biorą już pod uwagę możliwość otwarcia własnej działalności, lecz wciąż nie są gotowi na podjęcie zbyt dużego ryzyka.
Blisko co 10 respondent rozważa wybór, jakim jest franczyza jako pomysł na biznes. Ponad połowa osób z tej grupy podkreśla, że jest to wybór, który łączy niezależność z minimalizacją ryzyka. Zainteresowani taką formą działalności wierzą, że bezpieczna franczyza może pozwolić przetrwać najtrudniejsze okresy na rynku, a gotowy model biznesowy zwiększy konkurencyjność zakładanej firmy.
Warto szerzej zapoznać się z informacjami, czym jest franczyza i jak wybrać odpowiednią dla siebie ofertę. W modelu tym franczyzodawca użycza licencji i umożliwia franczyzobiorcom działalność pod swoją, z reguły już funkcjonującą na rynku, znaną marką. Udostępnia też biznesowy know-how i gotowe rozwiązania dotyczące codziennej działalności, w zamian pobierając opłaty startowe, a także bieżące i marketingowe.
Zdecydowanie najważniejszą decyzją jest postawienie na taki franchising, który będzie zgodny z predyspozycjami zawodowymi oraz zainteresowaniami danej osoby. Jest to jak najbardziej możliwe, ponieważ w Polsce funkcjonują sieci z takich dziedzin, jak m.in. gastronomia, finanse, edukacja, nieruchomości, usługi dla biznesu, czy handel detaliczny. Ciekawe pomysły na franczyzę dla potencjalnych franczyzobiorców udostępnia nasza baza sieci franczyzowych.
Przeglądając firmy franczyzowe, zwróć uwagę na to, co zawiera tzw. pakiet franczyzowy. Określa się w ten sposób wzajemne zobowiązania, jakie biorą na siebie współpracujące strony. Ich częścią jest know-how przekazywany przez franczyzodawcę na rzecz franczyzobiorcy. Oferty mogą znacznie się od siebie pod tym względem różnić i obejmować m.in. projekt lokalu, szkolenia, czy dostęp do autorskich technologii i rozwiązań. Franczyzobiorca ponosi w zamian opłaty startowe oraz bieżące, z reguły comiesięczne. Warto zwrócić uwagę na ich wysokość, ponieważ może decydować to o tym, czy Twoim wyborem będzie opłacalna franczyza. Bieżących rozliczeń strony dokonują przeważnie w formie stałej kwoty lub określonego procenta od przychodu uzyskiwanego przez lokal franczyzobiorcy.
Szukając odpowiedzi na pytanie, jaka franczyza opłaca się w 2025 roku, warto zdać sobie sprawę z tego, że firmy franczyzowe w Polsce działają w dziesiątkach branż oraz w różnorodnych formach. Decyzja o podjęciu współpracy franczyzowej nie musi wiązać się z inwestycją setek tysięcy złotych oraz wejściem na duży, konkurencyjny rynek. Bez problemu znajdziesz odpowiedni pomysł nawet w sytuacji, gdy interesuje Cię franczyza jednoosobowa. Dzięki temu opłacalna może być firma w małym lokalu lub nawet z własnego domu! Dowodem na to są oferty z branży edukacyjnej, finansów i ubezpieczeń, czy nieruchomości. Biznesy franczyzowe mogą być odpowiedzią na Twoje potrzeby również w sytuacji, gdy zamierzasz wejść na większy i bardziej konkurencyjny rynek. Nie brakuje bowiem ofert z branży gastronomicznej, czy szeroko pojętego handlu detalicznego. Szczegóły znajdziesz w propozycjach dostępnych w naszym katalogu franczyzowym.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji