Dlaczego franczyza tak często kojarzy się z branżą gastronomiczną? Bo to się opłaca - rynek jest wart ponad 20 mld zł rocznie i rośnie w tempie 2-3%.
Przyczyn wzrostu jest kilka. Polacy coraz częściej jadają na mieście, tylko co trzeci statystyczny rodak stołuje się wyłącznie w domu. W lokalach gastronomicznych coraz częściej celebrujemy również rodzinne okazje. Wiadomo - nie trzeba gotować, zmywać, podawać etc.
Mimo chwilowej recesji polski rynek gastronomiczny ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju, ponieważ pod względem wysokości wydatków na gastronomię w wydatkach gospodarstw domowych Polska nadal ma dużo do nadrobienia w porównaniu do krajów wysoko rozwiniętych.
Rynek gastronomiczny wciąż nie jest na ścieżce stabilnego wzrostu we wszystkich jego segmentach i podsegmentach. Ze względu na sytuację gospodarczą największą popularnością cieszy się segment fast food. Sieci barów szybkiej obsługi, kawiarni czy pizzerii niezwykle dynamicznie się rozwijają. Liderem rynku restauracyjnego wciąż pozostaje Mc Donald’s.
W długiej perspektywie polski rynek gastronomiczny ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju w związku z postępem gospodarczym oraz różnicą pomiędzy wydatkami gospodarstw domowych na restauracje i hotele w Polsce (2,4%) i w krajach rozwiniętych, jak np. Niemcy (5,2%).