Światowe marki doceniają potencjał warszawskich ulic

Data dodania: 4 czerwca 2016
Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: freeimages.com

W całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej na znaczeniu zyskują ulice handlowe. Jest to pochodna ograniczonej powierzchni dostępnej w centrach handlowych a zarazem oznaka dojrzewania rynków, które wchodzą w okres dywersyfikacji formatów handlowych – wynika z raportu BNP Paribas Real Estate Poland „Opowieść o czterech miastach. Ulice handlowe w stolicach krajów Europy Środkowo-Wschodniej”.

– Ulice handlowe w analizowanych miastach (Praga, Budapeszt, Warszawa i Bukareszt) nie posiadają homogenicznej struktury. Różnią się nie tylko ilością i jakością podaży, ale przede wszystkim ofertą handlowo-usługową. Jednakże cechą wspólną jest to, że większość z nich pełni rolę reprezentacyjną, jak i miastotwórczą – mówi Anna Staniszewska, Dyrektor, Dział Analiz Rynkowych i Doradztwa, BNP Paribas Real Estate, Europa Środkowo-Wschodnia.

Analitycy z BNP Paribas Real Estate Poland wskazują na istotne różnice między ulicami handlowymi stolic Europy Środkowo-Wschodniej w zależności od etapu cyklu ewolucji rynku w którym się znajdują, zamożności społeczeństwa czy ilości turystów. Najbardziej zróżnicowaną ofertę posiada Praga. Prowadzi pod względem ilości marek oraz bogactwa oferty marek luksusowych. Dzięki świetnie zachowanym budynkom w obrębie Starego Miasta, oferuje najemcom znaczną podaż obiektów, które spełniają wymogi kilkupoziomowych sklepów flagowych.

Poziom pustostanów oscyluje wokół 2 proc., a stawki czynszu sięgają 170-200 euro za mkw. miesięcznie. Praga góruje również pod względem ilości turystów. Rocznie odwiedza ją 6,3 miliona zwiedzających. Trend wzrostowy będzie trwał utrzymując Pragę na czele stolic Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak zauważają eksperci z BNP Paribas Real Estate Poland, Budapeszt również ma silną pozycją w segmencie ulic handlowych dzięki ustabilizowanej obecności międzynarodowych sieci i dużego natężenia ruchu turystycznego, gdzie liczba turystów sięga 4,5 miliona osób rocznie. Dostepność wolnej powierzchni maleje (spadek o 1,5% r/r), a średnie stawki czynszu wzrosły o 5 proc. w ciągu ubiegłego roku osiągając poziom 90-100 euro za mkw. miesięcznie. Lokale handlowe prezentują dobry stan techniczny oferując dodatkowo pokaźne, pożądane przez najemców witryny.

Warszawa to największa stolica regionu jeśli chodzi o liczbę mieszkańców (1,74 miliona) oraz ich siłę nabywczą (11 751 euro per capita). Liczba zamożnych Polaków, rejestrujących dochód przekraczający 85 tys. zł rocznie, z każdym rokiem systematycznie rośnie. W Warszawie przybywa również turystów, których ilość w 2015 r. osiągnęła 4,2 miliona osób. Średni poziom czynszów przy ulicach handlowych oscyluje między 90 a 100 euro za mkw. miesięcznie, a niski poziom pustostanów w galeriach handlowych sprzyja rozwojowi ulic handlowych.

– W Warszawie liczba sklepów firmowych marek luksusowych jest relatywnie umiarkowana, na co składa się brak spójnej, przejrzystej strategii w zakresie planowania, komercjalizacji, rozwoju i przekształcania ulic handlowych oraz ograniczona podaż odpowiednich obiektów o imponującej architekturze, będących w posiadaniu właścicieli prywatnych. Budynków, w których chętnie lokują się marki luksusowe. Przewidujemy, że wszystkie powyższe aspekty mogą ulec poprawie w najbliższej przyszłości i potencjał stolicy stanie się realny – komentuje Fabrice Paumelle, Dyrektor, Dział Powierzchni Handlowych, BNP Paribas Real Estate, CEE.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram