Już 55% Polaków, kupując towary lub usługi, wybiera elektroniczne kanały sprzedaży. Pozostali korzystają z tradycyjnych sklepów - wynika z raportu „Klient w świecie cyfrowym” przygotowanym przez PwC.
Jak pokazują badania, 48% przedsiębiorców, którzy wdrożyli sprzedaż internetową, zwiększyło swoje przychody. Kanały elektroniczne są cenione za możliwość zakupu o dowolnej porze (65% respondentów), wygodę (61%) oraz atrakcyjne ceny (60%). Z kolei tradycyjne sklepy dają możliwość uzyskania porady czy informacji (docenia to 60% respondentów badania), natychmiastowego otrzymania produktu po zakupie (38%) i sprawdzenia go przed zakupem (38%).
Autorzy raportu zwracają uwagę, że obecna sytuacja, w której klienci korzystają jednocześnie z kanałów cyfrowych i tradycyjnych, stanowi dla firm ogromne wyzwanie i wymaga od nich przygotowania właściwej strategii.
Wiele firm handlowych rozwijających sieci sklepów partnerskich dostrzegło ten trend i wdrożyło funkcjonalności umożliwiające wygodne zakupy klientom. Jedną z nich jest usługa click and collect, którą udostępniły sieci drogeryjne (m.in. Jasmin i Jawa) czy sieć sklepów odzieżowo-obuwniczych Hummel Polska.
Podejście omnichannel jest szczególnie istotne na etapie procesu sprzedaży, gdyż płynne przechodzenie potencjalnego klienta pomiędzy kanałami zwiększa prawdopodobieństwo, że kupi on produkt czy usługę.
– W modelu omnichannel chodzi tak naprawdę o komfort klienta. To on decyduje co, jak i kiedy chce kupować. Rolą sprzedawcy jest dostosowanie się do tych preferencji. A co za tym idzie - przedstawienie oferty spójnej, budującej podobne emocje i wrażenia, niezależnie od wybranego przez klienta kanału – podsumowuje Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.