Franczyza w Polsce

Prezentacje franczyz

Kurier do usług

Foto: Mail Boxes Etc.

Szacuje się, że w 2018 roku wartość rynku przesyłek kurierskich sięgnie 6,4 mld zł (raport PwC). To dobra wiadomość dla tych, którzy myślą o własnej firmie oferującej usługi kurierskie.

Duże znacznie dla rynku usług kurierskich ma również rozwój branży e-commerce. Decyzje zakupowe Polaków ułatwiły jednolite zasady dotyczące kupowania, zwrotu i reklamowania towarów, obowiązujące we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Dla przyszłych właścicieli takiego punktu istotne znaczenie powinien mieć fakt, że ten segment rynku jest mocno usieciowiony – i to determinuje sposób działania większości biur brokerskich.

Łukasz Osyra, manager zarządzający siecią Ship Center zwraca uwagę na to, że uruchomienie punktu kurierskiego niezwiązanego z żadną siecią nie jest niemożliwe, ale bardzo trudne.

– Chodzi o to, że jeżeli ktoś samodzielnie chce otworzyć taką placówkę, musi mieć bardzo dużo zleceń na przesyłki, by dostać korzystne warunki handlowe od firm kurierskich, które niechętnie patrzą na przedsiębiorców działających w pojedynkę. Są to dla nich zbyt mali klienci. Najczęściej osoby zakładające indywidualnie punkty z usługami kurierskimi starają się głównie działać w internecie. Tworzą stronę internetową, za pomocą której pozyskują klientów i zlecają kurierom dojazd do nich. Taka współpraca większości firm kurierskich po prostu się nie opłaca. Dlatego bardzo ciężko jest wybić się na tym rynku. W swojej sieci mamy nawet kilku franczyzobiorców, którzy na własną rękę próbowali przez długi okres czasu uruchomić stacjonarną placówkę poza siecią, ale wśród najbardziej się liczących firm tylko jedna zaoferowała im dogodne warunki. Pozostałe powiedziały, że nie są zainteresowane tego typu współpracą – opowiada Łukasz Osyra.

Czy trzeba mieć doświadczenie w tej branży, by prowadzić punkt brokerski usług kurierskich? Niekoniecznie. Wśród właścicieli placówek partnerskich Ship Center są osoby, dla których była to zupełnie nowa branża. Tak jak dla Marcina Przepiórki, który w ramach tej sieci otworzył własny oddział. Swoją ofertę kieruje głównie do klientów biznesowych.

Regularne wysyłki kurierskie, poligrafia czy wykonanie pieczątek to usługi, które w większości są kierowane właśnie do klienta biznesowego. Jednak klienci indywidualni także korzystają z oferty mojego punktu, wysyłając raz na jakiś czas paczki lub palety, czy zamawiając gadżety i odzież z nadrukami – zaznacza Marcin Przepiórka.

Otwarcie firmy krok po kroku

Usługi kurierskie nie zostały wprost uregulowane w prawie polskim. Do zagadnień tych wprawdzie nawiązuje ustawa Prawo przewozowe, jak i ustawa Prawo pocztowe, niemniej żaden z tych aktów wprost nie definiuje usług kurierskich.

Firmy brokerskie mają łatwiej jeśli chodzi o dokonanie formalności. Świadczenie usług kurierskich w zakresie jedynie zawierania z nadawcami umów o świadczenie usług pocztowych może być wykonywane także poprzez agenta pocztowego, czyli podmiot pośredniczący, działający w imieniu lub na rzecz kuriera. Agent nie musi rejestrować działalności pocztowej. Musi zaś zapewnić sprawne przyjęcie przesyłki, jak i jej wydanie operatorowi pocztowemu (właściwej firmie kurierskiej) lub podwykonawcy działającemu w jego imieniu. Co trzeba zrobić, by otworzyć takie
biuro? Jak zaznacza Marcin Przepiórka, pierwszą sprawą jest odnalezienie odpowiedniego lokalu co nie jest takie łatwe.

Najważniejsze jest, aby był on usytuowany na parterze, miał witrynę, miejsce parkingowe oraz był położony w ruchliwej części miasta w ciągu komunikacyjnym. Kolejnym etapem jest zaprojektowanie reklamy zewnętrznej. Co w przypadku firmy działającej w ramach sieci, to centrala zapewnia wsparcie marketingowo - reklamowe. Działając w pojedynkę przedsiębiorca musi zadbać oto sam. Kolejnym etapem jest organizacja pracy biura – załatwianie takich sprawy jak internet, telefon, konto bankowe, wyposażenie biura itp.

W moim przypadku ostatnim krokiem przed uruchomieniem placówki był drugi etap szkolenia praktycznego, który odbył się w biurze. Oczywiście zaraz po nim ruszył reklama nowej placówki i została ona oficjalnie otwarta – kontynuuje Marcin Przepiórka.

Przedsiębiorca podkreśla, że na samym początku najtrudniejsze jest zorientowanie się we wszystkich usługach firm kurierskich, z którymi się współpracuje i biegłe podpowiadanie klientowi, oferta której firmy jest dla niego najkorzystniejsza. Brokerzy współpracują ze sporą
liczbą przewoźników, a każdy z nich również ma różne dodatkowe usługi.

Kolejną trudnością na początku jest zdobycie stałych klientów. Sieciowy punkt oferujący usługi kurierskie można uruchomić mając na start od około 4 tys. zł (taką ofertę współpracy ma sieć Epaka.pl). Chcąc działać pod brandem Ship Center należy liczyć się z wydatkiem od 10 do 23 tys. zł, różnica w kwocie jest spowodowana ilością sprzętu w biurze. Niższa kwota 10 tys. zł pozwala na uruchomienie typowego punktu kurierskiego, natomiast wyższa pozwala na świadczenie usług poligraficznych.

Aby taki punkt mógł sprawnie funkcjonować, to na początku najlepiej jeśli będą w nim pracować dwie osoby - jedna jako specjalista do obsługi klientów, natomiast druga jako przedstawiciel handlowy do pozyskiwania i utrzymywania klientów.

Oczywiście zdarzają się, że niektóre osoby na początku swojej działalności prowadzą placówkę w pojedynkę, jednak nie jest to łatwe zadanie.
Joanna Procyszyn z działu rozwoju sieci oddziałów Mail Boxes Etc. zajmujących się wysyłką, pakowaniem, grafiką i poligrafia zaznacza, że w ramach struktury tej firmy właściciel franczyzowego punktu jest krok po kroku prowadzony przez profesjonalny zespół MBE (poprzez całą procedurę rozpoczęcia działalności i uruchomienia własnego punktu – od momentu podpisania umowy franczyzowej, aż do uroczystego otwarcia własnego punktu działającego pod marką Mail Boxes Etc.).

Przedsiębiorca ani na chwilę nie pozostaje sam w tych - często dla niego nowych i nieznanych okolicznościach. Natychmiast po podpisaniu umowy franczyzowej pracownik MBE przedstawia szczegółowy harmonogram działań wraz z datami oraz zadaniami do wykonania krok po kroku, zarówno przez samego przedsiębiorcę, jak i przez zespół MBE. Czynności te są ściśle zaplanowane w czasie i ze sobą powiązane. Zakres tych działań obejmuje m.in. procesy znalezienia odpowiedniego lokalu, podpisania umów wynajmu, adaptacji lokalu, zamówienia wyposażenia i wystroju wnętrza, ewentualnego podpisania umów leasingowych lub kredytowych na niezbędny sprzęt, szkolenia teoretyczne w siedzibie Mail Boxes Etc. w Warszawie, szkolenia praktyczne w punktach MBE na terenie Polski, podpisanie umów z dostawcami usług. Pracownicy MBE mają wieloletnie doświadczenie i w sposób profesjonalny przeprowadzają przedsiębiorców przez każdy z powyższych etapów, doradzając i instruując ich, aby procesy te przeprowadzić sprawnie i zminimalizować ryzyko popełnienia błędów – opowiada Joanna Procyszyn z działu rozwoju sieci oddziałów Mail Boxes Etc.

Rynek usług kurierskich błyskawiczny rozwój zawdzięcza m.in. branży e-commerce. Według danych firmy Sociomantic Labs, w 2020 roku rynek handlu elektronicznego będzie wart 63 mld zł, czyli niemal dwa razy tyle co teraz. A to oznacza dobre perspektywy rozwoju dla firm działających w branży usług kurierskich.

Ile to kosztuje?

Koszt inwestycji potrzebny na start (przykładowa kalkulacja uwzględniająca średnie koszty nakładów inwestycyjnych, która nie uwzględnia
kosztów najmu/kupna lokalu i mediów):

Koszt adaptacji lokalu (remont, elementy wizualizacji)
od 0 do 15 000 zł

Wyposażenie (sprzęt biurowy, system informatyczny)
od 4 000 do 30 000 zł

Reklama, marketing, wykonanie strony internetowej
Od 500 do 10 000

Razem
od 4 500 do 55 000 zł

Irina Nowochatko – Kowalczyk

Pin It
Oceń: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
INK

Najnowsze franczyzy

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 28.02.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 13.02.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 02.02.2018

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Co Cię najbardziej interesuje w ofercie franczyzy?

30.8%
50.8%
13.8%
1.5%