Franczyza w Polsce

Opublikowano: 20 marzec 2017

Foto: Vesuna

Zabiegi depilacji, pielęgnacji stóp, modelowania brwi i rzęs coraz częściej oferowane są w placówkach specjalizujących się w jednym kierunku kosmetologii. Z biznesowego punktu widzenia to racjonalne podejście, bo łatwiej jest wyspecjalizować się w wąskiej dziedzinie, niż rozwijać jednocześnie szeroki wachlarz usług.

NA POCZĄTEK BRWI

Polski segment usług kosmetycznych jest podatny na wpływy rynków, które w tej dziedzinie są o parę kroków dalej. Potwierdzają to Aleksandra Głos i Eliza Moczydłowska, które na początku 2016 roku otworzyły salon kosmetyczny Eyebar, specjalizujący się w stylizacji brwi. Do założenia własnego specjalistycznego biznesu kosmetycznego zainspirowała je wycieczka do Londynu.

To stamtąd przywędrował pomysł na Eyebar. W planach wspólniczek jest rozwój sieci salonów urody, być może również we franczyzie. W wąskiej dziedzinie działają też gabinety sieci Time for Wax. To polska marka, którą założyła Izabela Makosz. Jej gabinety cechuje to, że depilacja odbywa się bez umawiania na zabieg. W depilacji specjalizują się też franczyzowe marki DepilConcept i Yasumi Epil.

Gabinety świadczące usługi podologiczne to kolejny kierunek rozwoju rynku. Placówki zajmujące się diagnostyką i specjalistyczną pielęgnacją stóp zyskują swoich klientów. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też usługi wybielania zębów świadczone przez gabinety dentystyczne, a także zabiegi z zakresu medycyny estetycznej. Co napędza rozwój placówek specjalizujących się w jednej wąskiej dziedzinie?

Specjalizacja wynika z coraz większej konkurencji. Niektórym placówkom łatwiej wyspecjalizować się w wąskiej dziedzinie, niż rozwijać jednocześnie szeroki wachlarz usług. Holistyczne podejście do biznesu wymaga odpowiedniego sprzętu, zasobów ludzkich i przede wszystkim finansowych – mówi nam Wojciech Konstanty, dyrektor zarządzający Kliniki Medycyny Estetycznej i Laseroterapii VESUNA.

Dodaje jednak, że firmy, które dysponują odpowiednim kapitałem, mimo zauważonego trendu pozostaną konkurencyjne wobec przedsiębiorców, którzy wyspecjalizowali się w jednym kierunku.

Gabinety, które są liderami rynku, stale rozwijają swoją ofertę, uzupełniając ją o możliwie najlepszy sprzęt i innowacyjne zabiegi, równocześnie dbając o wysokie kwalifikacje zatrudnianych specjalistów. Istotnym elementem jest tutaj możliwość elastycznego dopasowania zabiegów i terapii do potrzeb pacjenta. To tylko wybrane czynniki dające przewagę konkurencyjną i możliwość pozyskania coraz bardziej wymagającego klienta – tłumaczy.

Z tego wynika, że wąska specjalizacja jest dobrym kierunkiem dla tych,którzy chcą prowadzić działalność, ale nie dysponują kwotą kilkuset tysięcy złotych na otwarcie instytutu kosmetycznego czy kliniki medycyny estetycznej z obszerną ofertą usług.

WŁASNA DZIAŁALNOŚĆ W PRAKTYCE

Z raportu spółki Gabi.NET „Rynek usług kosmetycznych w Polsce” wynika, że wartość tego rynku wynosi około 1,4 mld zł, przy czym dynamika wzrostu sektora to blisko 10% rocznie. Głównymi graczami na rynku są małe salony, nie ponoszące znacznych środków na reklamę, opierające swoje funkcjonowanie na grupie stałych i lojalnych klientów. Rośnie też udział sieci salonów franczyzowych, co wymaga od małych salonów podnoszenia jakości swoich usług.

Rozpoczęcie działalności salonu kosmetycznego (w tym specjalizującego się w wąskiej dziedzinie) to inwestycja przynosząca zwrot po około pierwszym roku funkcjonowania na rynku. Koszty otwarcia własnego gabinetu wahają się w zależności od jego wielkości i lokalizacji od 20 tys. zł do około 100 tys. zł. Najwyższy udział w kosztach stałych mają wydatki związane z użytkowaniem lokalu oraz zakupy produktów wykorzystywanych do zabiegów.

Obecnie, aby otworzyć salon kosmetyczny nie trzeba mieć wykształcenia kosmetycznego - takowe musi mieć personel. Mając jednak odpowiednie wykształcenie można zacząć prowadzić mały salon w pojedynkę, decydując się na samozatrudnienie. Jednak w tej sytuacji częstym problemem jest konieczność pogodzenia kilku funkcji zawodowych na raz, szczególnie tych, związanych z wypełnianiem procedur wiążących się z prowadzeniem biznesu.

Istnieje też znaczne zapotrzebowanie na profesjonalne szkolenia w branży zarówno od strony technicznej związanej z prowadzeniem zabiegów, nowych produktów i technologii, jak i od strony biznesowej poruszających kwestie podnoszenia rentowności salonu, wyliczania kosztów i zysków, sposobów na pozyskiwanie klientów. Z tego względu korzystnym rozwiązaniem jest współpraca franczyzowa. W takim modelu działalności przedsiębiorca może liczyć na kompleksowe wsparcie ze strony franczyzodawcy.

Biznes usług kosmetycznych ma silny charakter relacyjny. Większość firm opiera swoje działanie na lokalnym rynku, polegając na opinii stałych, zadowolonych klientów, którzy polecą usługi kolejnym osobom. Stąd też niezmiernie ważna jest relacja między kosmetyczką a klientem. Usługi świadczone przez salon niejednokrotnie znaczą dla jego klientów o wiele więcej, niż fizyczne wykonanie zabiegu. Pomimo tendencji, która pokazuje, ze klienci chcą usług, trwających nie dłużej niż kwadrans, to wciąż wizyta w salonie często stanowi swego rodzaju rytuał.

CO SIĘ ZMIENI

Branża kosmetyczna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Zarówno pod względem edukacyjnym, czyli kształtowaniem nowego środowiska, jak i z punktu widzenia innowacyjności, wprowadzanych technologii a także adaptacji nowinek z zagranicy. Zmienia się postrzeganie usług kosmetycznych w świadomości klientów jako przeznaczonych tylko dla bogatych. W salonach kosmetycznych wydajemy średnio od 50 do 300 zł, bardzo rzadko kwota ta przekracza 500 zł.

Oznacza to, że oferta gabinetów, zważając na zmiany społeczno-gospodarcze, powinna poszerzać się o te usługi, które będą dostępne dla szerszego grona mniej zamożnych klientów. Kult młodości, piękna, sprawności fizycznej jest obecnie najbardziej lansowanym trendem medialnym. Chęć zbliżenia się do tego ideału, zmusza do korzystania z usług gabinetów dermatologii estetycznej, chirurgii plastycznej czy gabinetów odnowy biologicznej.

Jednocześnie czas, jakim dysponują potencjalni klienci, aby zadbać o siebie, z każdym rokiem się kurczy. Dla branży usług kosmetycznych oznacza to, że w przyszłości będzie on rynkiem dużo bardziej wymagającym i konkurencyjnym niż obecnie. Na kosmetycznym rynku przyszłości, powodzeniem będą się cieszyły gabinety, które będą potrafiły dostosować godziny pracy do potrzeb klientów.
Będzie się liczyć również mobilność kosmetologów.

Przykładem mogą być Niemcy, gdzie specjalista przyjeżdża do domu klienta, lub do szpitala. Ta nowa forma usługi cieszy się powodzeniem szczególnie u osób starszych, czy też chorych znajdujących się w szpitalach. Innym przykładem jest stolica Rosji - Moskwa, gdzie gabinety kosmetyczne, salony SPA i salony fryzjerskie są czynne całą dobę i nie świecą pustkami. Pracujący w ciągu dnia moskwianie chętnie zapisują się na zabiegi nocą. Mobilność pracowników i dostosowanie do klientów godzin pracy gabinetu to kolejny kierunek rozwoju rynku usług kosmetycznych w Polsce.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Pin It
Oceń: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
INK

Najnowsze franczyzy

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 16.11.2017

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 23.11.2017

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 29.11.2017

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Ile jesteś skłonny zainwestować otwierając własny biznes?

23.6%
40%
27.3%
7.3%