O targach franczyzy słów kilka
DATA DODANIA: 06 maj 2019
Skąd się bierze ta mania wielkości ocierająca się o mitomanię?
Na początku marca na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyły się targi Franczyza Expo. Impreza trwała jeden dzień, a właściwie trzy w porywach do czterech godzin, kiedy to przybyła zdecydowana większość odwiedzających je osób. Sam fakt odbycia się targów jest godny odnotowania z tej chociażby przyczyny, że w ogóle się one odbyły, co samo w sobie jest sukcesem w przypadku targów franczyzowych. Wystawców nie było wielu (może czterdziestu), tłumów odwiedzających też nie było. Jednak dzięki sprytnemu zabiegowi organizatorów, którzy wszystkie stoiska zgrupowali w niedużym i niewysokim pomieszczeniu z wąskimi przejściami między stoiskami, można było przez kilka godzin odnieść wrażenie, że kłębią się między nimi tłumy odwiedzających. Było sympatycznie, wszyscy byli uśmiechnięci i zadowoleni, a przynajmniej takie sprawiali wrażenie. Darmowa kawa i lody też były. Mi również ten nastrój się udzielił, szczególnie że podczas mojej prelekcji, która otwierała Akademię Franczyzy sala była pełna, a przecież nic tak nie cieszy prelegenta jak sala wypełniona słuchaczami, którzy sprawiają wrażenie zainteresowanych tematem.
Ten miły stan ducha nieco u mnie opadł, gdy przeczytałem relację z targów kolportowaną przez organizatorów. Okazało się bowiem, że liczba wystawców wzrosła do stu. Liczba odwiedzających targi również uległa cudownemu rozmnożeniu. Tak to już niestety się dzieje, że w przypadku targów franczyzowych organizowanych w naszym kraju im więcej czasu mija od ich zakończenia tym bardziej rośnie liczba wystawiających się na nich firm i odwiedzających je osób. Taka ciekawa zależność. Wychodzi na to, że coś, co w oczach samych organizatorów było sukcesem, w trakcie trwania imprezy okazuje się jednak nim nie być i trzeba dopiero ten sukces sztucznie stworzyć.
Skąd się bierze ta mania wielkości ocierająca się o mitomanię wynikająca, jak się wydaje, z braku przekonania o sukcesie własnego przedsięwzięcia? Otóż wzięła ona chyba swój początek od organizatorów Targów Franczyza organizowanych od kilkunastu lat w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Nie dość, że tworzą oni (trzeba przy tym przyznać, że niestety skutecznie) fałszywy wizerunek naszego kraju jako franczyzowego mocarstwa, w którym działa już ponad 1200 sieci franczyzowych (podczas, gdy np. w takiej Wielkiej Brytanii jest ich jedynie nieco ponad 900) to również w magiczny sposób mnożą liczbę franczyzodawców wystawiających się na organizowanej przez nich imprezie i odwiedzających ją uczestników. Po zakończeniu targów liczba wystawców ulega co najmniej podwojeniu, a osób, które je odwiedziły, przynajmniej potrojeniu. Ale wtedy nikt już nie jest w stanie tego zweryfikować.
No bo przecież Polacy nie gęsi i nie będą klęczeć na kolanach, gdy tacy Francuzi czy - o zgrozo! – Turcy mają targi, na których wystawia się 300 franczyzodawców, i które odwiedza ponad 20 tysięcy osób.
Artykuły które powinny Ci się spodobać
A może te Cię zaciekawią

Akademia Leona Koźmińskiego i McDonald’s Polska tworzą studia „Zarządzanie w sektorze QSR”
Prezentacje franczyz
Szkolenia
DLA FRANCZYZODAWCÓW
ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 03.12.2019
ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 26.11.2019
DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW
FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 19.11.2019
Jak kupić franczyzę
- Co to jest franczyza (franchising) i systemy sieciowe?
- Franczyza, czyli biznesowe małżeństwo
- Słownik pojęć
- Cechy jakie powinien posiadać franczyzobiorca
- Pytania jakie należy zadać franczyzodawcy
- Jak zweryfikować pakiet franczyzowy?
- Odkrywanie prawdy o franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Umowa franczyzy
- Za i przeciw założeniu własnej działalności gospodarczej
- Jak zarejestrować własną firmę
- Jak napisać biznes plan
- Zalety i wady franczyzy
Jak zarządzać franczyzą
- Jak wybrać model rozwoju we franczyzie?
- 5 kroków prowadzących do sprzedania franczyzy
- Znaczenie marki i know-how we franczyzie
- Szybki test dla przyszłego franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Pięć błędów świeżaka
- Czego brakuje w ofertach franczyzodawców?
- Biznesy niefranczyzowalne
- Jak zostać franczyzodawcą
- Rekrutacja kandydatów na franczyzobiorców
- Opracowanie i sprzedaż pakietu franczyzowego
- Tworzenie podręcznika operacyjnego
- Aspekty finansowe działalności systemu franczyzowego
- Etapy rozwoju systemu franczyzowego
- Jak zbudować jednostki pilotażowe?
- Czy Twój pomysł na biznes powinien zostać rozwinięty poprzez franczyzę?
- Czy Twój istniejący biznes może rozwijać się poprzez franczyzę?
- Czy Twój pomysł na biznes nadaje się do rozwijania poprzez franczyzę?
- Dlaczego warto tworzyć system franczyzowy (franchisingowy)?
- Słownik pojęć
- Co powinna zawierać umowa franczyzy?
- Jak pozyskać franczyzobiorców?