W firmach rodzinnych pracuje co czwarta osoba

Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: freeimages.com
Firmy rodzinne tworzą ponad 18% całości PKB.

Prawie jedna trzecia mikro, małych i średnich pracodawców (bez tych, którzy nie zatrudniają żadnej osoby) to firmy rodzinne, z czego 40% to mikroprzedsiębiorstwa, 46% małe firmy a 14% średnie.

Firmy rodzinne tworzą ponad 18% całości PKB. Pracuje w nich 24% zatrudnionych w całym sektorze przedsiębiorstw. Ponad 21% wszystkich wydatków na inwestycje, to nakłady firm rodzinnych.

Jednym z modeli rozwoju wybieranym przez firmy rodzinne jest franczyza. Sieci oddziałów, sklepów, punktów czy lokali zbudowane przez takie spółki działają w wielu branżach (m.in. w gastronomii, usługach dla klientów indywidualnych, edukacji, handlu oraz w segmencie zdrowia i urody). Często ich franczyzobiorcy to również firmy rodzinne.

- Ponad 37% firm funkcjonuje na rynku już ponad 20 lat. A to oznacza, że część z nich powstała jeszcze przed 1989 r. i skutecznie dostosowała się do gospodarki rynkowej. Ale w grupie tych ponad 20-latków jest także wiele firm założonych zaraz po transformacji. To Ci, którzy pierwsi zauważyli szanse i, jak widać, skutecznie z nich skorzystali - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Firmy rodzinne częściej niż firmy nierodzinne zarejestrowane są w mniejszych miastach, a także na obszarach wiejskich. Wskazuje to na ich powiązanie z „miejscem urodzenia", lokalną społecznością. Ale wcale nie oznacza lokalności działania, bowiem wiele z nich działa nie tylko na całym rynku krajowym, ale także zagranicą.

Z badań Lewiatana wynika, że ponad 80% firm rodzinnych i nierodzinnych zdecydowanie preferuje prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o własne środki finansowe, chociaż wśród firm rodzinnych więcej jest takich, które bardziej przychylnie spoglądają na korzystanie z zewnętrznego finansowania.

Firmy rodzinne są nieco bardziej otwarte na wychodzenie poza działalność lokalną. Ale preferują produkowanie i sprzedaż dotychczasowych produktów/usług, a nie inwestowanie w innowacje produktowe.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram