Turystyka: agent - zawód na wymarciu? Foto: freeimages.com
Wzrost własnych kanałów sprzedaży touroperatorów i popularność internetowych platform sprzedażowych powodują, że praca dla własnych lub małych biur podróży wydaje się nieopłacalna. Czy agenci pracujący dla własnych lub małych biur podróży zostaną wyeliminowani z gry o klienta?
Przepis na sukces w trudnych warunkach
Zamówienia przez Internet nie mogą udzielić nam wszystkich informacji, a przede wszystkim: dobrej i profesjonalnej porady. Liczy się też nastawienie do klienta. Okazuje się więc, że wiedza o sprzedawanym produkcie - w tym wypadku wycieczce - a przede wszystkim profesjonalizm, życzliwość i umiejętność indywidualnego podejścia do klienta (której to z kolei nie reprezentują korporacje ze względu na masową sprzedaż), to cechy pozwalające na przetrwanie i osiągnięcie sukcesu właśnie agentom małych biur podróży.
Małe miejscowości, wielka wiedza
Biura podróży mogą także znaleźć swoją szczególną szansę w mniejszych miejscowościach. W tych miejscach, z powodu ograniczonej liczby potencjalnych klientów, touroperatorom po prostu nie opłaca się zakładanie własnych biur sprzedaży. Co jest również ważne, wyjeżdżający po raz pierwszy na wakacje ludzie wolą zasięgnąć osobistej porady u lokalnego eksperta, niż ufać internetowym portalom.
Aby móc osiągnąć niezależny sukces w tej branży, agent musi wykazywać się ogromną wiedzą na temat oferty turystycznej i wykazywać postawę doradcy, a nie sprzedawcy. Co więcej, co roku zmienia się nie tylko oferta ale i otoczenie rynkowe i warunki w miejscach wybieranych na wakacje. Ostatnie lata dobitnie uwydatniły znaczenie tych aspektów – w tym zakresie doświadczenie i dbałość o klienta, jaką prezentują agenci turystyczni jest dla klienta „na wagę złota”. Klienci bardziej doceniają bowiem możliwość dopasowania wycieczki pod swoje indywidualne preferencje, niż hurtowe podejście serwisów internetowych i wielkich touroperatorów.
Sporym problemem, z którym boryka się cała branża turystyczna jest zarówno brak odpowiedniej komunikacji na wszystkich poziomach sprzedaży i obsługi: klient - agent - touroperator, jak również brak narzędzi do tego, aby przekazać klientowi odpowiednią dla niego ofertę we właściwym czasie. W takich sytuacjach rodzą się niestety popularne problemy wycieczek niespełniających oczekiwań klienta lub wyjazdów bogatych w niechciane atrakcje: przesunięcia lotu, brak rezerwacji miejsc w hotelach i wiele innych.
Rozwiązaniem tego problemu ma być wdrożenie nowego systemu komunikacji i sprzedaży oraz obsługi posprzedażowej w turystyce. Specjalistyczne narzędzia mają na celu automatyzację komunikacji zwłaszcza na linii klient-agent-touroperator.
– To, wraz a rozwiązaniami automatyzującymi sprzedaż, usprawni z kolei także posprzedażową obsługę klienta. Dzięki temu rozwiązaniu, przesyłanie informacji będzie odbywało się za pomocą wielu mediów, a co za tym idzie zniweluje problem niedotarcia informacji do odpowiednich odbiorców – przekonuje spółka Inventum, która dostarcza nowoczesne narzędzia agentom turystycznym.
INK