Ponad 50% polskich przedsiębiorstw ma sformułowaną strategię marketingową. W prawie 35% funkcjonuje ona w formie spisanej, a w 22% firm jest „w głowie” osób zarządzających – wynika z raportu „Strategie marketingowe 2014”, przygotowanego przez Mind Progress Group we współpracy z Instytutem Badawczym IPC.
Według autorów raportu, wynika to z tego, że duże i średnie przedsiębiorstwa znacznie częściej operują na rynkach międzynarodowych i maję przynajmniej częściowo zagraniczny kapitał.
– Wśród badanych firm 3/4 deklaruje posiadanie misji i wizji. Nieco ponad połowa ma zdefiniowane grupy docelowe. 41% zapytanych przedsiębiorstw w ogóle nie określa, do kogo kieruje swoją ofertę i działania komunikacyjne – mówi Michał Pawlik, head of strategy w Mind Progress Group, pomysłodawca i koordynator badania.
Polskie firmy dzielą się na dwie niemal równe grupy - przedsiębiorstwa mające strategię marketingową i takie, które jej nie posiadają. Co jest tego przyczyną? Koszty opracowania strategii stanowią średnio około 11% budżetu marketingowego. Wśród firm, które dotychczas nie miały strategii marketingowej, aż 55,2% nie planuje jej tworzyć w najbliższej przyszłości.
Do czynników ograniczających można zaliczyć obawę przed wysokimi kosztami jej opracowywania (70,5%) i realizacji (48,5%). Wysoki wskaźnik notowany jest w przypadku teoretyzacji działań strategicznych, bez uwzględnienia rynkowych realiów (33,5%). Zrealizowane badania wskazują na konieczność racjonalizacji i urealniania efektów działań marketingowych w polskich firmach. Poprzez ocenę efektywności strategii i jej zbieżność z realiami rynkowymi oraz celami i wynikami, będzie można traktować te działania w wymiarze inwestycyjnym, a nie tylko kosztowym.
INK