Franczyza w Polsce

Prawo na to pozwala

Foto: freeimages.com

Kancelarie w galeriach handlowych czy biura prowadzone wyłącznie przez kobiety – to przykłady konceptów rozwijających się poprzez franczyzę. Czy łatwo jest utrzymać się na tym konkurencyjnym rynku?

Ostatnie dwa lata były dobrym czasem dla rynku usług prawniczych. Większość działających kancelarii w Polsce to niezależne jednostki. Według liczby mieszkańców przypadających na jednego prawnika wśród krajów Unii Europejskiej w 2015 roku Polska zajmowała 13 miejsce na 28. Jeden prawnik przypadał w Polsce na 728 obywateli, podczas gdy w Hiszpanii na 189, we Włoszech na 250, a w Grecji na 255 obywateli.

Należy jednak podkreślić, że w Unii Europejskiej są kraje, w których liczba prawników w stosunku do liczby obywateli jest istotnie mniejsza (np. w Finlandii ponad 3,5-krotnie mniejsza niż w Polsce). Im więcej prawników w stosunku do liczby mieszkańców tym najczęściej bardziej liberalne zasady uzyskiwania uprawnień zawodowych.

Mimo, że polski rynek usług prawniczych jest jednym z najmniej „usieciowionych” w porównaniu do innych segmentów sektora usług, działa na nim kilka konceptów, w ramach których z powodzeniem funkcjonują sieci franczyzowe. Ciekawostką jest to, że są to bardzo
różniące się od siebie modele biznesowe. Jednym z nich jest koncept Kancelarie w Galerii, którego twórcą jest prawnik z Krakowa Karol Obrębski. Nazwa tego konceptu dosłownie oddaje istotę biznesu – charakterystyczne boksy, w których pracują prawnicy są zlokalizowane w galeriach handlowych, by być bliżej swoich klientów.

Rozwijamy się we franczyzie. Po przebudowie jednej z galerii swoją działalność wznowi biuro franczyzowe. Do współpracy poszukujemy kolejnych partnerów – mówi w rozmowie z nami Karol Obrębski.

Podkreśla, że osoby zainteresowane prowadzeniem Kancelarii w Galerii muszą mieć wykształcenie kierunkowe.

Zainteresowanie naszą franczyzą jest spore. Odbieramy zgłoszenia od osób z różnym wykształceniem i gdybyśmy dawali franczyzę każdemu chętnemu, to na pewno mielibyśmy nie kilka punktów, a kilkanaście. Ale musimy dbać o jakość obsługi i dlatego współpracujemy tylko z prawnikami. Planujemy, że w 2017 do sieci Kancelarie w Galerii dołączą dwa kolejne oddziały franczyzowe – kontynuuje Karol Obrębski.

Dla przedsiębiorców i kobiet po przejściach

Kolejny przykład firmy, która rozwija sieć partnerską świadczącą usługi prawnicze to Kobieta i Rozwód. Obecnie w jej strukturze działają trzy biura franczyzowe - w Warszawie, Gdańsku i Łodzi.

Nasza franczyza jest skierowana do kobiet, które mają za sobą doświadczenie związane z rozwodem. Stają się one menadżerami swoich oddziałów, w których zatrudniają prawników. Właścicielki biura pośredniczą w kontaktach swoich klientów z prawnikami i instytucjami, pomagają w załatwieniu wszystkich spraw okołorozwodowych. Model biznesowy firmy wyklucza sprzedaż licencji prawnikowi, choć mam wiele zapytań w sprawie franczyzy właśnie od prawników. Planuję, że w ciągu najbliższych pięciu lat zostanie otwartych około 23 oddziałów – mówi nam pomysłodawczyni i założycielka firmy Kobieta i Rozwód Krystyna Rek.

Skąd ten pomysł na biznes? Ona sama przeżyła burzliwy rozwód i zauważyła, że kobieta która musi przez to przejść jest zostawiona sama sobie. Nie ma wsparcia, często odwracają się od niej wspólni przyjaciele, rodzina nie potrafi jej zrozumieć.

Prawnik, do którego się udaje nie angażuje się w sprawę, bo dla niego to tylko kolejny klient. Krystyna Rek postanowiła to zmienić, stworzyć miejsce, w którym rozwodząca się kobieta będzie mogła znaleźć każdy potrzebny rodzaj pomocy. Jej firma zajmuje się świadczeniem lub pośrednictwem w świadczeniu usług w zakresie pomocy prawnej, psychologicznej, detektywistycznej, windykacyjnej oraz doradztwa podatkowego i finansowego.

Współpraca z firmą Kobieta i Rozwód jest dla kobiet szansą na spełnianie swoich zawodowych ambicji, realizację swoich pomysłów, a także na pogodzenie pracy i życia rodzinnego – przekonuje twórczyni konceptu.

Współpracę w ramach franczyzy oferuje też firma Omega Kancelarie Prawne, w ramach której działa 18 oddziałów własnych i franczyzowych. W przypadku tej franczyzy pożądane jest, aby franczyzobiorcą była osoba znająca się na zarządzaniu własnym biznesem.

Kancelarię może, a nawet powinien, prowadzić przedsiębiorca. Wynika to głównie z tego, że taka osoba jest przede wszystkim menadżerem budującym i kreującym ten biznes. Natomiast usługi prawnicze dla naszych klientów wykonują profesjonaliści, których zatrudniamy. Poza tym, jeśli jest to przedsiębiorca, może on w pełni korzystać z naszego know - how i szeroko pojętej reklamy. W świetle obowiązujących przepisów adwokaci i radcy prawni nie mogą się reklamować. Inną kwestią jest fakt, że trudno oczekiwać od mecenasów znajomości zasad sprzedaży, rekrutacji, negocjacji i specyfiki bycia menadżerem-właścicielem – tłumaczy Jarosław Sędzik, dyrektor generalny Omega Kancelarie Prawne.

W segmencie usług prawnych współpracę biznesową mogą też rozpocząć właściciele już działających firm, których zadaniem jest pozyskanie klientów dla biura prawnego. Współpracę na takich zasadach proponuje m.in. Kancelaria Doradztwa Prawnego i Windykacji WEC – co oczywiście nie można nazwać klasyczną franczyzą. W tej chwili z ta firma ma około 100 partnerów w całym kraju i planuje dalszy rozwój jednostek partnerskich w tym formacie.

Nie wszystkim się udaje

Kancelarie prawne należą do nisko kosztowych franczyz. Zakupienie licencji i otwarcie biura to wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych. I choć niskonakładowe biznesy zazwyczaj cieszą się największą popularnością wśród przedsiębiorców, franczyza usług prawnych nie należy do popularnych i łatwych w działaniu konceptów biznesowych w porównaniu do innych franczyz usługowych. Dlaczego? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do Mariusza Urbana z Kancelarii Prawno-Podatkowej Paragraf, która kilka lat temu rozwijała się w oparciu o franczyzę. Pięć lat temu pod tym szyldem działało pięć biur franczyzowych - dziś już nie zostało po nich śladu.

W ramach naszej sieci działają dwie kancelarie własne. Temat franczyzy zamknęliśmy kilka lat temu. Zrezygnowaliśmy z rozwoju w tym modelu z powodu braku osób, które nadawały się do zarządzania tego typu placówką.Ponadto, uruchomialiśmy franczyzę kiedy załamał się rynek. Mówię o kryzysie gospodarczym, czyli o latach 2008-2010. Odpuściliśmy ten temat i zostaliśmy tylko i wyłącznie przy własnej działalności – wyjaśnia Mariusz Urban.

Czarne chmury zebrały się też nad siecią Krislex, która pozycjonowała się jako pierwsza i największa ogólnopolska licencjonowana sieć kancelarii prawnych. W 2015 roku w jej ramach działało 40 oddziałów.

Dziś wszystkie strony internetowe zarówno biur regionalnych, jak i centrali są zablokowane. I jak wynika z naszej rozmowy z przedstawicielem biura w Lubinie, strony www nie działają już dawno, a samo biuro świadczy usługi prawne pod własną nazwą i odcina się od marki Krislex. W biurze Krislex w Toruniu usłyszeliśmy z kolei, że nie otrzymamy żadnego komentarza na temat tej franczyzy, a w grójeckim oddziale dowiedzieliśmy się jedynie, że firma przechodzi restrukturyzację i nie przyjmuje już nowych zleceń.

Dlaczego niewielu udaje się zbudować stabilną sieć? Zdaniem Jarosława Sędzika, aby franczyzobiorca osiągnął sukces, musi wejść w świat prawniczy i przyswoić dużo wiedzy w aspekcie prowadzenia tego biznesu.

Po wielu latach obecności na rynku uważamy, że franczyza prawnicza nie jest tak popularna, bo kojarzy się w odbiorze z czymś, co jest skierowane przede wszystkim do radców i adwokatów, a w naszym przypadku jest całkowicie na odwrót – wyjaśnia.

Zgadza się z nim twórca konceptu Kancelarie w Galerii. Zaznacza, że przede wszystkim jest mały krąg osób zainteresowanych prowadzeniem takiej franczyzy. Od potencjalnych partnerów wymagane jest bowiem nie tylko bycie prawnikiem, ale i odpowiednie doświadczenie w zawodzie.
Z jednej strony rozwój usług prawnych we franczyzie nie nabrał jeszcze rozpędu w porównaniu do innych branż. Jednak te firmy, którym udało się wprowadzić na rynek sprawdzony koncept zapowiadają zwiększenie liczby oddziałów i pozytywnie oceniają potencjał rynku, na którym działają.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Pin It
Oceń: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
INK

Najnowsze franczyzy

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 16.11.2017

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 23.11.2017

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 29.11.2017

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Na co zwracasz uwagę w pierwszej kolejności w ofercie współpracy franczyzowej?

42.1%
27.4%
14.7%
5.3%
9.5%