To nie osoby prywatne napędzają koniunkturę na rynku nowych samochodów. Ponad połowę aut w Polsce kupują małe i średnie firmy. Aż 81% firm z sektora MSP dysponuje przynajmniej jednym służbowym samochodem.
Zakupy samochodów do firm stanowią ponad połowę całkowitej sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Jeśli spojrzymy na rynek pomijając różne modele finansowania lub użytkowania czy kwestie związane z VAT, możemy spodziewać się umiarkowanego wzrostu sprzedaży nowych samochodów do firm w najbliższych miesiącach. Jak finansowany jest taki zakup i jakie marki samochodów wybierane są najczęściej? Nieco ponad połowa przedsiębiorstw sektora MSP (54%) wykorzystuje pojazdy w ramach swojej działalności, natomiast odsetek ten znacznie różni się w zależności od wielkości firmy. Pierwsze miejsce w parku samochodowym firm – niezależnie od ich wielkości czy też obrotu zajmują samochody osobowe. W ich posiadaniu jest aż 81% firm, a niemal połowa firm tego sektora użytkuje samochody dostawcze do 3,5 tony.
Przedsiębiorstwa często kupują pojazdy za gotówkę, szczególnie jeżeli zakup dotyczy jednego pojazdu, a leasing na zakup samochodów jest bardziej popularny w przypadku większych zakupów flotowych.
Najpopularniejsze marki samochodów osobowych wśród firm MSP to Volkswagen i Skoda, natomiast wśród samochodów do 3,5 tony rządzi Fiat, pozycja marek się różni w zależności od wielkości floty pojazdów w firmie.
Plany rozbudowy parku samochodowego w ciągu najbliższych 3 lat deklaruje co piąta firma.