Franczyza w Polsce

Opublikowano: 13 listopad 2017
Drony i roboty w służbie biznesu

Foto: Franczyza&Biznes

Coraz więcej firm, w tym franczyzowych już dziś wykorzystuje zaawansowaną latającą i jeżdżącą maszynerię w codziennej pracy. Trochę dziwne? Lekko upiorne? Niekoniecznie – wyposażone w skrzydła lub koła maszyny są często szybsze, mniejsze i tańsze od ludzi.

Drony nie męczą się, kiedy się zepsują można je naprawić albo wyrzucić. Naprawdę będą miały ogromny wpływ na sposób prowadzenia działalności gospodarczej w przyszłości.

Dosłownie co tydzień ktoś znajduje nowe zastosowania dla nowoczesnych technologii. Szczególnie dronów i robotów – tym bardziej, że to bardzo modne i medialne tematy. Niedawno amerykańska firma gastronomiczna Chipotle pokazywała jak dostarczyć burito za pomocą drona.

Wszyscy pamiętają chyba film wypuszczony przez firmę Amazon – napiętnowała ona pocztę za zbyt wolne dostarczanie przesyłek i pokazała, że można w tym celu wykorzystywać autonomiczne maszyny transportowe. Oczywiście był to tylko pokaz możliwości, być może przyszłość, ale na pewno nie teraźniejszość. A może nie? Sprawdźmy kto wykorzystuje je już dziś.

Pizza Hut

Firma zamierza wykorzystywać roboty jako kelnerów. Ba, prace nad projektem są już na ukończeniu. Robot nazwany Pepper ma przyjmować zamówienia, dostarczać informacje o menu i wartościach odżywczych oraz przyjmować płatności. Nie oczekuje napiwków. Pierwsze wdrożenia będą miały miejsce w azjatyckich restauracjach koncernu.

Domino’s Pizza

To kolejna firma od pieczenia placków, która myśli w sposób nieszablonowy. Prowadzi zaawansowane testy robota dostarczającego pizzę do klientów w Nowej Zelandii. Co ciekawe – oddział DRU (Domino’s Robotic Unit) jest również pod kontrolą władz, firma prowadzi projekt wspólnie z nimi i pod ich nadzorem. I to działa! Czterokołowy robot ma podgrzewane pojemniki do pizzy oraz chłodziarkę do napojów. Może podróżować do 12 mil (prawie 20 km) na jednym ładowaniu baterii.

7-Eleven

Firma nawiązała współpracę ze startupem Flirtey, który produkuje drony. Cały program prowadzony jest pod nadzorem FAA, czyli amerykańskiej agencji zajmującej się kontrolą ruchu lotniczego. Pierwszym sukcesem było dostarczenie kanapki z kurczakiem, pączków, słodyczy i kawy do domu w Nevadzie – milę od sklepu franczyzowego.

Crowne Plaza

To hotel w San Jose w Dolinie Krzemowej. Należy do sieci InterContinental Hotels Group (IHG). Pochodzenie zobowiązuje – hotel zatrudnia specyficznego pracownika. Ma około metra wzrostu i waży 100 kilo, na imię mu Dash. Jeśli gość hotelu życzy sobie coś do pokoju,
pracownik (ten żywy) daje produkty Dashowi, a on dostarcza je do pokoju. Po zakończeniu misji robot udaje się do stacji dokującej, gdzie oczekuje na kolejne zamówienie. Dash narodził się w firmie Savioke.

KFC

Sieć z kurczakami otworzyła w pełni zautomatyzowaną restaurację w Szanghaju. Partnerem technologicznym jest chiński gigant informatyczny Baidu, najbardziej znany ze swojej wyszukiwarki internetowej. Sama restauracja wygląda ponoć niesamowicie – urządzona jest w tradycyjnym chińskim stylu, z bambusami, kwiatami etc. W środku rządzą małe gruszko kształtne roboty, zwane Dumi. Zapraszają gości do środka, przyjmują zamówienia i płatności.

Hilton

To kolejna sieć hotelowa – znana z wprowadzania innowacji – która zainwestowała w nowoczesną technologię. Partnerem projektu jest IBM a owoc tej współpracy nosi imię Connie. Connie jest robotem pełniącym funkcje konsjerża. Udziela informacji gościom, pomaga im w prostych sprawach i przetwarza ich zamówienia. Robot wyewoluował z projektu WayBlazer, sztucznej inteligencji, która ma wspomagać biznes podróżniczy. Wykorzystywanie w dużej mierze autonomicznych, często humanoidalnych maszyn w biznesie wymagającym kontaktu z ludźmi budzi sporo emocji. Przede wszystkim chodzi chyba o „wypuszczenie ich na ulice”. Nikogo nie dziwi robot pracujący w fabryce, uwięziony w jej ścianach.

Ale robot „na wolności”? A co będzie jak się zbuntuje? Dlatego też jesteśmy na początku drogi do automatyzowania w ten sposób życia codziennego. Cieszy fakt, że wiele firm dostrzega korzyści płynące z tego typu rozwiązań i nie boi się eksperymentów. Być może jest to zalążek nowej rewolucji przemysłowej?

Konrad Bagiński

Pin It
Oceń: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
INK

Najnowsze franczyzy

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 16.11.2017

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 23.11.2017

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 29.11.2017

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Na co zwracasz uwagę w pierwszej kolejności w ofercie współpracy franczyzowej?

44.7%
28.9%
10.5%
10.5%
5.3%