Czytelnicy, chcecie wiedzieć, co najbardziej interesowało Was w 2014 roku? My już wiemy - przyczyny niepowodzeń, tania franczyza, nieuczciwi kontrahenci a także biznes w Wielkiej Brytanii i wyniki naszych badań. Prezentujemy najchętniej czytane teksty działu Trendy Franczyzy z zeszłego roku. Warto rzucić okiem - miłej lektury!
Po zakupach w Rema 1000 szliśmy coś przegryźć do Taco Bella, tankowaliśmy na Neste, ubieraliśmy się w Jackpocie, rzeczy do domu kupowaliśmy w Brico Depot i Flo. Wiele marek nie poradziło sobie na polskim rynku. Dlaczego wypadły z gry? Jak to się jednak dzieje, że niektóre sieci radzą sobie doskonale, a inne walczą ze skutecznością wyrzuconej na piasek ryby? Wydaje się, że wiele firm nie zbadało dostatecznie rynku. „Przecież jesteśmy światową korporacją, mamy gotowe procedury, standardy działania i markę. Wejdziemy i mamy pół Polski dla siebie” - tak myślało chyba wielu menedżerów. Zbyt wielu.
Z badania przeprowadzonego przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że największym zainteresowaniem potencjalnych franczyzobiorców cieszą się niedrogie koncepty franczyzowe. Trzy czwarte badanych uważa, że we własny biznes pod szyldem znanej marki powinno się zainwestować nie więcej, niż 70 tysięcy złotych. Czy taka suma jest wystarczająca? Wbrew pozorom tak - w Polsce działa ponad 150 sieci franczyzowych, do których można dołączyć, inwestując nie więcej niż 50 tysięcy złotych.
- Rozsądni i doświadczeni franczyzobiorcy, chcą, by ich zagraniczni partnerzy podzielili się ryzykiem. Franczyzobiorca nie chce już tylko kupić brandu, towaru i szkolenia personelu i podejmować całego ryzyka – mówił Andrzej Krawczyk, partner zarządzający Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych na 15. Konferencji Powierzchni Handlowych Retail Vision.
W roku 1993 przeciętny Kowalski zjadał rocznie pawie 100 kilo chleba. W ciągu 20 lat jego spożycie spadło o połowę, zjadamy go około 50 kg na głowę. Można odnieść wrażenie, że po pustych piekarnianych halach hula wiatr. Tak się jednak nie dzieje. W całym kraju działa kilkanaście tysięcy piekarni, ale tak naprawdę to… nie wiadomo ile.
Na ogół w średnim wieku, już nieco doświadczony w biznesie. Przedsiębiorczy, ale trochę ostrożny. Dysponujący sumą kilkunastu – kilkudziesięciu tysięcy złotych, których nie chce trzymać na koncie. Taki jest statystyczny polski franczyzobiorca. Ale od tych zasad jest mnóstwo wyjątków – wynika z analizy Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
Sieć Dotacje Export Group to zagospodarowanie niszy w postaci pozyskiwania dotacji dla lokalnych mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. O tym jak w pozyskaniu unijnych dotacji ważne jest przygotowanie profesjonalnego projektu rozmawiamy z Piotrem Buchalskim, założycielem i współwłaścicielem spółki EXPORT GROUP.
USA Sports to marka prowadzona onegdaj przez firmę Royal Fashion sp. z .o.o. Zajmuje się m.in. sprzedażą ubrań sportowych w modelu franczyzowym. Firma niestety od dawna nie reguluje swoich zobowiązań a jej działalnością zajmuje się prokuratura. USA Sports i Royal Fashion to przykry przykład niesolidnej działalności.
Jeszcze niedawno hasło „franczyza na wyspach” oznaczało prowadzenie stoiska na tzw. wyspie w centrum handlowym. Dziś coraz częściej chodzi o otwieranie placówek polskich franczyzodawców w Wielkiej Brytanii. Ten trend staje się coraz wyraźniejszy. Jest przynajmniej kilka powodów zainteresowania Polaków tym kierunkiem rozwoju biznesu.
Według propozycji PE e-papieros powinien być uznany za produkt konsumencki, a nie medyczny. Stąd w aktualnie proponowanym tekście dyrektywy tytoniowej mamy kompromis. Jednak to, co zostanie przyjęte na poziomie unijnym, każde państwo członkowskie może zaostrzyć. Zdaniem ekspertów zaostrzenie przepisów zabiłoby tę innowacyjną branżę.
Każdy kto kiedykolwiek myślał o uruchomieniu własnego biznesu zastanawiał się nad tym, jaki sposób finansowania będzie odpowiedni do profilu działalności jego firmy. Zapytaliśmy więc ekspertów i przedsiębiorców z jakich rozwiązań warto skorzystać. Z naszymi rozmówcami idziemy po kredyt, leasing i faktoring.