UOKiK sprawdzi gastronomiczne sieci franczyzowe

Autor: Redakcja
Data dodania: 15 kwietnia 2013
Kategoria:
lupa_uokik

lupa_uokik

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiada zbadanie gastronomicznych sieci franczyzowych pod kątem prowadzonej przez nie polityki cenowej.

 Niedawno pisaliśmy o wszczęciu postępowania w spółce Sfinks Polska, którego celem jest sprawdzenie czy doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia. Teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiada, że zbada wszystkie sieci franczyzowe w gastronomii pod kątem prowadzonej przez nie polityki cenowej.

Prawo antymonopolowe zakazuje ustalania sztywnych cen sprzedaży przez przedsiębiorców działających w ramach danego systemu dystrybucji, także franczyzowego. Przedsiębiorcy powinni mieć swobodę w kształtowaniu własnej polityki cenowej.

– Praktyka narzucania przez franczyzodawców czy dostawców cen sztywnych lub minimalnych w umowach zawieranych z franczyzobiorcami czy dystrybutorami jest, niestety, bardzo rozpowszechniona. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu franczyzodawców i dostawców  najzwyczajniej w świecie nie zdaje sobie sprawy z tego, że takie praktyki są niedozwolone. Nie jest to jednak żadne wytłumaczenie, ponieważ, jak wiadomo, nieznajomość prawa szkodzi. Często także słyszę ze strony franczyzodawców i dostawców tłumaczenie, że jest to bardzo ważny element ich strategii wizerunkowej i dlatego stanowczo nie mogą się zgodzić na odstępstwa od wyznaczanych przez nich cen sztywnych czy minimalnych. I choć z biznesowego punktu widzenia rozumiem ich troskę o zachowanie jednolitego wizerunku marek, to niestety nie zmienia to faktu, że tego typu działania są niezgodne z prawem. Zmowa cenowa jest bowiem jednym z najpoważniejszych naruszeń przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która wyraźnie wskazuje, że zakazane są porozumienia pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu polegające na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów – mówi Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Adam Gieras

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 30 listopada 2022
Omni-commerce – jak kupują polscy konsumenci?
Data dodania: 29 listopada 2022
Innowacje w branży edukacyjnej docenione
Data dodania: 28 listopada 2022
Franczyza Zdrowa Krowa z ambitnym planem na 2023 rok
Data dodania: 25 listopada 2022
Najlepsza oferta Black Week w tym roku

zobacz więcej

Data dodania: 30 listopada 2022
Polacy chcą żyć zdrowo, przedsiębiorcy mogą na tym zarobić
Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram