W 2010 r. koniec z CPN-em

Autor: Redakcja
Data dodania: 18 marca 2008
Kategoria:

Jerzy Gąsiorowski podsumowuje rok 2007 w sieci detalicznej Polskiego Koncernu Naftowego, przedstawia dane dotyczące liczby stacji oraz prezentuje perspektywy dla patronatu.  

 
Wywiad z Jerzym Gąsiorowskim, dyrektorem biura rozwoju sieci detalicznej Orlenu. 
 
Jaki był stan liczby stacji PKN Orlen na koniec roku 2007?
Na koniec roku 2007 PKN Orlen posiadał łącznie 1897 stacji własnych franczyzowych i patronackich.

Ile w takim razie stacji przybyło Orlenowi w 2007 roku?
W roku 2007 włączyliśmy dodatkowo do sieci 34 nowe stacje własne.

Jak wyglądał miniony rok jeśli chodzi o rozwój sieci franczyzowej?

W przypadku sieci franczyzowej to mieliśmy tu do czynienia ze wzrostem o 95 stacji. Dwie trzecie spośród nich to dotychczasowe obiekty patronackie, których właściciele zdecydowali się zawrzeć z nami umowy franczyzowe. Natomiast pozostałych ok. 30 stacji to obiekty operatorów niezależnych, które nie miały wcześniej logo Petrochemii Płock.

Wiem, że prowadza też Państwo zaawansowany projekt modernizacji stacji. Ile obiektów udało się zmodernizować w minionym roku?
Włączyliśmy do sieci ponad 120 zmodernizowanych stacji tzw. brandu uproszczonego, spośród których ok. 80 zasiliło sieć Bliska zaś około 40 trafiło do brandu Premium. W większości obiekty te poddane były poważnym modernizacjom, czasami w systemie zburz i buduj, który zakłada de facto budowę zupełnie nowej stacji w miejscu działania dotychczasowej.

O ile stacji powiększyła się więc łącznie sieć detaliczna PKN-u?
W liczbach bezwzględnych nasza sieć powiększyła się więc o 64 zupełnie nowe stacje. W tej liczbie
znajdują się 34 stacje własne i 30 stacji franczyzowych. Równolegle jednak zamknęliśmy 57 działających
stacji. Są to wyłącznie stacje własne. W przypadku patronatów czy franczyz kończy się okres umowy i jeżeli umowa ta nie została przedłużona, stacja przestaje należeć do naszej sieci ale nie przestaje istnieć.
Można więc powiedzieć, że ogólna liczba naszych stacji nie zmieniła się znacząco. Mamy jednak do czynienia ze znaczną zmianą jakościową bowiem w miejsce starych, nieekonomicznych obiektów o niskiej sprzedaży a w dodatku często nie spełniających wymogów ochrony środowiska, wprowadziliśmy stacje nowoczesne, o wysokim wolumenie sprzedaży i szerokim zakresie usług.

Jak wygląda w tej chwili sieć stacji patronackich i jakie są plany wobec tego segmentu?
W tym momencie działa jeszcze 242 stacji patronackich. Sukcesywnie trwa proces wygasania umów z tymi stacjami. Spora liczba zakończy obowiązywanie w tym roku szacujemy, że będzie to około stu stacji. Podobnie było w roku ubiegłym. Spora część spośród stacji DODO otrzymuje od nas ofertę franczyzową ale nie wszyscy właściciele decydują się rzecz jasna na taką formułę działalności. Zdarza się też, że pojedyncze stacje patronackie kupujemy od właścicieli. Muszą one jednak mieć odpowiedni potencjał sprzedaży oraz nie konfliktować z naszą istniejącą siecią.

Na czym opierają Państwo decyzję o przyznaniu franczyzobiorcom określonego brandu?
Mamy pewną strategię odnośnie tego, gdzie powinny powstawać stacje Premium a gdzie Bliska. W związku z tym namawiamy naszych nowych franczyzobiorców do określonego rozwiązania choć oczywiście musimy brać ich zdanie pod uwagę.Są oczywiście pewne obiektywne uwarunkowania, których nie możemy pominąć. Są to choćby wielkość stacji czy powierzchnia sklepu, ale również profil klientów.

Jak wygląda podział kosztów inwestycji dla stacji franczyzowych?
Przez pięć lat obowiązywania umowy franczyzowej pozostajemy właścicielem wszystkich elementów
wizualizacyjnych stacji jak pylony, otoki wiaty itp. Dostarczamy również nasze systemy kasowe i komputerowe a także sondy do pomiaru paliwa. Ponadto na stacjach premium zapewniamy meble sklepowe
oraz urządzenia do hot-dogów. Oprócz tego mogą być pewne szczegóły jakimi różnią się umowy franczyzowe. Nie wykonujemy z zasady żadnych prac budowlanych, obowiązek ten spoczywa na właścicielu.

Jak docelowo wyglądać ma sieć stacji Orlenu?
Docelowy kształt naszej sieci zakłada istnienie tylko dwóch brandów -Orlen oraz Bliska. W chwili obecnej sieć powiększamy jedynie o obiekty należące do tych dwóch brandów. Odbywa się to poprzez budowę nowych stacji, przejmowanie obiektów należących do niezależnych właścicieli, rozwijanie sieci placówek franczyzowych a także modernizowanie stacji działających w tzw. brandzie uproszczonym, czyli de facto dawnych obiektów CPN. Zakładamy, że proces ten zostanie zakończony do końca roku 2010. Nieco dłużej będzie istniał brandstacji Petrochemia Płock, gdyż okres obowiązywania umów z tymi stacjami jest w niektórych przypadkach nieco dłuższy.

Jak wygląda bieżąca liczba stacji z podziałem na segmenty?
Mamy w tym momencie niewiele ponad 1400 stacji własnych i 245 stacji franczyzowych, mniej więcej tyle samo stacji patronackich. Jeśli chodzi o Bliską to w tej chwili jest ponad 300 stacji z czego ok. 60 działa na zasadzie franczyzy.

Jakie są plany Orlenu odnośnie stacji przy autostradach?
Podobnie jak inne firmy, uważamy, że jest to rynek niezwykle perspektywiczny. Do zagospodarowania jest czternaście MOP-ów jednak obowiązują zasady, które uniemożliwiają jednej firmie posiadanie więcej niż sześciu stacji spośród nich. Mamy już stacje przy autostradach i dlatego mamy pewne preferencje co do określonych lokalizacji, na których najbardziej nam zależy. Czy uda nam się je zrealizować to już zależy wyłącznie od wyniku przetargu. Wiadomo już, że o niektóre stacje rywalizacja będzie ostrzejsza niż o inne.

 
Kiedy będzie można spodziewać się uruchomienia MOP-ów?
Potrzebny będzie pewien czas żeby te stacje mogły powstać. Konieczne będzie przecież uzyskanie pozwoleń na budowę. Myślę, że wszystkie firmy są przygotowane do tego aby jak najszybciej ruszyć z budową, jednak wymogów administracyjnych nie da się przeskoczyć. Ponadto sama budowa również musi potrwać kilka miesięcy. Działki pod MOP-y są już uzbrojone, są zbudowane wjazdy i zniwelowany teren. Sama budowa może więc potrwać trzy-cztery miesiące.

 

Stacja Benzynowa, marzec 2008 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram