W handlu rządzi franczyza

Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: Freshmarket

Miejsce niezależnych detalistów zajmują franczyzowe sieci sklepów spożywczych oraz małe supermarkety, których liczba od 2005 roku wzrosła trzykrotnie, do ponad 22 tys. - wynika z raportu KPMG "Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce".

Czas niezależnych detalistów się kończy, jednak mały format jest wciąż ważny dla rynku. Rozwój nowoczesnego handlu siłą rzeczy spowodował znaczne osłabienie segmentu niezależnych detalistów. Od 2005 roku liczba tradycyjnych sklepów ogólnospożywczych i specjalistycznych zmalała z 158 tys. do 102 tys. Nie oznacza to jednak końca małych formatów handlu i przejęcia rynku przez sklepy wielko- i średnio powierzchniowe. Miejsce niezależnych detalistów zajmują franczyzowe sieci sklepów spożywczych małe supermarkety.

Krzysztof Andrzejewski, prezes spółki Żabka Polska, w komentarzu do raportu KPMG „Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce” zaznacza, że polski rynek retailowy jest bardzo konkurencyjny i nawet globalne sieci handlowe mają trudności ze sprostaniem tak agresywnej konkurencji.

Taka sytuacja sprzyja konsolidacji, której Żabka Polska jest aktywnym uczestnikiem. Przejmujemy lokalne sieci handlowe i otwieramy kilkaset placówek rocznie w rozwoju organicznym. Dzięki wzrostowi liczby placówek sieci Żabka i Freshmarket, ale też wzrostom like-for-like osiągamy średnioroczny wzrost sprzedaży na poziomie 25%. Klienci doceniają atuty naszych sklepów, które posiadają atrakcyjne lokalizacje i zapewniają szybką realizację kluczowych potrzeb klientów. Planujemy dalsze poszerzanie pakietu usług dodatkowych oraz kategorii typowych dla segmentu convenience, znanego choćby z Wielkiej Brytanii. Dania gotowe oraz oferta ŻabkaCafé i FreshCafé to wyróżniki będące odpowiedzią na zmieniające się zwyczaje zakupowe klientów, szczególnie w miastach” - komentuje Krzysztof Andrzejewski.

Dodaje też, że polski rynek dojrzał, ale cały czas ewoluuje. Jego zdaniem zaskakujący jest brak silnego lidera w segmencie supermarketów.

„Dlatego 6 lat temu rozpoczęliśmy rozwój sieci Freshmarket, pod której logo mamy już kilkaset placówek, i która stała się drugim filarem naszego rozwoju. Żabka Polska jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm handlowych w Polsce i posiada ponad 4 tys. sklepów. Dzięki wsparciu inwestora funduszu Mid Europa Partners zamierzamy utrzymać dotychczasowe tempo rozwoju” - wyjaśnia prezes Żabka Polska.

INK

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram