Tesco we franczyzie?

Autor: Redakcja
Data dodania: 3 września 2012
Kategoria:
tesco1m

Tesco jest jedną z największych sieci detalicznych świata – prowadzi działalność w 14 krajach i zatrudnia 492 tysiące osób na całym świecie. Jak podaje portalspożywczy.pl obecnie Tesco analizuje możliwości uruchomienia w Polsce sieci sklepów opartej na systemie franczyzowym.

W marcu prezes Ryszard Tomaszewski powiedział, że specyficzna struktura polskiego handlu sprawia iż trzeba szukać różnych rozwiązań, aby zwiększać swoje udziały w rynku. Na tle obecnej konkurencji już nie wystarczy być jedną z największych sieci detalicznych. Hipermarkety i supermarkety nie są już tak atrakcyjne jak to było na początku lat 90 – tych. Dzięki franczyzie Tesco, które ma w Polsce ma ponad 420 sklepów (w tym prawie 300 supermarketów) zlokalizowanych w 280 miejscowościach mogłoby otwierać mniejsze sklepy w mniejszych miejscowościach, minimalizując jednocześnie ryzyko inwestycyjne. To właśnie małe supermarkety i sklepy convenience wydają się najlepszym formatem do rozwoju w systemie franczyzowym lub zbliżonym do franczyzy (np. systemie ajencyjnym). Ponadto przyspieszyłoby to ekspansję, przy jednoczesnej redukcji kosztów rozwoju. Franczyzodawca zapewniając (przynajmniej częściowe) zaopatrzenie sklepów, partycypuje jedynie w części kosztów, w zamian zwykle otrzymuje opłatę (np. procent od dochodów) za zarządzanie siecią i udostępnienie szyldu.

Wydaje się, że Tesco musi dość szybko zdecydować się na wejście w nowy system rozwoju sieci, który pozwoliłby zagospodarować działające na rynku niezależne sklepy, lub placówki działające w ramach innych systemów franczyzowych. Pogarszająca się sytuacja gospodarcza sprawia, że, niezależni handlowcy coraz częściej myślą przystąpieniu do sieci z silną marką, która zapewniłaby im nie tylko możliwość przetrwania, ale także zysk. Obecnie najlepsze lokalizacje przechwytywane są przez konkurencję Tesco, m.in. sieć Carrefour, która chce otwierać ponad 200 sklepów osiedlowych rocznie, a także Żabkę, która prowadzi nie tylko małe sklepiki convenience, ale większe supermarkety Freshmarket. Jednak liderami na polskim rynku franczyzy są firmy dystrybucyjne takie jak Eurocash, Bać-Pol, Specjał, Kolporter, czy Makro, które w ciągu kilkunastu miesięcy uruchomiło ponad 1000 sklepów OdiDo. To właśnie dystrybucja, ze względu na spadającą liczbę niezależnych sklepów musiała rozpocząć wokół siebie integrację detalu, który mógłby kupować w jej hurtowniach.

Tesco oprócz wprowadzenia na rynek efektywnego i konkurencyjnego w stosunku do innych systemów "franczyzowych" działających na rynku, będzie musiało przebudować swój system logistyczny, tak aby mógł on zaopatrywać nie tylko hiper- i supermarkety, ale także małe sklepiki osiedlowe.

 

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram