Trendy w Visual Merchandisingu

Data dodania: 18 lutego 2008

Visual merchandising tak jak inne artystyczne dziedziny posiada obowiązujące w danym okresie trendy. Trend to umowna zasada określająca to co modne i nowoczesne w danym czasie. Trendy mogą być sezonowe lub trwać kilka lat.

Sezonowe trendy to najczęściej wykorzystywanie w wizualizacji sklepu modnych w danym sezonie kolorów, faktur materiałów czy określonych przedmiotów. Doskonałym przykładem trendu panującego od paru lat są innowacje technologiczne. W punktach sprzedażowych masowo zaczęły pojawiać się ekrany plazmowe, projektory wyświetlające trójwymiarowe obrazy i inne naszpikowane technologicznie przedmioty przykuwające uwagę nabywców. Tego typu technologie w nowoczesnym wystroju wnętrza mają również nowatorskie rozmieszczenie, coraz częściej spotkać można np. ekrany plazmowe umieszczone w podłodze.

Moda na stosowanie nowinek technicznych ogarnęła również systemy oświetleniowe. Dynamiczne efekty świetlne, diody elektroluminacyjne, systemy soczewek wypełniły sale sprzedażowe. Nowatorskie są również systemy sterowania oświetleniem.  Sieci które dysponują mniejszym budżetem przeznaczonym na systemy oświetleniowe uciekają w ich oryginalność. Niesamowite kształty i kolory lamp oświetlają asortyment w niejednym sklepie firmowym. Zastosowanie tego typu rozwiązań zapewnia niesamowite wrażenia wizualne.

Częste stosowanie grafiki jest kolejnym modnym chwytem reklamowym. W prawie każdym punkcie sprzedaży występują elementy graficzne począwszy od plakatów ściennych po cyfrowo wyświetlane bilbordy i ruchome elementy. Grafika utrzymana jest w intensywnej kolorystyce pobudzającej zmysł wzroku potencjalnego nabywcy.

Visiual merchandiser ma trudne zadanie,  musi maksymalnie wykorzystać efektywność grafiki. Najważniejsze cechy przekazu graficznego to trwałość materiału, odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych jego części oraz konserwacja konstrukcji i dodatkowych elementów biorących udział w prezentacji graficznej.

Ze wszystkich części składowych ekspozycji, elementem najczęściej wykorzystywanym był od zawsze manekin. W przeszłości figury te przypominały bezbarwne repliki  ludzi i nie przywiązywano zbytnio wagi ani do ich wykonania ani do stylizacji. Oprócz tradycyjnych manekinów postaciowych używano  również torsów, nóg, popiersi i głów.

Obecnie powróciła moda na manekiny całopostaciowe, jednak nie przypominają one tych z przed lat. Dzisiejsze manekiny to kopie ludzi o idealnej sylwetce, perfekcyjnym makijażu i zadbanych włosach, ubrane w najmodniejsze kreacje sezonu. Nowością  jest również wykorzystywanie manekinów etnicznych. Coraz cześciej można spotkać postacie wzorowane na Azjatów czy Afroamerykanów. Nie jest to tendencja obserwowana  jedynie w rejonach zdominowanych przez daną drupę narodowościową.

Z badań wynika, że przeciętny klient spędza w sklepie tylko 9 minut. Z tego względu niezbędne jest stworzenie funkcjonalnego i dobrze oznaczonego wnętrza by klient szybko znalazł szukany przez siebie produkt. Aby umożliwić nabywcy szybkie dojście do celu stosuje się kierunkowskazy. Coraz częściej są to systemy wiszące i ramowe. Ważne jest by kierunkowskazy współgrały z ogólnym wystrojem wnętrza danego punktu. Głównymi cechami tego typu oznakowań to widoczność, przejrzystość i czytelność.                                  

Jeszcze do niedawna większość sklepów które w swojej wizualizacji podążały za najnowszymi trendami wyglądały jak wnętrza statków kosmicznych, dziś moda ta odchodzi, a w jej miejsce pojawiają się stylowe, staromodne wnętrza. Na podłogach bojawiły się marmury, na ścianach lustra w pozłacanych ramach, w przebieralniach kanapy obite drogimi tkaninami. Okna wystawowe zdobią czarnobiałe fotografie, przedmioty takie jak gramofony, fortepiany.

Taki  charakter sklepowego wnętrza kojarzy się z tradycją, luksusem, wywołuje pozytywne emocje i, co ważne: przyciąga uwagę przedstawicieli klasy wyższej. Rozmaite pisma branżowe odnotowują, że jest to trend który pojawił się stosunkowo niedawno w USA , prawdopodobnie detaliści z innych krajów ulegną tej modzie w najbliższym czasie. W Polsce trend ten jeszcze nie pojawił się, na razie visual merchandiserzy utrakcyjniają wnętrza ciekawym umeblowaniem i dodatkami o niespotykanych kształtach.

Wystrój wnętrz sklepowych będzie podlegał ciągłym zmianom. Uzależniony zawsze będzie od ogólnych modowych trendów, nowych rozwiązań technologicznych.

Sabina Kobus

 

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design