Grudzień to kluczowy miesiąc dla handlu. Na prezenty świąteczne Polacy najczęściej wybierają biżuterię, książki, kosmetyki i zabawki. Czas przedświątecznych zakupów to również bardzo dobry okres dla sklepów spożywczych.
Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) Turnover Index przygotowywanego przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że na przestrzeni ostatnich 6 lat w grudniu największy wzrost zainteresowania ze strony klientów odwiedzających galerie handlowe notuje sektor sklepów oferujących produkty takie jak: biżuteria, zegarki, sklepy zoologiczne, sklepy z upominkami, punkty oferujące telefony komórkowe, zabawki, akcesoria sportowe oraz księgarnie. Wspomniane wyżej branże notują ponad dwukrotny wzrost wartości koszyka zakupowego w stosunku do pozostałych miesięcy w roku.
Bardzo dużym zainteresowaniem Polaków w grudniu cieszą się również sklepy oferujące meble, elektronikę, dekoracje i akcesoria użytku domowego, w stosunku do rocznej średniej zainteresowanie to jest wyższe o niemalże 90%. Polska Rada Centrów Handlowych obserwuje również znaczny, bo aż 66% wzrost koszyka zakupowego, pośród sklepów działających w segmencie „zdrowie i uroda” takich jak drogerie, perfumerie, salony urody i salony optyczne.
Czas przedświątecznych zakupów to również bardzo dobry okres dla sklepów oferujących produkty spożywcze w centrach handlowych, porównując wyniki tych sklepów z innymi miesiącami są one wyższe o ponad 55%. Co ciekawe sieci modowe oferujące odzież i dodatki notują średnio 38 proc. wzrost sprzedaży. W ostatnim miesiącu roku branżą, która w najmniejszym stopniu korzysta z przedświątecznej gorączki zakupowej są kina, kluby fitness czy kręgielnie, których wyniki rosną zaledwie o 2% w stosunku do pozostałych miesięcy w roku.
„Grudzień to newralgiczny miesiąc dla handlu, w tym centrów handlowych, to bardzo duże wyzwanie zarówno dla zarządców centrów handlowych, którzy odpowiadają za bezpieczeństwo i komfort klientów oraz sieci handlowych na których barkach spoczywa odpowiednie dopasowanie oferty. Z badań prowadzonych przez Polską Radę Centrów Handlowych wyłania się bardzo jasny trend pokazujący, że w okresie przedświątecznym największym zainteresowaniem klientów cieszą się sklepy oferujące dobra luksusowe, biżuterię, zegarki, zabawki ale także dekoracje, elektronikę czy artykuły gospodarstwa domowego. Co ciekawe w grudniowym szczycie zakupowym stosunkowo niewielki wzrost notują punkty restauracyjne oraz punkty usługowe takie jak kwiaciarnie, pralnie, czy biura podróży. Branżą, która praktycznie nie notuje większych zmian w związku z grudniowym szczytem zakupowym są kina, kręgielnie czy siłownie, co spowodowane jest zapewne ograniczonym czasem klientów i wzmożonymi przygotowaniami do Świąt Bożego Narodzenia” – komentuje Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.