Sprzedaż leków mocno tąpnęła. Czy opłaca się otwierać aptekę? Prognozy na cały rok nadal są optymistyczne i przewidują wzrost rynku, ale nieco mniejszy niż w 2009 r.
Miało to związek m.in. z silnym spadkiem sprzedaży leków przeciwprzeziębieniowych, na grypę i na kaszel – w styczniu tego roku była ona o ok. 45-50 proc. niższa niż przed rokiem. - W tym sezonie, tj. w okresie jesienno-zimowym 2009/2010 szczyt zachorowań na grypę przypadł na listopad 2009. Dla porównania w poprzednim sezonie największa zachorowalność na grypę i infekcje przypdła na przełom stycznia i lutego 2009 – komentuje Piotr Kula, prezes firmy Pharma Expert. - Nie bez znaczenia jest również fakt, iż od połowy ubiegłego roku zmniejsza się stale liczba aptek – dodaje.
Tuż po zakończeniu 2009 roku dla rynku płynęły pozytywne sygnały. Sprzedaż w aptekach urosła w ciągu całego roku o 8,3 proc., co było dynamiką bardzo dobrą w porównaniu z innymi branżami, mniej odpornymi na kryzys. Jednocześnie liczba aptek spadła do ok. 13,4 tysięcy. Konkurencja jednak nadal jest silna.
- W obliczu rosnącej konkurencji na rynku farmaceutycznym właściciel pojedynczej apteki, aby pozostać na rynku, będzie zmuszony szukać bezpiecznych i sprawdzonych w wielu warunkach możliwości rozwoju. Możliwości, które pozwolą mu utrzymać dobre relacje z dostawcą produktów farmaceutycznych, zapewnić sobie odpowiedni poziom promocji i reklamy, a także, co niezwykle ważne, bieżący dostęp do wiedzy farmaceutycznej i biznesowej. Aby jednocześnie nie wiązało się to z istotnym wzrostem kosztów funkcjonowania apteki, a umożliwiło zmniejszenie zaangażowanego kapitału, wyższą marżę i rosnące obroty, właściciel takiej apteki świadomie powinien zdecydować się na franczyzę – twierdzi Mikołaj Nałęcz, dyrektor rozwoju biznesu w Mediq Polska. Spółka rozpoczęła właśnie budowę sieci franczyzowej, co jest nowością na polskim rynku. Oczywiście sieci aptek działające pod wspólną marką funkcjonują u nas od lat, są to jednak głównie sieci partnerskie, oparte najczęściej na wspólnych programach lojalnościowych.
Polska Grupa Farmaceutyczna w swojej sieci partnerskiej ma ok. 2000 aptek działających pod marką Dbam o Zdrowie. Rozwija ona swój program od 2001 roku i jest pionierem w tej dziedzinie. Torfarm po przejęciu Prospera zarządza dwa programami partnerskimi dla aptek – Świat Zdrowia i Apteka Dobrych Cen, które w sumie tworzy blisko 3000 sklepów z lekami. Farmacol buduje sieć Apteka z sercem. Sieć Mediq organizowana jest natomiast przez hurtownię ACP Pharma. Specjalna spółka powołana w celu stworzenia sieci aptek – Mediq Polska Sp. z o. o. - działa od 2008 roku. To niezbyt długo na tle konkurencji, niemniej udało jej się już otworzyć ok. 200 aptek własnych. Na podstawie tych doświdczeń łatwiej jej budować sieć franczyzową.
- Naszym franczyzobiorcom oferujemy nie tylko propozycję określonego modelu finansowego dotyczącego przychodów i kosztów, ale również wsparcie w postaci prognoz wyników na kolejne miesiące. Z naszymi franczyzobiorcami chcemy grać w otwarte karty, dlatego też specjalnie dla nich przygotowaliśmy podręcznik operacyjny, który zawiera wszelkie aspekty dotyczące zasad współpracy jak i codziennej działalności apteki. Jest on również na bieżąco aktualizowany w odpowiedzi na zmiany, które zachodzą na rynku – dodaje Mikołaj Nałęcz.
Jak wyglądają natomiast prognozy ogólne dla całego rynku aptecznego na ten rok? Według Pharma Expert urośnie on w granicach 5-7 procent do ponad 27,5 mld zł.
Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl