Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 08 styczeń 2018
Polacy ruszyli do marketów budowlanych

Foto: freeimages.com

Jeśli myślisz o otwarciu sklepu z materiałami budowlanymi i wykończeniowymi, to nie ma na co czekać. Boom mieszkaniowy trwa napędzając rozwój tego rynku.

Według danych firmy IBP Research, rynek dystrybucji materiałów budowlanych w roku 2016 osiągnął sprzedaż prawie 42 mld zł. W 2017 roku rynek również był na wzroście. Na tę wartość składają się wszystkie materiały budowlane, które są sprzedawane przez pośredników handlowych. Jednocześnie część tych kategorii produktów, niezależnie trafia bezpośrednio od producentów do wykonawców budowlanych (co tworzy dodatkowe 7,5 mld zł).

Wśród sieciowych marketów budowlanych liderem są Castorama i Leroy Merlin (łącznie 60% rynku), kolejne 30% należy do Obi, Bricomarche i Mrówki, a pozostałe 10% sprzedają sklepy Bricoman, Praktiker, Majster, Merkury Market i Jula. Tymczasem w obszarze hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominuje Grupa PSB (udział bliski 20%), kilkuprocentowy udział na rynku mają: Grupa Handlo-Budowa, Sieć Budowlana.pl, Saint-Gobain Dystrybucja Budowlana, SIG, Grupa PHMB, oraz sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych: BIMS Plus, Grupa ABG, Onninen, Grupa SBS.

Rynek napędzają m.in. inwestycje mieszkaniowe. Od stycznia do maja 2017 roku deweloperzy oddali do użytku prawie tyle samo mieszkań, ile przed rokiem. Uzyskano też więcej pozwoleń na budowę (o ponad 50% więcej lokali) niż w analogicznym okresie rok temu. Deweloperzy mnożą inwestycje, bo sprzyja temu wciąż wysokie zainteresowanie nabywców.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2017 roku do użytkowania oddano 29,66 tys. mieszkań, o 0,1% więcej niż rok wcześniej. Rozpoczętych budów było więcej o ponad jedną czwartą (ponad 41,8 tys. mieszkań).

Mateusz Mucha z Domu Maklerskiego Navigator zaznacza, że pierwsze półrocze tego roku to okres bardzo dobrej koniunktury na rynku deweloperskim, na którą składa się kilka elementów. Mamy dobrą sytuację makroekonomiczną w Polsce, co sprzyja podejmowaniu decyzji o zakupie mieszkań przez Polaków. Stymulowane jest to również przez bardzo niskie stopy procentowe – nie opłaca się trzymać środków na lokacie i Polacy wolą te środki zainwestować.

Ulubione miejsce zakupów to market

Jak podaje firma ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, market budowlany to najpopularniejsze miejsce zakupu materiałów budowlanych oraz wykończeniowych. Z jej analiz wynika, że wśród czynników decydujących o wyborze miejsca zakupu na pierwszy plan wysuwają się motywy pragmatyczne: szeroki asortyment, atrakcyjna cena i wygoda.

Skuteczna dystrybucja materiałów budowlanych wymaga znajomości preferencji klientów, zarówno inwestorów, jak i wykonawców prac budowlanych i wykończeniowych. W przypadku klienta indywidualnego nie funkcjonują niektóre z czynników mających znaczenie dla fachowców, czyli np. programy lojalnościowe. Trzeba zatem prześledzić proces zakupowy pod innym kątem. Okazuje się, że istotny wpływ na decyzje zakupowe Polaków ma nawet rodzaj punktu sprzedaży.

Zatem producenci i dystrybutorzy towarów z branży budowlanej muszą się z tym liczyć. Badanie firmy ASM dowodzi, że aż 64,2% klientów wybiera market budowlany jako najczęściej odwiedzany punkt sprzedaży. Sklepy detaliczne (23,4%), hurtownie (14,2%) i składy budowlane (10,0%) wybierane są znacznie rzadziej. Market jest też miejscem preferowanym przez ludzi młodych, sklepy detaliczne z materiałami budowlanymi są najpopularniejsze wśród osób w wieku 35-39 i 55-59. Z kolei hurtownie budowlane najczęściej odwiedzają osoby w wieku 60 plus.

Wśród marketów budowlanych wyróżnia się polska sieć sklepów należąca do Grupy PSB – Mrówka. Rozwijająca się w systemie partnerskim sieć w lipcu tego roku otworzyła swój 254 sklep. Firma planuje otwarcie kolejnych marketów z powodzeniem konkurując z dużymi zagranicznymi graczami. Sklepy działające pod tym logo otwierane są w miastach powiatowych.

Ich celem jest uzupełnienie aktualnej oferty składów PSB o nowy asortyment, kupowany przede wszystkim przez klientów detalicznych, prosto z półek marketu. Sklepy mają w ofercie od kilku do kilkunastu tysięcy pozycji asortymentowych. Powstają też mniejsze sklepy detaliczne pod nazwą Mini-Mrówka o powierzchni 300-800 m², głównie w miejscowościach gminnych. Kolejną prężnie działającą siecią marketów jest wchodzący w skład Grupy Kapitałowej VOX Majster Plus.

Występujący obecnie na rynku boom mieszkaniowy jest skutkiem długo utrzymujących się stóp procentowych, które stymulują popyt inwestycyjny. Do dobrych wyników w budownictwie przyczynił się też okres względnej stabilizacji w legislacji oraz stabilnych kosztów wykonawstwa.

Artykuły które powinny Ci się spodobać

O tym się mówi
Autor: / Wrzesień 3, 2018
O tym się mówi
O tym się mówi
Autor: / Wrzesień 10, 2018

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Autor: / Wrzesień 12, 2018
Aktualności
Aktualności
Autor: / Październik 8, 2018

Prezentacje franczyz



Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 15.11.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 28.11.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 08.01.2019

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą